Voors en tegens tussen XT 250 en XT 500

patje1972

MF'er
31 mrt 2008
144
0
Houten
Hallo zoals ik al eerder berichtte ben ik op zoek naar een oldtimer enduro. Mijn keuze is gevallen op een Yamaha XT 500 of een Honda XL 500. Nu worden er ook een aantal XT 250 s en XL 250 s aangeboden. Maakt de keuze weer lekker makkelijk! Zelf ben ik een beetje bang dat een 250 niet echt voorruit wil komen, vooral omdat ze wat ouder zijn en dan meestal toch wel wat pk s inleveren. Let wel ik koop zo'n motor niet om hard te rijden maar ik moet wel gewoon normaal mee kunnen komen met het verkeer. Iemand ervaringen???
 
Hallo zoals ik al eerder berichtte ben ik op zoek naar een oldtimer enduro. Mijn keuze is gevallen op een Yamaha XT 500 of een Honda XL 500. Nu worden er ook een aantal XT 250 s en XL 250 s aangeboden. Maakt de keuze weer lekker makkelijk! Zelf ben ik een beetje bang dat een 250 niet echt voorruit wil komen, vooral omdat ze wat ouder zijn en dan meestal toch wel wat pk s inleveren. Let wel ik koop zo'n motor niet om hard te rijden maar ik moet wel gewoon normaal mee kunnen komen met het verkeer. Iemand ervaringen???

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. :+
 
250 komt eigenlijk iets te kort voor op de snelweg
500 is op het randje
550/600 komen aardig mee
 
Laatst bewerkt:
Wat ik er mee wil is gewoon rijden en zal er ook wel eens mee op de snelweg komen. Het echte crossen zal ik niet vaak doen maar af en toe een bospaadje moet kunnen.
 
indien interesse: ik heb nog een XT600 tenere van 1983 de eerste met de grote benzinetank. Model 1vj. Bij interesse kan ik je wat foto's sturen.
 
Ik heb een xl250 gehad en toen ik van de brommer af kwam was het geweldg.. voor een week of 2. Ding komt inderdaad niet vooruit, de 500 ook niet schrikbarend maar je kan iig met het verkeer mee.
 
indien interesse: ik heb nog een XT600 tenere van 1983 de eerste met de grote benzinetank. Model 1vj. Bij interesse kan ik je wat foto's sturen.
xt 600 tenere van 83 is inderdaad het eerste model. Maar dat is niet de 1vj.

Edit: stuur mij ook eens een PM met wat je aanbiedt? Ik heb altijd interesses in Tenere's :P
 
Ik heb een XT500 en daar is echt prima mee op de snelweg te rijden, rijd zo 130, en met wat meer moeite en geduld rij je 140.

Anyway, je komt prima mee en zo nu en dan kan je best op de linkerbaan ermee. Je kan er mooi meer doorkachelen.

Een 250 gaat dat al gewoon niet halen als een 500 er al 'moeite' mee heeft. :)

Maargoed, de 500 is dus prima voor op de snelweg, erg comfortabel en bang voor boete's hoef je niet te zijn. Ik ben toch al geen hardrijder dus voor mij is het helemaal super, maar vaak op de snelweg kom ik eigenlijk niet, bijna nooit. :)
 
Ik heb een XL 500 R gehad. Is een prima motor voor zowel enduro als wegverkeer. Is best rap, komt goed mee met het verkeer, en de kruissnelheid op de snelweg was zo'n 100-110. Topsnelheid ligt op 140 met je smoel plat op de tank, maar dat kan ik niet aanraden voor langere tijd. Wegligging is erg goed voor zo'n oude crosser, je kunt em griezelig plat leggen, eigenlijk platter dan ik me voor kon stellen van te voren.

De XT 500 heb ik geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat die wat meer vermogen heeft.

Beide motoren hebben wel veel onderhoud nodig. Bij de XL elke 5000km olie verversen en het zeefje in de koppelingskap uitspoelen. Dit is ook echt nodig, je zal niet de eerste zijn die er een laat vastlopen ;)
 
Ik heb een XT500 en daar is echt prima mee op de snelweg te rijden, rijd zo 130, en met wat meer moeite en geduld rij je 140.

Anyway, je komt prima mee en zo nu en dan kan je best op de linkerbaan ermee. Je kan er mooi meer doorkachelen.

Een 250 gaat dat al gewoon niet halen als een 500 er al 'moeite' mee heeft. :)

Maargoed, de 500 is dus prima voor op de snelweg, erg comfortabel en bang voor boete's hoef je niet te zijn. Ik ben toch al geen hardrijder dus voor mij is het helemaal super, maar vaak op de snelweg kom ik eigenlijk niet, bijna nooit. :)
Heb jij je vertanding (sec. overbrenging) aangepast?
 
Laatst bewerkt:
Wegligging is erg goed voor zo'n oude crosser, je kunt em griezelig plat leggen, eigenlijk platter dan ik me voor kon stellen van te voren.
)
da's idd erg leuk
met noppen voelt het heel glijerig, maar als je er aan gewend bent ben je zelfs een gemmidelde R6 de baas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan