Voorsorteerstrook rechtdoor en naar rechts

verzekeringstechnisch is het gewoon rechts inhalen, zonder verdere twijfel,
gezien de hoeveel camera,s in koekblikken trek je tegenwoordig al snel aan het korste eind bij zulke acties.
Mij die 3 seconden tijdswinst maximaal niet waard om sneller weg te zijn,
 
Als er twee rijstroken zijn, dan wil ik nog wel naar voren rijden, maar in het getoonde geval, is het a: niet volgen van de rijrichting, en word het b; gezien als aso door de meerderheid van de weggebruikers. Dus gewoon niet doen. 2 rijstroken in dezelfde richting? Geen probleem, maar wel door het midden dan.
 
Mooie discussie, ik tel:
2x positief
2x positief, mits....
1x negatief, mits....
4x negatief
4x geen mening, maar geven duidelijke waarschuwingen

Als ik alles zo lees, is het in z'n algemeenheid een slecht idee te noemen. Het gaat tegen de regels in, dan kun je zeggen "ach ja", maar verder verwachten anderen het niet, vertraag je soms de verkeerssituaties i.v.m. detectie-lussen en is het de vraag of je exact weet wanneer jouw baan weer gaat rijden.

Ikzelf zou het alleen in de volgende omstandigheden nog durven:
- Je weet qua timing exact hoe het stoplicht zich gedraagt, d.w.z. het is je vaste route en je hebt het stoplicht zien verspringen
- Je vermijdt de verkeerde detectielus
- Het kan rustig en gecontroleerd
- Je hebt enige ervaring, dus niet een beginnende rijder net zoals ik ;)

Er zijn een hoop mitsen en maren.
 
Ja hoor dat kan een auto ook, veroorzaakt daar uiteraard wel overlast mee.
Met de motor moet je gebruik maken van het feit dat je smal bent en kunt rijden op stukken waar een auto niet kan rijden. Een lege voorsorteerstrook voor een andere richting hoort daar niet toe. Met een beetje pech krijg je daar ook een flinke boete voor.
"Niet gebruiken juiste rijbaan", €239,-.
Ook gehad, echt heel zonde van mijn geld.
 
Nee toch? Een auto kan toch niet voorpiepen?

Ik bedoel echt het volgende:
- Beide stoplichten staan op rood, zowel op de strook die rechtdoor gaat, als de strook die rechtsaf gaat.
- Maar de strook die rechtsaf gaat, is leeg.
- Motorrijder gebruikt de rechtsaf-strook om helemaal naar voren te rijden, en verwisselt vervolgens van baan.
- Motorrijder staat nu vooraan op de rechtdoor-strook, en wacht tot het verkeerslicht groen wordt.

Dat kan een auto niet. Want die staat dan zodanig onder het stoplicht, dat deze nooit kan zien wanneer het groen wordt.

Of wellicht begrijp ik je verkeerd?
De agent die mij er, heel lang geleden, voor bekeurde vond dat het niet mocht. Ik meende dat het argument klonk als: het niet volgen van de verplichte rijrichting op de voorsorteerstrook.
 
Ik ben wel eens geflitst tijdens een vergelijkbare situatie auto voor rechtdoor had groen maar wachtte om af te slaan op een aantal fietsers die voorbij reden. Ik haalde de auto via de andere rijstrook in en ging daarna rechtdoor. De rijstrook die ik gebruikte had rood en vandaar geflitst. Ik heb bezwaar aangetekend en op de foto's zag je duidelijk dat ik daarna gewoon rechtdoor ging (die dus groen had). Werd niet gehonoreerd en de uitleg was dat ik niet de verplichte rijrichting had gevolgd van de strook die ik gebruikte om in te halen...
Iets andere situatie maar volgens de regels mag het dus gewoon niet omdat zodra je die strook gebruikt je dan ook die verplichte rijrichting moet volgen.
 
Zonder flitser moet je wel een heel vervelende diender tegenkomen wil hij dat tegen je gebruiken, maar technisch mag het dus niet.
 
Mooie discussie, ik tel:
2x positief
2x positief, mits....
1x negatief, mits....
4x negatief
4x geen mening, maar geven duidelijke waarschuwingen

Er zijn een hoop mitsen en maren.
Ik heb alle plussen en minnen gelezen.
Bij mij geldt dat ik vaak handel naar wat mijn stemming is. Soms aansluiten, soms er voorbij.
Als de rij lang is, rijd ik meestal wel naar voren.

Handelen als beschreven in de OP blijft natuurlijk een grensgeval.
Formeel zit je fout, maar in de praktijk wordt het gedoogd. Althans, Oom Agent zal je niet direct een prent geven.
Op moment van schade zullen de verkeersregels natuurlijk wel letterlijk worden toegepast. Dan ben je gewoon 'de Sjaak'.

Kortom: Het mag niet, maar soms is 't wel makkelijk.:]
 
Laatst bewerkt:
Bij het voorbij rijden van een file heb ik altijd de meeste angst dat er plots een autoportier open gaat. Dat heb ik al eens een keer gehad.
Met remmen, sturen, slippen heb ik de deur kunnen ontwijken. Vraag niet hoe 't me gelukt is, maar zonder 1 schrammetje!
Dus bij langs een file rijden ben ik altijd extra scherp op deuren!
 
Ik ga er even vanuit dat je met voorpiepen bedoelt: voorbij de wachtende auto’s op die strook voor rechtdoor. In dat geval:
Officieel ben je verplicht de richting te volgen die de voorsorteerstrook aangeeft. Doorgetrokken streep mag je niet overschrijden. Maar in de praktijk zal je in het geval van jouw voorbeeld niet snel een prent krijgen.

Of bedoel je dat rechts eerder op groen gaat en je dan alsnog rechtdoor gaat terwijl de strook voor rechtdoor op rood blijft staan. Dat is uiteraard een no go.
Eensch.

Behalve dat die rijstrook scheiding geen doorgetrokken streep is, volgens jurisprudentie.

Dus wel richting van rijstrook moeten volgen.

Ik houd me daar trouwens niet aan. Als ik met wat fatsoen naar voren kan, doe ik dat.
Zo niet, dan niet.
 
Voor die actie kan je een bekeuring krijgen van zo'n 230 euro....
Voor het niet volgen van aangegeven rijrichting 'voorsorteer strook/vak'.

Ik heb er eentje in ontvangst mogen nemen (hoogte boette via OVJ) toen er voor mij een auto voor mij praktisch stil ging staan bij een groen verkeerslicht, en ik mijn motor er links omheen "gooide" over zo'n vak.

Reden dat die auto voor mij voor een groen verkeerslicht bijna stil ging staan, een paar politie agenten die aan de andere kant van het kruispunt aan het laseren waren.... (overigens stonden ze gewoon op de stoep)

'T busje achter mij hebben ze ook eventjes laten stoppen omdat die met piepende bandjes net niet op die auto (voor mij) klapte....
(en die gast met z'n telefoon bezig was achter het stuur)

Feit dat als ik niet om de auto heen gegaan was een busje in mijn nek had maakte niet uit.

Reden agent: "Wat als zijn collega nou midden op de weg had gestaan, dan had ik die mogelijk aan kunnen rijden"...
Dat ik over de auto voor mij heen, die collega al had gezien en dat zij op de stoep stonden maakten niet uit..
En dat busje achter mij, daar had ik van uit moeten gaan dat die genoeg afstand had gehouden om mij niet te raken als ik gewoon achter die auto was gebleven.

Zou ik het weer doen in dezelfde situatie?
Ja. Heb al eens een auto "achterop" gehad. (toen ik netjes achter aan stond/aankwam en nog aan het kijken was of ik kon filteren)

Zou ik het vak gebruiken om een stilstaande wachtrij te passeren?
"Jeen".... ik probeer in de rijstrook/op de strepen te blijven bij het passeren maar als er een auto verder naar links (of rechts als ik rechts passeer) staat dan kan het zijn dat ik eventjes iets afwijk om het passeren makkelijker te maken.
Gaat de rij weer rijden dan kijk ik of ik er weer netjes in kan voegen.... en dat kan betekenen even een dot gas te geven.

Die 230 euro die het mij dan kost bij een bekeuring zijn goedkoper dan wat ik "verlies" op het laten repareren van de schade aan de motor en het kopen van een nieuwe helm.
(Toen die auto bij mij achterop klapte werd de schade aan motor vergoed maar voor helm+kleding kreeg ik slechts 250 euro onder het mom van afschrijving.. ik had toen net nieuw (1 week oud) een nieuwe Shuberth C4 gekocht & op, en aankoopnota (~600 euro) bij verzekering ingediend) Scheelt dat ik All-risk verzekerd was... anders had ik nog moeten touwtrekken om schade motor naar kosten vergoed te krijgen....
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit een bekeuring voor gehad in ieder geval. Wel eens aangesproken door een motoragent die zei dat het wel wat rustiger over die verkeerde strook mocht.
Als er ook maar een mogelijkheid is ga ik er langs. Ook niet eerst stoppen en dan pas beslissen, want dat is juist het moment dat je aangereden wordt van achteren.
 
Als er ook maar een mogelijkheid is ga ik er langs.
Ik doe het momenteel juist even niet. Het aantal korte lontjes is (of lijkt) momenteel vrij hoog. Dan ga ik voor de veiligheid en sluit ik aan. Vanzelfsprekend goed spiegelend tot er wat stil staat achter me, maar dat is altijd belangrijk.

Geniet ik weer wel als ik op een rustige weg met leuke bochten buiten de kom rij.
 
Voor mij hangt het van de omstandigheden af. Ik heb een vergelijkbare situatie op mijn woon-werk route en het gaat daarbij om een afrit van de snelweg. Auto's komen daar nog wel eens met een flink tempo aanzetten. Als er dus een lange rij stilstaat sluit ik liever niet achter aan, zeker als het al donker is. Het is wel handig als je de situatie kent en dus redelijk kunt inschatten hoe lang het licht nog op rood staat.
 
Weet niet of je het hier moet vragen, bij dit soort dingen vind iedereen wat anders.

Als je het mij vraagt, gewoon doen *O*Ik wilde inderdaad al vragen of er links geen rijstrook is, maar zag het al aan de foto.
Of het daadwerkelijk mag: nee. Denk dat geen enkele agent dit zou toestaan aangezien het een hele andere richting strook is. Is natuurlijk anders als ze allebij voor rechtdoor of rechtsaf zijn. Dát wordt gedoogd, dit niet.
Zelf doe ik dit ook, maar het is wel maar een klein piepstukje bij jou. Ik doe het meestal als er echt een ellenlange rij staat..
 
Nog nooit een bekeuring voor gehad in ieder geval. Wel eens aangesproken door een motoragent die zei dat het wel wat rustiger over die verkeerde strook mocht.
Als er ook maar een mogelijkheid is ga ik er langs. Ook niet eerst stoppen en dan pas beslissen, want dat is juist het moment dat je aangereden wordt van achteren.
Wat een lieve agent was dat dan! Ze zijn er dus wel.:+
 
De automobilisten die correct voorgesorteerd staan zijn niet meer bedacht op iemand die aan het eind van de andere strook nog even van richting veranderd.

De focus ligt dan op aansluiten, en bij wisselen tussen groen en rood licht zul je een harmonica effect krijgen...


Vragen om ongelukken als je hem daar last second nog even tussen moet proppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan