Voorstellen, Rene LD en zijn GS550E

René LD

MF'er
27 okt 2019
72
78
Houten
Hallo klassieker liefhebbers, zal me hier maar eens even gaan voorstellen, heb al met diverse lezers contact gehad met vragen, waarvoor nog bedankt!
Als iemand de herkomst van de ZU-20-39 weet dan graag bericht!

Ik ben René LD en gek op wat rijd en klassiek is, heel lang met allerlei tweetakten van Suzuki en FS1 brommers van Yamaha bezig geweest, ook Yamaha XT500 heb ik er een aantal van opgeknapt, ik maak ze liefst in originele staat met mooi overgebleven onderdelen of nos nieuw, het moet er licht gebruikt uit zien vind ik zelf.Leeftijd mag gezien worden.

Ben momenteel van plan de winter door te komen met een nette Suzuki GS550E van 79, heeft verzinkwerk nodig en replica remslangen voorzijde, beter voorspatbord ligt al getectyleerd klaar de oude is rot bij de bevestiging., nieuwe zijdeksel emblemen al gemonteerd, dit wordt geen caféracer maar een nette originele, voor caféracer geen fantasie genoeg om daar iets moois van te maken, remslangen laat ik altijd namaken naar origineel model bij Remkaflex in Alkmaar, bevalt me prima.

Voor wil ik ook nog een paar nieuwe knippers, deze zijn licht gepikkeld helaas.
Nog een vraag, in het boek staat 20W-50 olie voorgeschreven, op de vuldop 10W-40, wat gebruiken GS rijders over het algemeen? Dit was het voor even, ik zet er een foto bij zoals hij er nu al bij staat. Groeten, René
 

Bijlagen

  • IMG_20191110_124139480_HDR.jpg
    IMG_20191110_124139480_HDR.jpg
    300,3 KB · Weergaven: 50
Ff afschieten 🤪 ,is het een nog niet eerder gereviseerde gewoon minerale 10W40 olie gebruiken,
ga je het blok reviseren dan maakt het niet uit en kan je er een goede halfsyntheet in doen,volsynthetisch
kan je beter niet doen in verband met de koppeling.
 
René LD, ben zo vrij geweest de titel even aan te passen zodat niet iedereen denkt dat dit een verkeerd geplaatst voorsteltopic is. Denk dat je nu ook meer reacties van de GS liefhebbers gaat krijgen. Mooie fiets trouwens, willen we wel meer plaatjes van zien
 
Prima titel, zal de liefhebbers wel gaan zien denk ik, zondag nog even warm gereden en wat plaatjes geschoten, tank eraf om lekkende slang te herstellen, nieuwe zijdeksel emblemen erop, nu heb ik het startmotordeksel eraf gepeutert, dit ga ik schuren/spuiten, om deze netjes te monteren moeten wel de carburateurs even gelost worden? Heb de procedure al gelezen, kan het ook zonder? Of beschadigd het deksel dan, kwam nog wat leuks tegen bij het restauratiebedrijf hier, jullie weten vast wel wat het is......

Eerdaags ook nieuwe schakelgewrichtjes bestellen, dat schakelen moet toch beter kunnen, erg veel speling op die geklonken verbindingen.
 

Bijlagen

  • IMG_20191110_125534866.jpg
    IMG_20191110_125534866.jpg
    252,6 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20191110_123638309.jpg
    IMG_20191110_123638309.jpg
    263,7 KB · Weergaven: 53
Ziet mijn oog daar een Alfasud,dat is inmiddels een zeldzame jongen geworden,de meeste roestte al op de folder :)
wat jammer is want goed sturen deden ze wel.
 
Ziet mijn oog daar een Alfasud,dat is inmiddels een zeldzame jongen geworden,de meeste roestte al op de folder :)
wat jammer is want goed sturen deden ze wel.
_O- Ik zou zeggen, waarschijnlijk is die direct vanuit de showroom naar het restauratie bedrijf gereden.
Mijn pa wilde er destijds ook één kopen, na het advies om er eens met een schroevendraaier onderdoor te lopen, toch maar iets anders gekocht.
 
Mooi ding. Goed dat je de originele staat wil behouden. Veel succes ermee. Ga je volgen. Ik had indertijd een blauwe met kenteken zu-20-33. Vrijwel gelijk met die van jou op kenteken dus. In mijn garage staat nu een identiek exemplaar voor restauratie.
 
_O- Ik zou zeggen, waarschijnlijk is die direct vanuit de showroom naar het restauratie bedrijf gereden.
Mijn pa wilde er destijds ook één kopen, na het advies om er eens met een schroevendraaier onderdoor te lopen, toch maar iets anders gekocht.
Studievriendje had in een zomer eind jaren 80 alle roest van zijn Sud weg gewerkt...... volgende zomer kon hij weer beginnen......
 
Dank je, net ding toch? Laat hem netjes origineel vind ik het mooist, toen ik op mn 18e begon had ik een GS550L 79 een mooie blauwe, toen al zeldzaam de meeste waren zwart, die kon ik niet vinden. Moet wel de puntjes op de i zetten, voorspatbord heeft rotte plekken, ligt al ander klaar die eerst getectyleerd is ga zo maar door, ben nog lang niet klaar, eerdaags gaat de voorpartij los voor verzinkwerk en namaken van remslangen naar origineel model(Remkaflex Alkmaar)

Alfa-Sud wilde ik ook, mn pa wilde die niet in de garage, hij is automonteur nu gepensioneerd maar wilde die niet repareren voor me, mooi waren ze zeker! Zelfs in Italië zie je ze zelden.
 
Kijk, dit is wat ik bedoel puntjes op de i gaan zetten, is snel toonbaar geprobeerd te maken, moet wel beter kunnen....dekje en sierrand is wel heel mooi nog
 

Bijlagen

  • IMG_20191116_110817287.jpg
    IMG_20191116_110817287.jpg
    131,4 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20191116_110824129.jpg
    IMG_20191116_110824129.jpg
    132,2 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20191116_110855226_HDR.jpg
    IMG_20191116_110855226_HDR.jpg
    155,7 KB · Weergaven: 27
op MP een solide rangeerhulp gescoord Made in Germany, kan 400kg baas en rolt dan nog steeds..., eerdaags ruimte maken om eea te kunnen demonteren
 

Bijlagen

  • motoboy.jpg
    motoboy.jpg
    8 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Tussen de drukte door zadelpan afgeplakt en behandeld, startmotordeksel meegespoten met 2K in Mercedesgrijs toen één van onze bedrijfswagens naar de spuiterij moest waar we klant zijn, mocht ik meegeven, prima gelukt weer.
Zuiver schakelen zal ook geen probleem meer zijn volgend seizoen, NOS schakelpedaal(ebay.de) gescoord en het voorste kniegewricht had ik al via Marcel Vlaandere binnen, eerdaags starten met verzinkwerk
 

Bijlagen

  • IMG_20191123_094019451.jpg
    IMG_20191123_094019451.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20191123_094104842_HDR.jpg
    IMG_20191123_094104842_HDR.jpg
    125,7 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20191217_182024428.jpg
    IMG_20191217_182024428.jpg
    161,4 KB · Weergaven: 22
Dag allemaal, weer eens iets te poetsen en updaten gevonden, per ongeluk zag ik bij een zaak een mooie donkerrode Kawasaki Zephyr 750 staan wat me wel iets leek, een x gaan kijken om te rijden en bepalen of het iets voor me is.
Ik was verrast hoe fijn die dingen eigenlijk rijden, solide, makkelijk en erg licht te bedienen, flink trekkracht en een mooie Z900 jaren 70 retro-look, ik ben er weg van!
De motor werd geadverteerd met km stand van 21000km, rijden etc deed hij echt goed maar na goed bekijken vermoedde ik al snel dat er misschien een hogere km stand moest staan, beetje olie-zweet en hier en daar een druppel bij voetpakking, uiterlijk van voorzijde onderpoten, blok en wielen wezen ook naar een hogere stand maar is aanname van mij, km teller moet je altijd maar met een korrel zout nemen bij oudere fietsen, is ook al rond de 26 jaar oud natuurlijk, navraag bij de partij waar hij daarvoor is ingeruild/ ingekocht leverde me niets op en de zaak waar hij nu te koop stond kon er verder ook weinig over vertellen, compleet en origineel was hij wel, even nachtje over geslapen en gelezen. Niet gekocht.....Hij hield me daarna wel bezig en besloot na een dag of 2 toch een bod te doen, een bult kon ik niet vallen voor €1900, maar ondertussen bleek er iemand te zijn gekomen die hem meteen kocht, ik ben gewoon te zeikerig af en toe. Jammer vond ik het toen eigenlijk wel.

Toen nog even bezig geweest nadat ik een Ducati 750ss 94 had gezien maar had niet veel zin in bijkomende onderhoudkosten en het up to date maken van dergelijke machines, ze hebben toch wel tijdig specialistische handen nodig die niet elke zaak aan kan, en helaas bleek het zo dat als er één te koop stond het onderhoud kwijt bleek of juist direct nodig, dan kan het flink oplopen. Uiteindelijk heeft de zitpositie ervoor gezorgd het niet te doen, belasting voor mn nek is bij mij niet te doen, maar wat een geluid zo'n ding, machtig rijden hoor!

Dus toch verder met een Zephyr.....

Eens verder het net afgesnuffeld en na paar weken tot de ontdekking gekomen dat er hier niet heel veel van zijn verkocht, bij onze Oosterburen was het wel een grote hit, daar staan er genoeg te koop, ook contact gelegd met Duitse eigenaren tot er ineens een heel knap exemplaar op autotrack verscheen, meteen gebeld en afgesproken, alle papieren en onderhoud was er bij en hij is echt zo mooi als de fotos lijken, minimale gebruikssporen en loopt als een..Kawasaki, koud rammelen die dingen dat het een lieve lust is, mn broer reed ooit ZXR750R en idem dito, die donkerrode net zo, deze wel minder dat wel, eenmaal opgewarmd is het mooi. Paar kleine dingen aangepakt en een bekende motormonteur zou de kleppen voor me stellen deze winter, een probleemloze buffel voor af en toe een heerlijk halfuurtje om, het mooie is dat er nagenoeg geen omkijken naar is, oer en oerbetrouwbaar, km stand is uitgespit en nu een keurige echte 29500km, het is een binnenslaper geweest die weinig is gebruikt, dus ik verwacht een fijne tijd met deze Zephyr! Voor de prijs koop je nog geen Zundapp!

Ik post ook een foto van de rode die ik heb gereden, de blauwe is nu mn eigendom, fijne avond!
 

Bijlagen

  • IMG_20201016_175448750_HDR.jpg
    IMG_20201016_175448750_HDR.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 30
  • IMG_20201016_175533323_HDR.jpg
    IMG_20201016_175533323_HDR.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 25
  • IMG-20200922-WA0001.jpg
    IMG-20200922-WA0001.jpg
    223,5 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er goed aan gedaan heb die rode te laten staan,buiten dat is de blauwe een mooiere kleur.
 
Bedankt! Willen jullie meedenken?
De motor loopt erg mooi maar ondanks dat hij begin jaar bij een motorzaak is voorzien van een nieuw aanzuigrubber, schoongemaakt(niet ultrasoon) voorzien van Dynojetkit en doorgestuurd naar Freriks (74pk geeft grafiek aan) doet hij bij constant gas rond 4000-5000tpm lichtjes bokken, de 1e kettingset is ruk met wat harde stukken maar dat wist ik en daar staat al een afspraak voor met iemand die een proffesionele kettingpons heeft.
Zelf vermoed ik dat er toch nog ergens een kanaaltje doorgestoken moet worden, bougiedoppen zaten wat los en heb ik ook opnieuw vastgezet, voor het idee nieuwe ngk's en luchtfilterelement geplaatst.
Nu het bokken nog! Wat zegt jullie gevoel?
 
Oplossing gevonden! De ketting met de harde stukken was het probleem! Na ophalen de snorkel op de luchtfilterkast gezet(kreeg ik los bij) Forté had ik al vorige week in de tank gedaan, V-Power getankt, hij loopt weer als een zonnetje over de hele linie heen, wat rijdt zo'n Zephyr lekker! Dat zo'n oude ietwat roestige (eerste ketting)dat kan veroorzaken, nou weer iets opgestoken, nu nog een x klepstellen. Gr Rene
 
Hoi mensen, matig weer dus zal weer eens wat laten zien, de Kawasaki Zephyr 750 is al aardig zoals ik het in gedachten had bij aanschaf, wat ben ik blij een blauwe te hebben gescoord. Kleppen zijn ondertussen gesteld, wat kleine klemmetjes, verkeerd gemonteerde zaken en slangen veranderd en de koplampschaal gespoten zoals hij hoort te zijn.
Geinformeerd wat striping spuiten zou kosten maar dat ging al snel richting €800,- plus, dat doe ik ooit nog wel eens als ik een mazzeltje heb, nu zie ik het nog als een leuk aardigheidje om zelf te doen.
Op japan-webike en ebay rondgetoerd want er is toch het eea te koop om hem echt mooi retro te kunnen maken, uit Japan zeer fraaie alu emblemen laten komen in de oude Z900 stijl , plakken uitstekend en je kunt ze vormen naar de ronding van de tank, uitstekende kwaliteit van Doremi. Versturen ging erg vlot koud 2 weken laten hier.
Met de striping-decal set uit UK ging het anders, duurde koud een maand omdat het bij douane terecht komt om in te klaren, daarna mag je het ophalen op een postnl punt en nog ff 32,- afrekenen voor import en onderzoeken van het pakket, waardeloos maar is niet anders.


Vooraf ingelezen hoe dat te plakken op de body delen, dat het geen makkie zou zijn had ik al ingeschat maar het is best een dievewerk om het netjes te krijgen, jammer genoeg geen gebruikshandleiding of kenmerken voor rechts of links, dat bleek met de goudkleurige tankstrepen best even goed inschatten want het moet optisch wel recht zitten.
Eerst maar eens materialen besteld zodat het oppervlak voorbereid is, siliconenontvetter in spuitbus Spraymax om vet en wax-resten te verwijderen, speciale doeken daarvoor bijbesteld en kleefdoekjes voor de laatste stofresten, onmisbaar!

De oude plakresten van de emblemen verwijderd, dat was ook nog wel even werk trouwens, was een rommel dat spul, met HG stickerverwijderaar ging dat best goed, wel een tijdrovend klusje dat wel.

Daarnaast ook gezocht naar een tooltje om te wrijven, dit is een vilt-rakel geworden van Avery-Dennison en dit is echt een hele goeie aanschaf gebleken, een normale volledig kunststof rakel maakt krasjes of strepen in je werk en dat wil je niet, samen met een goede fohn is dit aardig gegaan, het is echt een handigheid die je moet leren met veel geduld, komt gewoon omdat de ietwat starre vinyl de rondingen moet gaan volgen van je werkvlak, eerst een spuitfles gevuld met water en paar druppels Dreft en begonnen met achterstuk, dat verliep al zeer goed, dus opgetogen naar de tank en die was best heel moeilijk door de bollingen, maar ondanks hier en daar een klein belletje en helaas 1 licht vouwtje een heel mooi frisse retro op de straat, zelf vind ik hem daarmee heel erg mooi uitkomen.
Er is best nog meer aan te doen zoals de jaren 70 knippers, er is een chrome spatbord verkrijgbaar etc etc maar moet eens even nadenken of het dan niet over the top gaat, je kunt ook teveel doen, daarbij het zal nooit maar dan ook nooit een Z900 uit 1974 worden, maar ook een retro kun je best nog meer verfraaien dan de fabrikant aflevert, eerst maar weer eens goed naar fotos kijken op het web van rijders die eea hebben gemonteerd, gekocht is het zo dus rustig aan. Ik zal even wat fotos er bij zetten, om een idee te geven, groeten!
 

Bijlagen

  • IMG_20210402_160725720_HDR.jpg
    IMG_20210402_160725720_HDR.jpg
    463,9 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20210228_163237045.jpg
    IMG_20210228_163237045.jpg
    271,9 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210402_160731773_HDR.jpg
    IMG_20210402_160731773_HDR.jpg
    385,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20210402_160746704.jpg
    IMG_20210402_160746704.jpg
    351,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20210402_185954380.jpg
    IMG_20210402_185954380.jpg
    429,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210402_190127513.jpg
    IMG_20210402_190127513.jpg
    486,3 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20210402_160804822_HDR.jpg
    IMG_20210402_160804822_HDR.jpg
    353,3 KB · Weergaven: 17
  • IMG-20210402-WA0011.jpeg
    IMG-20210402-WA0011.jpeg
    168,6 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20210402-WA0009.jpeg
    IMG-20210402-WA0009.jpeg
    383,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20210402-WA0013.jpeg
    IMG-20210402-WA0013.jpeg
    366,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Ziet er erg netjes uit die Kawa met de retro verfraaiingen. Wel twee vragen echter:

1) wat is er met de GS550 gebeurt waar alles mee begon?

2) is GTRoth dezelfde persoon als ReneLD?
 
Dank je.
1. De Suzuki was erg mooi geworden maar wilde toch iets meer gemak en trekkracht, wilde geen erg groot bedrag uitgeven en ongeveer quitte spelen, Suzuki is bij een verzamelaar terecht gekomen. De nieuwere motoren van jaren 90 bevallen me uitstekend moet ik zeggen.
2. Ja klopt, kwestie van een vergeten wachtwoord, later wel gevonden, maar inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan