Voorste tandwiel muurvast

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
9
Belgischen kust
Een maat van mij wil zijn tandwielset van bandit1200 vervangen.
De moer van het voorste tandwiel zit echter muurvast.
Heeft iemand een idee hoe je die zonder schade kan loskrijgen?
Mag je het tandwiel blokkeren en dan met veel kracht de moer loswringen? Of moet je daarentegen voorzichtig zijn om de versnellingsbak niet te beschadigen? :?
Thanx guyz ...

ps. jaaaa i know, de search werkt niet,

[me]Wullebolle heeft een cardan en dus geen ervaring met ketting/tandwielen
[/me]


full
 
heb ik ook een keer gehad met een zx7r nieuwe dopmoer 36 bijna verrot gedraaid, en nog steeds vast blijven zitten(gewoon achterwiel geblokkeerd en in versnelling) mocht allemaal niet werken. waarmee het heel makkelijk gaat is met een luchtsleutel, kwestie van een paar seconde, in ons geval bij de dealer.
suc6 :)
 
Laatst bewerkt:
Een maat van mij wil zijn tandwielset van bandit1200 vervangen.
De moer van het voorste tandwiel zit echter muurvast.
Heeft iemand een idee hoe je die zonder schade kan loskrijgen?
Mag je het tandwiel blokkeren en dan met veel kracht de moer loswringen? Of moet je daarentegen voorzichtig zijn om de versnellingsbak niet te beschadigen? :?
Thanx guyz ...

ps. jaaaa i know, de search werkt niet,

[me]Wullebolle heeft een cardan en dus geen ervaring met ketting/tandwielen
[/me]


(Afbeelding)
 
Hai,
Ik zie dat er rode Loctite op die moer zit. Goed verhitten dan en de juiste draairichting kiezen. Lukt het niet kan je nog altijd de moer kraken met een moersplijter. Zo blijft de schroefdraad onbeschadigd van de bout. Alleen moet er een nieuwe moer op en ok dan .
Grtzzz, Bossy


Een maat van mij wil zijn tandwielset van bandit1200 vervangen.
De moer van het voorste tandwiel zit echter muurvast.
Heeft iemand een idee hoe je die zonder schade kan loskrijgen?
Mag je het tandwiel blokkeren en dan met veel kracht de moer loswringen? Of moet je daarentegen voorzichtig zijn om de versnellingsbak niet te beschadigen? :?
Thanx guyz ...

ps. jaaaa i know, de search werkt niet,

[me]Wullebolle heeft een cardan en dus geen ervaring met ketting/tandwielen
[/me]


(Afbeelding)
 
Je had de ketting erop moeten laten zitten. Monteer eerst maar de (nieuwe?) ketting. Dan kun je het achterwiel blokkeren door een stuk houd door je spaken te steken. Vervolgens eerst eens een stukkie verwarmen en dan met een dopsleutel en een flink wringijzer (+stijgerpijp) moet het echt wel los komen :) .

Edit: En het is gewoon links schroefdraad ;) .
 
Laatst bewerkt:
Je had de ketting erop moeten laten zitten. Monteer eerst maar de (nieuwe?) ketting. Dan kun je het achterwiel blokkeren door een stuk houd door je spaken te steken. Vervolgens eerst eens een stukkie verwarmen en dan met een dopsleutel en een flink wringijzer (+stijgerpijp) moet het echt wel los komen :) .

Edit: En het is gewoon links schroefdraad ;) .

Met linkse schroefdraad bedoel jij waarschijnlijk dat hij linksom los gaat neem ik aan?
:?
 
Vreemd dat nog niemand een luchtsleutel gesuggereerd heeft 8-)

Bij mij kwam hij ook niet los. In de versnelling, ketting lag erop, maar geen beweging in te krijgen. Even langs een auto-garage en binnen 30 seconden stond ik weer buiten dankzij een luchtsleutel *D
 
Haha, ja die elektrische... Daar krijg je 1x een pot pindakaas mee open, daarna is het gebeurd :P . Matige ervaring mee ;) .

En als zo'n moer echt vast zit, dan krijgt een luchtratel hem ook niet los.
 
Hai,
Ik zie dat er rode Loctite op die moer zit. Goed verhitten dan en de juiste draairichting kiezen. Lukt het niet kan je nog altijd de moer kraken met een moersplijter. Zo blijft de schroefdraad onbeschadigd van de bout. Alleen moet er een nieuwe moer op en ok dan .
Grtzzz, Bossy

Röntgen-ogen :} Tenminste, ik kan vanaf hier niet zien of er loctite aan de binnenkant van de moer zit :? En waarom zou je uberhaubt loctite gebruiken bij een voortandwiel...

enne... waarom zou je de moer onnodig mollen :?

goed voor het inwendige van het motorblok. |(

op n bout geen probleem :N
maar op n uitgaande as van n motorblok. :N

Hoe kom je daar nou bij :? Heb je zelf bedacht dat dat wel eens zo zou kunnen zijn of het je wellicht ervaring met door luchtsleutels gesneuvelde versnellingsbakken :?
 
nope nog nooit van gehoort. Heb een opleiding voor automonteur gedaan.

Met een wringijzer + verlengstuk krijgt die as nog veel meer te vreten hoor... En dan kun je beter ook geen wheely's enzo maken want straks breken de tanden af.
n wheely is n constante kracht
en n luchthamer n slaande kracht.
en n slaandekracht is niet best voor je versnellingsbak. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan