Voorrem YX600 Radian

postaldude

Die hard MF'er
1 okt 2010
995
5
Ik heb een probleem met de fiets van mijn vriendin.
Afgelopen jaar heb ik een YX600 Radian opgeknapt. Deze had al een zwaar lopend voorwiel.
Fiets had een aantal jaar stilgestaan. Heb toen de klauwen gedemonteerd en er was geen beweging te krijgen in de zuigers.
Ik kreeg ze er zelf niet uit dus heb hulp gevraagd van de lokale motoport. Die hebben de zuigers eruit gehaald en samen hebben we geconstateerd dat er geen stofringen inzaten. De zuigers zijn gereviseerd incl nieuwe ringen.
Daarna liep de motor als een zonnetje! Af en aan gereden en tussentijds veel geklust.

Mijn vriendin heeft sinds 2 week haar rijbewijs dus ik heb gisteren haar motor even gestart en wou een testritje maken. Na 10 min rijden viel mij op dat de voorrem steeds harder werd (hoefde hem maar aan te raken en remde al hard). Iets daarna merkte ik dat ik steeds meer gas moest geven om vooruit te komen. Toen was ik al onderweg naar huis.
2 straten voor mijn huis begon de motor te bokken en kwam ik niet verder. Ik stond midden op de weg dus heb met motorkracht de motor met veel moeite naar de zijkant gekregen. Handmatig was er geen beweging in te krijgen. Na 10 min wachten kon ik weer naar huis komen. Voor mijn huis blokkeerde het wiel weer.

Heb de hendel van de motor afgehaald (had ik nog niet gedaan) en er kwam veel troep af. Heb alles schoongeblazen en met een tang beweging gekregen in de hoofdcilinder. Voorwiel was weer vrij. Gisteren nog heel stuk gereden en geen problemen gehad. Toch een vervelend buikgevoel aan overgehouden.

Vandaag weer stukje rijden. Na 10 min merk ik dat mijn vriendin (ik reed achter haar) steeds meer toeren moet maken.
Nadat ik zeg dat ze aan de kant moet zijn de remmen weer heet. Teruggereden naar huis met alleen achterrem en rustig rijden.

Thuis dus de remmen leeg laten lopen. Hoofdcilinder los en is wat smerig. Wat harde gele/oranje troep maar niet heel veel.
Alles goed schoongemaakt (met veel moeite want deze zit vast aan het hoofdreservoir enz) en geen beschadigingen aan de cilinderwand en/of zuiger en rubbers. Alles weer in elkaar en remmen vullen/ontluchten. Ik heb geen luchtbellen meer maar de rem is toch niet hard. Hij remt wel goed maar je kunt de hendel richting stuur trekken de eerste paar keer pompen. Dit had ik de eerste keer ontluchten ook. Na een nachtje met hendel aan het stuur door een elastiek werd het beter. Dat heb ik nu ook maar gedaan.

Toch heb ik er een slecht gevoel over. Wat is te adviseren?
Als ik rem hoor ik wat gekraak van volgens mij de veer van de zuiger.
Ik heb niet het gevoel dat ik de oorzaak van het vastlopen heb weggenomen. De zuiger was lang niet smerig genoeg voor mijn gevoel. Een revisiekit voor de cilinder kost dik 60€ en ik twijfel of dit wel gaat werken.

Wat denken jullie met bovenstaand (lang) verhaal?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een probleem met de fiets van mijn vriendin.
Afgelopen jaar heb ik een YX600 Radian opgeknapt. Deze had al een zwaar lopend voorwiel.
Fiets had een aantal jaar stilgestaan. Heb toen de klauwen gedemonteerd en er was geen beweging te krijgen in de zuigers.
Ik kreeg ze er zelf niet uit dus heb hulp gevraagd van de lokale motoport. Die hebben de zuigers eruit gehaald en samen hebben we geconstateerd dat er geen stofringen inzaten. De zuigers zijn gereviseerd incl nieuwe ringen.
Daarna liep de motor als een zonnetje! Af en aan gereden en tussentijds veel geklust.

Mijn vriendin heeft sinds 2 week haar rijbewijs dus ik heb gisteren haar motor even gestart en wou een testritje maken. Na 10 min rijden viel mij op dat de voorrem steeds harder werd (hoefde hem maar aan te raken en remde al hard). Iets daarna merkte ik dat ik steeds meer gas moest geven om vooruit te komen. Toen was ik al onderweg naar huis.
2 straten voor mijn huis begon de motor te bokken en kwam ik niet verder. Ik stond midden op de weg dus heb met motorkracht de motor met veel moeite naar de zijkant gekregen. Handmatig was er geen beweging in te krijgen. Na 10 min wachten kon ik weer naar huis komen. Voor mijn huis blokkeerde het wiel weer.

Heb de hendel van de motor afgehaald (had ik nog niet gedaan) en er kwam veel troep af. Heb alles schoongeblazen en met een tang beweging gekregen in de hoofdcilinder. Voorwiel was weer vrij. Gisteren nog heel stuk gereden en geen problemen gehad. Toch een vervelend buikgevoel aan overgehouden.

Vandaag weer stukje rijden. Na 10 min merk ik dat mijn vriendin (ik reed achter haar) steeds meer toeren moet maken.
Nadat ik zeg dat ze aan de kant moet zijn de remmen weer heet. Teruggereden naar huis met alleen achterrem en rustig rijden.

Thuis dus de remmen leeg laten lopen. Hoofdcilinder los en is wat smerig. Wat harde gele/oranje troep maar niet heel veel.
Alles goed schoongemaakt (met veel moeite want deze zit vast aan het hoofdreservoir enz) en geen beschadigingen aan de cilinderwand en/of zuiger en rubbers. Alles weer in elkaar en remmen vullen/ontluchten. Ik heb geen luchtbellen meer maar de rem is toch niet hard. Hij remt wel goed maar je kunt de hendel richting stuur trekken de eerste paar keer pompen. Dit had ik de eerste keer ontluchten ook. Na een nachtje met hendel aan het stuur door een elastiek werd het beter. Dat heb ik nu ook maar gedaan.

Toch heb ik er een slecht gevoel over. Wat is te adviseren?
Als ik rem hoor ik wat gekraak van volgens mij de veer van de zuiger.
Ik heb niet het gevoel dat ik de oorzaak van het vastlopen heb weggenomen. De zuiger was lang niet smerig genoeg voor mijn gevoel. Een revisiekit voor de cilinder kost dik 60€ en ik twijfel of dit wel gaat werken.

Wat denken jullie met bovenstaand (lang) verhaal?

Zowel hoofdremcilinder als ook de remklauwen reviseren. Zo moeilijk is dat niet bij een XJ/YX600.
 
Remklauwen zijn dus al gedaan zoals ik heb gepost. Met reviseren van de hoofdcilinder bedoel je dus vervangend setje kopen en die erin drukken?

Maar als de zuiger lek is zou ik toch juist geen remmen moeten hebben.
 
Verkeerd type hendel waardoor de zuiger van de hrc net niet helemaal in rust positie komt?
Compensatie/retourgaatje in de hrc dicht?
Remslangen van binnen vergaan waardoor er wel remvloeistof naar de klauwen kan maar niet meer retour?
Veel meer kan het niet zijn.
 
Is er een manier de remslangen te controleren?
Je geeft niet als tip de cilinder te wisselen voor een nieuwe. Is dat sowieso aan te raden of waarschijnlijk weggegooid geld?

Waar zit trouwens retourgat? Ik zie alleen een gat vanuit het reservoir naar de cilinder. Verder niets.
 
Laatst bewerkt:
Er moet een heel klein retourgaatje zitten met een diameter van minder als 1mm. Als je die niet kunt vinden dan zit deze vrijwel zeker dicht.

Remslangen even door heen blazen gewoon met je mond. Als dit vrijwel niet gaat dan zitten ze dicht. Kun je de remzuigers wel makkelijk terug duwen in de klauwen? En komt de remvloeistof dan wel terug in de hrc?

Wisselen voor een nieuwe kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn reservoir nog wel een soort gaatje gefreesd zitten. Die zit een mm of 4-5 achter het grote gat. Ik heb met een naald hierin gezeten maar voelde overal hard dus had het gevoel dat dit zo hoorde. Dat is dus waarschijnlijk het retour gat? Want er zit 100% zeker geen gat in de zuiger zelf.

Zal vanmiddag/vanavond even foto proberen te maken. Alles zit alweer vol met vloeistof maar gat moet je nog wel kunnen zien.
 
Laatst bewerkt:
Dat was het dus. Bij thuiskomst het potje opengehaald. Even fotos gemaakt en daarna met een naald flink in zitten drukken en wikken. Na een poosje kwam er allemaal zwart spul los, ziet eruit als wolkjes in de remvloeistof.
Ik kan nu de zuiger zien bewegen door het gat en er komen luchtbellen naar boven wat eerst niet zo was.
Ook lekker handig dat er in geen enkel werkplaatshandboek hier iets over genoemd staat.

Heb nog een foto bijgevoegd.
Bedankt voor de tips en ik laat weten of het rem probleem voorbij is!

full
 
een werplaatshandboek is gemaakt voor wat de naam zegt : in de werkplaats van een motorwinkel, en gaat dus uit van de vereiste basiskennis van de monteur. het is geen "... voor dummies" ;)
 
haha bedankt! Zo leer ik wel wat.
Ik heb trouwens bij mijn oude fireblade ook altijd zelf de remmen gedaan en nooit een retourgaatje gezien. Dat was wel met een rond cilindervormig potje.

Nu we het toch over dummies hebben. Waarvoor is dat platte plaatje wat ik na het ontluchten weer in het reservoir moet leggen? Oil baffle plate noemen ze die in het handboek. Deze moet ik onderin drukken en bedenkt gedeeltelijk het retourgaatje.
 
Laatst bewerkt:
haha bedankt! Zo leer ik wel wat.
Ik heb trouwens bij mijn oude fireblade ook altijd zelf de remmen gedaan en nooit een retourgaatje gezien. Dat was wel met een rond cilindervormig potje.

Nu we het toch over dummies hebben. Waarvoor is dat platte plaatje wat ik na het ontluchten weer in het reservoir moet leggen? Oil baffle plate noemen ze die in het handboek. Deze moet ik onderin drukken en bedenkt gedeeltelijk het retourgaatje.
knijp maar een keer een remzuiger terug op z'n plek zonder deksel op je reservoir en zonder dat plaatje gemonteerd en je weet het meteen :+




















hint: old faitful
 
Helaas was het niet alleen het retour gaatje.
Nadat ik die open had en de boel wou ontluchten drupte er na een poosje wat uit de zuiger.

Vandaag zuiger vervangen en binnen no-time op druk. Wat mij vooral opvalt is dat de zuiger nu veel verder uitsteekt. De remhendel heeft een schroef die je af kunt stellen voor spelling en die stond voor de oude zuiger helemaal ingeschroefd.
Nu staat die half uitgeschroefd.

Was dat een eerste indicatie of is dat gewoon slijtage van de veer?
 
En welke zuiger waarvan heb je nu eigenlijk vervangen? Want hier valt geen kaas van te maken.

In je remklauwen zitten remzuigers en in de hrc zit een plunjer

En met die schroef stel je normaal gesproken alleen de afstand tot het stuur af zodat zowel met kleine als grote handen de voorrem te bedienen is. Misschien stond de schroef wel veel te strak afgesteld waardoor de plunjer van de hrc te ver ingedrukt bleef in ruststand en het compensatie/retour gaatje niet vrij kwam.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen imitatie zuiger. Yamaha OEM part. Als jij het een plunjer noemt. Hij heet Master Cylinder Piston dus dat is volgens mij een zuiger.

En met de oude had ik genoeg speling. Want dat had je al gezegd en de remhendel raakte de zuiger of hoe je dat wil noemen niet aan in rust stand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan