voortandwiel eerder vervangen?

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
Ik heb weer eens een tegendraads idee.

Volgens mij is de wet van ketting en tandwielen tegelijk vervangen nog van voor de uitvinding van het hout en moet aangepast worden.

Bij mijn nieuwe ketting ga ik testen wat er gebeurd als ik elke 10.000 km er een nieuw voor tandwiel op zet. Volgens mij zijn de kettingen wel veel beter geworden, maar de tandwielen scheelt in verhouding niet zoveel. Bovendien slijten die voortandwielen natuurlijk 3 keer zo snel als achter tandwielen.

Wat denken jullie hiervan?

Ro
 
Ik ga dat over een paar duizend km met mijn XJ600 ook doen. Wel doen voordat het voortandwiel tot de draad versleten is, anders lijdt de ketting er teveel van.

En dat van dat gelijk vervangen, omdat het op elkaar inloopt... dat is natuurlijk ook onzin als je voortandwiel steeds verder weg slijt, dan wordt de vorm ook steeds anders. Op het grote achtertandwiel is het een ander verhaal.

Ik vind het dus een aanrader en ga het ook proberen, maar heb het (op een motor) nog niet eerder gedaan, met mijn kart deed ik destijds niet anders.

Grtzz HagaSan.
 
Zo tegendraads is dat idee niet Ro, waar het in dat \"vooroorlogse advies\" om gaat: als je je ketting vervangt, vervang dan ook je tandwielen...met halfversleten tandwielen, slijt je ketting ook sneller.

Maar bij een halfversleten ketting is het geen probleem om een nieuw tandwieltje te zetten. Dat zijn de kosten namelijk niet. Sterker, je ketting zal waarschijnlijk langer meegaan.

Veel plezier met de boekhouding! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan