Voortandwiel FireBlade SC33 vervangen

$tranger

MF veteraan
14 mrt 2002
1.079
0
Amsterdam
Bij m'n Blade wil ik nogsteeds m'n voortandwiel vervangen. Is er nog steeds niet van gekomen, maar ook wil ik even weten of er nog tips voor zijn of dingen waar ik op moet letten voordat ik het sloop.

Het voortandwiel lijkt met een centrale moer vast te zitten. Deze heb ik geprobeerd los te krijgen met de motor in de 1e versnelling en voorwiel tegen de muur. Toch lijkt er met deze methode teveel speling in te zitten. Ook ben ik bang dat ik iets mol (danwel uitschiet en m'n hand zwaar ver%*#^%^*). Zijn hier tips voor, of is 't gewoon belangrijk dit met een luchtratel of iets dergelijks te doen?
 
Bij m'n Blade wil ik nogsteeds m'n voortandwiel vervangen. Is er nog steeds niet van gekomen, maar ook wil ik even weten of er nog tips voor zijn of dingen waar ik op moet letten voordat ik het sloop.

Het voortandwiel lijkt met een centrale moer vast te zitten. Deze heb ik geprobeerd los te krijgen met de motor in de 1e versnelling en voorwiel tegen de muur. Toch lijkt er met deze methode teveel speling in te zitten. Ook ben ik bang dat ik iets mol (danwel uitschiet en m'n hand zwaar ver%*#^%^*). Zijn hier tips voor, of is 't gewoon belangrijk dit met een luchtratel of iets dergelijks te doen?


als eerste : lijkt het mij nuttig als je een tandwiel gaat vervangen, om dan ook het andere tandwiel en de ketting te vervangen.

als tweede : bij het los halen van je voortandwiel, ketting om het achtertandwiel laten zitten en het achterwiel te blokkeren, waardoor je het voortandwiel ook blokkeerd.
 
als eerste : lijkt het mij nuttig als je een tandwiel gaat vervangen, om dan ook het andere tandwiel en de ketting te vervangen.

als tweede : bij het los halen van je voortandwiel, ketting om het achtertandwiel laten zitten en het achterwiel te blokkeren, waardoor je het voortandwiel ook blokkeerd.
1. De ketting was vrij vers, het achtertandwiel heb ik al vervangen en ja, ik weet dat het zo waarschijnlijk extra snel zal slijten, maar dat geeft niet zo, ik gebruik deze ketting set dan wel om te experimenteren wat ik een fijne verhouding vind...

2. Die zit er op, maar op deze manier hou ik toch teveel speling over om goed kracht te kunnen zetten...
 
Gebruik een grote sleutel om dit te doen. Ik heb het geprobeerd met redelijk forse sleutels maar deze boog ik gewoon om. Toen ik er 1 gebruikte van een formaat wat ze ook op tractoren gebruiken was het zo gepiept (lengte van ongeveer een meter).
 
Laatst bewerkt:
Aaah kijk, ik doe het dus in ieder geval niet verkeerd. Ik zal eens met stevig gereedschap aan de haal gaan. De tip van het stuk hout door het achterwiel is misschien ook nog wel handig. Thx voor de tips heren!
 
Heb ik ook geprobeerd met een balkje.......tja toen had ik er 2 haha!!! Gewoon in zijn eerste versnelling en een 2e persoon die je achterrem in trapt(hard) en dan moet je de bout laten "schrikken" door er ineens veel kracht op te zetten met bijvoorbeeld een hamer op je ratel of gewoon met je voet. Gaat vast lukken....succes!
 
Deze van ongeveer een meter lang en natuurlijk de juiste maat doen het ook wel.

526026.jpg
 
Met de luchtsleutel komt er veel minder kracht op dan met een arm...

Je hóeft hem trouwens ook helemaal niet in de versnelling te zetten als je het met de luchtsleutel doet :)
Wanneer breekt een touwtje het snelste, als je m in 1 ruk uit elkaar probeert te trekken of als je dr geleidelijk kracht op zet ;)
Zelfde principe.

Met een wringijzer hoeft ie trouwens ook niet in de versnelling, kwesie van een stevige staaf omwikkelen met een doek, tussen wiel en achterbrug duwen en dan even voorzichtig kracht zetten tot de speling dr uit is en daarna volle kracht dr op.
 
De dempingrubber ( transmissie demper) zit in het achterwiel en deze geeft een flex naar je voortandwiel en het zefde geld ook als je de motor in de versnelling zet dan zitten achter het grote koppelingshuis dempingveren en die geven ook een flex, dus tandwiel losdraaien is lastig, behalve met de luchtsleutel, en vertel eens wat snap ik nog meer niet?????
Ik ben heel leergierig hoor.
 
De dempingrubber ( transmissie demper) zit in het achterwiel en deze geeft een flex naar je voortandwiel en het zefde geld ook als je de motor in de versnelling zet dan zitten achter het grote koppelingshuis dempingveren en die geven ook een flex, dus tandwiel losdraaien is lastig, behalve met de luchtsleutel, en vertel eens wat snap ik nog meer niet?????
Ik ben heel leergierig hoor.

Niet slecht voor iemand die "vroeger heeft geraced met blade's" en nu een eigen bedrijf in motoren heeft ???? :} :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan