voortandwiel 1 tand kleiner is er ervaring mee

jupie

MF'er
7 jun 2004
73
0
spaubeek
ik wil op mijn R1 van 1999 een voortandwiel leggen wat 1 tand kleiner is dan het origineel omdat ik wel wat meer acceleratie, is er iemand die hier ervaring mee heeft.
en een nieuwe R1 kopen heb ik het geld niet voor.
ik wil dan een originele ketting en achtertandwiel en het voortandwiel komt dan van JT, omdat yamaha het niet heeft.
zit er bij de ketting een klinkschakel en een schakel met een visje, zodat ik alles zelf thuis kan monteren en ketting met visje kan vastzetten, en dan naar dealer rijden om hem te laten klinken met klinkschakel?
 
Tandje voor is gelijk aan 3 tandjes achter, fors verschil!!!
Lekker harder trekken aan de armen!! Top wordt er misschien niet lager van, wel meer toeren.

Maar de top van een R1 is niet intressant, optrekken en uitacceleren zijn veel beter.
Mijn Tuono zet ik altijd zo, dat op top ik net niet in de toeren begrenzer hang.
Hierbij is er voor 1 tandje minder en achter 2 tandjes groter!! MEGA VERSCHIL..
Tot in de 3e versnelling spontaan wheeliën, en trekkracht genoeg dus!!!!

Doen, misschien hoef je niet eens je ketting aan te passen.
Bij de weg, de ketting laten klinken moet je goed gereedschap voor hebben. Als de ketting loslaat onder het rijden kan hij en gat slaan in je blok..
Dus even laten doen, zal niet duur zijn!
 
1 tandje minder voor geeft hetzelfde effect als 2 tot 3 tanden groter achter. Verschil is wel degelijk te merken, en is de goedkoopste manier om je meer trekkrscht te geven. En wat maakt het voor die R1 nou uit of ie 280 of 265 haalt ;)
Meeste (zo niet alle) kettingsets hebben alleen een klinkschakel. Even aan je dealer vragen of ie een los visje erbij doet, en je kunt de boel rustig thuis monteren en bij de dealer laten klinken.

[edit]

Fritser kon nét iets sneller typen :)
 
Heb ik vroeger vaak gedaan nij de ouwe Fireblades, die hadden maar 124Pk.
Je verhoogt met deze aktie het koppel met ongeveer 6%

Lekker makkelijk met wheelies

Wat de R1 betreft is het onzin want hij is dan bijna
onbruikbaar in de eerste versnelling................
 
Let wel ff op dat de ketting niet op je geleider ligt te raggen omdat 1 tandje minder voor je ketting lager komt te liggen.

idem goed idee visje plaatsen dan naar dealer rijden en daar laten klinken.
 
zo'n r1 is toch juist gemaakt om toeren te maken?

ze zeggen dat als je voor kleiner monteert dat de cirkel die de ketting maakt kleiner wordt en daardoor harder slijt, tevens zegt men dat als je onder de 14 tanden komt het vrij krap wordt, theoretisch zeker in praktijk... :?

heb bij mn suzuki 1 tandje kleiner en bij de honda 2 tanden op voortandwiel en verschil is merkbaar; ik ben tevreden :)
 
Heb ik vroeger vaak gedaan nij de ouwe Fireblades, die hadden maar 124Pk.
Je verhoogt met deze aktie het koppel met ongeveer 6%

Lekker makkelijk met wheelies

Wat de R1 betreft is het onzin want hij is dan bijna
onbruikbaar in de eerste versnelling................
Koppel verhogen door de vertanding te veranderen?
Je verlegt je koppelkromme ten opzichte van je vertanding, van verhogen is geen sprake. Wat je als het ware doet is je versnelling inkorten.
 
1 tandje kleiner voor is gelijk aan 3 tanden groter achter en dat merk je best wel goed }) maarrrrrrrrrrr
Ik zou voor de 3 tanden groter achter gaan omdat door het kleine tandwiel voor je ketting een scherpere bocht moet maken en daardoor ook harder zal gaan slijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan