Voorsorteerstrook rechtdoor en naar rechts

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
571
573
Op 1 van m'n vaste routes is een stoplicht met twee voorsorteerstroken. Rechtdoor en naar rechts.

Ik moet rechtdoor op die route. Is het acceptabel om als motorrijder de voorsorteerstrook-naar-rechts te gebruiken om "voor te piepen"?

Wat als er een doorgetrokken streep is?

Bovenstaande natuurlijk aangenomen dat dit veilig en gecontroleerd gebeurd. Het stoplicht blijft voorlopig op rood staan, en de motorrijder rijdt rustig naar voren.
 
Op 1 van m'n vaste routes is een stoplicht met twee voorsorteerstroken. Rechtdoor en naar rechts.

Ik moet rechtdoor op die route. Is het acceptabel om als motorrijder de voorsorteerstrook-naar-rechts te gebruiken om "voor te piepen"?

Wat als er een doorgetrokken streep is?

Bovenstaande natuurlijk aangenomen dat dit veilig en gecontroleerd gebeurd. Het stoplicht blijft voorlopig op rood staan, en de motorrijder rijdt rustig naar voren.
Ik ga er even vanuit dat je met voorpiepen bedoelt: voorbij de wachtende auto’s op die strook voor rechtdoor. In dat geval:
Officieel ben je verplicht de richting te volgen die de voorsorteerstrook aangeeft. Doorgetrokken streep mag je niet overschrijden. Maar in de praktijk zal je in het geval van jouw voorbeeld niet snel een prent krijgen.

Of bedoel je dat rechts eerder op groen gaat en je dan alsnog rechtdoor gaat terwijl de strook voor rechtdoor op rood blijft staan. Dat is uiteraard een no go.
 
Laatst bewerkt:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je wss wel het verkeerslicht voor rechtsaf triggered waardoor je een ander (evt) zinloos laat staan wachten.
Zal voor rechtsaf vooral overstekende fietsers zijn, maar op andere plekken voor linksaf gaat tegemoet komend verkeer voor niets moeten stoppen wat natuurlijk kut is.
 
Ik ga er even vanuit dat je met voorpiepen bedoelt: voorbij de wachtende auto’s op die strook voor rechtdoor.
Of bedoel je dat rechts eerder op groen gaat en je dan alsnog rechtdoor gaat
Nee, alleen dat eerste inderdaad.
 
Maar in de praktijk is het ook niet acceptabel omdat je dat met een auto ook kunt doen.
Nee toch? Een auto kan toch niet voorpiepen?

Ik bedoel echt het volgende:
- Beide stoplichten staan op rood, zowel op de strook die rechtdoor gaat, als de strook die rechtsaf gaat.
- Maar de strook die rechtsaf gaat, is leeg.
- Motorrijder gebruikt de rechtsaf-strook om helemaal naar voren te rijden, en verwisselt vervolgens van baan.
- Motorrijder staat nu vooraan op de rechtdoor-strook, en wacht tot het verkeerslicht groen wordt.

Dat kan een auto niet. Want die staat dan zodanig onder het stoplicht, dat deze nooit kan zien wanneer het groen wordt.

Of wellicht begrijp ik je verkeerd?
 
Rechts inhalen en verkeerd voorsorteervlak, dan doe je al 2 dingen verkeerd... Maar het is ook even aan de situatie, misschien even een google maps link met streetview?
 
Nee toch? Een auto kan toch niet voorpiepen?
Ja hoor dat kan een auto ook, veroorzaakt daar uiteraard wel overlast mee.
Met de motor moet je gebruik maken van het feit dat je smal bent en kunt rijden op stukken waar een auto niet kan rijden. Een lege voorsorteerstrook voor een andere richting hoort daar niet toe. Met een beetje pech krijg je daar ook een flinke boete voor.
 
en de keer dat je nog niet vooraan staat en het stoplicht rechtdoor vast op groen gaat dan maar plankgas als een opgeschoten puber onderweg naar zijn eerste date ertussen duwen?
 
Ik heb met WW verkeer ook zoiets, behalve dat er ook een baan naar links is.
Ik ga er rechts voorbij omdat anders de lus voor linksaf geactiveerd wordt, wat Roy R zegt.
Schat ik verkeerd in en gaat de boel eerder op groen, dan ga ik rechts en een andere route naar huis. Soms heb je pech.
 
@Honda Aap het lijkt me dat je voorzichtig moet zijn, en je moet die stoplichten ook goed kennen. Gewoon doorrammen lijkt me voor iedereen een heel slecht idee. Plus dan geef je motorrijders een slechte naam.
 
Rechts inhalen en verkeerd voorsorteervlak, dan doe je al 2 dingen verkeerd... Maar het is ook even aan de situatie, misschien even een google maps link met streetview?
Niet helemaal dezelfde situatie, maar neem nou deze op IJburg. Dat is dezelfde situatie die ik bedoel, behalve dat je hier links kunt inhalen. Je wilt rechtdoor. Netjes achter aansluiten, of lekker vooraan gaan staan?

Screenshot 2022-02-15 at 10.32.32.jpg


Link: Google Maps
 
Ik zou gewoon netjes achteraan sluiten. zodra er blokmarkering en pijlen op de weg zitten mag je ook niet meer terug naar de andere rijbaan. En als het licht ineens groen wordt verwachten automobilisten ook niet dat je jezelf er nog tussen wil drukken.
 
Bovenstaande natuurlijk aangenomen dat dit veilig en gecontroleerd gebeurd. Het stoplicht blijft voorlopig op rood staan, en de motorrijder rijdt rustig naar voren.
Als je dat op die manier doet zie ik het probleem niet. Ook wanneer je hiervoor die andere baan gebruikt. Let wel goed op, want je gedraagt je niet heel voorspelbaar en wanneer het groen word kan het opeens een tikkeltje tricky worden. Overigens vind ik wanneer je in die tricky situatie terecht komt dat ''plankgas onderweg naar date als puber'' gerechtvaardigd.
 
Als je dat op die manier doet zie ik het probleem niet. Ook wanneer je hiervoor die andere baan gebruikt. Let wel goed op, want je gedraagt je niet heel voorspelbaar en wanneer het groen word kan het opeens een tikkeltje tricky worden. Overigens vind ik wanneer je in die tricky situatie terecht komt dat ''plankgas onderweg naar date als puber'' gerechtvaardigd.
mocht er dan iemand ook plankgas geven op de baan waar jij naar toe wil staat die ook gewoon in zijn recht om het gat dicht te rijden als je rechts inhaalt.
 
mocht er dan iemand ook plankgas geven op de baan waar jij naar toe wil staat die ook gewoon in zijn recht om het gat dicht te rijden als je rechts inhaalt.
Je zult ongetwijfeld op dergelijke ego gedreven lui stuitten met zulke ambities. Daar moet je wel tegen kunnen.
 
links kunt inhalen


Link: Google Maps
Dat is toch helemaal niet inhalen? Inhalen komt te vervallen bij een aantal zaken, bijvoorbeeld filegerechtvaardigd verkeer, vrije keuze van rijstrook binnen de bebouwde kom wanneer de bestemming het toelaat, voorsorteren, ...

Dit is toch voorsorteren, dus van inhalen kan hier eigenlijk al geen sprake zijn.

Of zo is het toch in BE.

EDIT: net zoals je dat dan langs rechts zou doen in je eerste post, is het niet inhalen. Inhalen komt dus -zoals ik zei- te vervallen bij voorsorteren.
Het probleem zal dan vooral liggen in het feit dat je verkeerd voorsorteert of een volle witte lijn opnieuw kruist bij de stop-streep.
 
Als het niet goed voelt moet je het niet doen, zo sta ik er meestal in.

Wanneer je jezelf zoveel vragen moet stellen of je iets wel of niet moet doen, dan blijf je bezig en moet je de dingen waar je deze vragen voor moet stellen misschien niet doen.

Vragen of iets "acceptabel" is? Tsja...voor de ene wel, voor de andere niet.
Ik ken mensen die er geen begrip voor hebben wanneer een motorrijder bij een stoplicht naar voren rijdt en ik ken mensen die het geen enkel probleem vinden.

Verder is het volgens mij heel simpel...de regels die voor vrijwel elk ander motorvoertuig op de weg gelden, gelden ook voor jou als motorrijder.
Worden er zaken oogluikend toegestaan? Jazeker, maar als je een keer een verkeerde agent of mede-weggebruiker tegenkomt heb je eigenlijk altijd ongelijk en is de daarop volgende sanctie/bekeuring/gedrag/etc. geheel aan jezelf te danken. ;)
 
Niet helemaal dezelfde situatie, maar neem nou deze op IJburg. Dat is dezelfde situatie die ik bedoel, behalve dat je hier links kunt inhalen. Je wilt rechtdoor. Netjes achter aansluiten, of lekker vooraan gaan staan?

Bekijk bijlage 1728157

Link: Google Maps
In dit geval, met de hoeveelheid auto's die daar staat zou ik gewoon achteraan gaan staan. Staat er echt een hele lange file dan zou ik me wel naar voren wurmen en ook die verdrijvingsstrepen gebruiken.
 
Jij kan als motorrijder niet elke automobilist blij maken in Nederland, gewoon doen wat jij voor veilig acht binnen de situatie waarop jij je op dat moment begeefd op je tweewieler, of je nou wel of geen prent krijgt is inherent hieraan, gewoon zelf beoordelen iedreen zal hier zijn eigen mening over hebben, soms is het onveilig voor een motorrijder om op een bepaalde manier voor gesorteerd te staan, en dan is het geoorloofd om een file voorbij te rijden, zo staat het in de wet omschreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan