Voortandwiel ketting niet los te krijgen op een ZX6R

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik was vandaag begonnen met het verwisselen van mijn ketting op mijn ZX6R uit 2005. Heb op mijn oude motoren al vaker het kettingset vervangen, en ben deze keer ook weer gewoon netjes het werkplaatshandboek van de betreffende motor aan het volgen. Maar krijg het voortandwiel, dus de moer waar deze mee vast zit, op geen enkele manier los :(

Wat heb ik gedaan:
- Uiteraard de beschermkap verwijderd.
- De borgring zo recht mogelijk geklopt.
- Achterwiel op de grond gehouden, ketting zit er uiteraard ook nog op en de achterrem bediend.
- Met een ratel, een lange momentsleutel en een pneumatische slagmoersleutel (laatstgenoemde werkt niet effectief genoeg) krijg ik de moer van het tandwiel niet los.
- Heb de moer proberen warm te maken met een brander, maar dat is geen succes, aangezien er een soort van plastic/rubber op het tandwiel zit wat meteen vlam vat en begint te druppelen.
- Wanneer ik kracht zet met de lange momentsleutel (meer hefboom), hoor ik volgens mij de versnelingsbak "klikken", dus durf niet meer kracht te zetten.

Iemand nog ideeën of sugesties?

20190815_174244.jpg


20190815_174255.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laten we aannememen dat je in de juiste draairichting werkt om het tandwiel los te draaien :) .En
dat het tandwiel lastig los komt. Heb je dan al geprobeerd om in beide draarichtingen te `wrikken`? Een lastig loskomend tandwiel kan daar soms baat bij hebben. Je zult het tandwiel vast niet nog vaster aandraaien.

Waarom werkt de pneumatische slagmoersleutel niet effectief?
 
Je mag je bak niet in een versnelling zetten om de moer los te draaien...

En gewoon een slagmoersleutel pakken. 2 seconden werk.

Momentsleutel kan je ook wel weg flikkeren nu.

En last but not least. Verhitten met open vlam bij plastic en jaren lang opgebouwd vet... Je kan hem ook gewoon meteen in de fik steken, doekje in de tank en aansteker er bij.
 
IMAL kruipolie erop en nachtje in laten trekken. Flinke hefboom of goéde slagmoersleutel zou dan moeten werken. Als de moer dan nog niet los komt de moer opofferen en er een paar gaatjes in boren nét buiten de draad van de as. Dat haalt wat spanning eraf, dan zou hefboom of slagmoersleutel wel moeten werken.
 
Momentsleutel gebruiken omdat ie meer hefboom geeft |( Zoals gezegd, gooi die maar weg. De klik die je hoort is van de sleutel zelf en als je echt niet verder dan de klik bent gegaan is ie misschien nog oké. Voor de toekomst: nooit dingen LOSmaken met een momentsleutel.

Voortandwielen zij legendarisch irritant om te vervangen, dingen trekken zichzelf soms achterlijk vast. En af en toe vallen ze er zo af. Pak een megahefboom of een fatsoenlijke impact gun.

Gedoe met kruipolie heb ik nooit begrepen, dat spul heeft bij mij nog nooit iets dat echt niet wilde, in ene laten willen. Hooguit iets dat stroef ging een beetje geholpen. Best vaak hoopvol geprobeerd, maar net als uitdraai setjes heb ik er nog nooit daadwerkelijk iets aan gehad.
 
Mij heeft kruipolie vaker dan eens uit de brand geholpen. Echte dan hè, niet zomaar een tufje WD40.

*Al was het maar omdat kruipolie moet intrekken. Moet je dus wel de zaak even met rust laten in plaats van dat je steeds meer gefrustreerd raakt en je onderdeel of gereedschap uit pure frustratie de vernieling in helpt
 
Mij heeft kruipolie vaker dan eens uit de brand geholpen. Echte dan hè, niet zomaar een tufje WD40.

*Al was het maar omdat kruipolie moet intrekken. Moet je dus wel de zaak even met rust laten in plaats van dat je steeds meer gefrustreerd raakt en je onderdeel of gereedschap uit pure frustratie de vernieling in helpt

Nou ziet het er op de foto niet bepaald vastgerot uit.
met en verlengstuk(pijp) op het wringijzer, goed passende dop en achterwiel geblokkeerd (desnoods iemand op de rem laten staan) moet het lukken.
mits je de goede kant opdraait.
 
Momentsleutel wegtyfen want die heb je gesloopt. Fatsoenlijke moerenklopper pakken ( links is los) terwijl iemand op de achterrem staat. 3 zachte tikkies en hij moet zo los zijn. Ziet er namelijk keurig uit ( dwz niet vastgerot of geroest oid)
 
Had deze week hetzelfde bij mijn gsr600, de fabriek zet er loctite op dus ik kreeg m met spierkracht niet los. Even naar de grote blauwe bolle webshop voor een elektrische slagmoersleutel en ik had m met een druk los :9
 
Mijn suggestie is om hem weg te brengen. Als ik verhaal zo lees maak je straks je gereedschap en/of motor stuk.
Een momentsleutel gebruiken om iets los te draaien, dan te denken dat je bak klikt, ik schrik ervan. Net als van een luchtsleutel die niet effectief genoeg is.

Misschien ben je een hele goede monteur in het echte leven, maar dit verhaal geef je een negatief beeld af van je sleutelkunsten.
 
Misschien niet helemaal de bedoeling om zo een momentsletel te gebruiken neen, maar in één berichtje is dat ook wel gewoon duidelijk. Ik wil mijn voortandwiel los hebben, en geen hele preek over een klote momentsleutel. Daarnaast, als zo'n ding enkel bedoeld is om iets met kracht (200+Nm) vast te draaien, dan moeten ze er geen omkeer "schakelaartje" op zetten. Die momentsleutel is 1,5 keer zo lang als de normale ratel die ik heb en heb zo net wat meer hefboom. Heb er tenslotte ook wel eens vaker snel het achtertandwiel mee los getrokken om de ketting te spannen, en dat ding lijkt nog gewoon prima te werken (heb deze al meer dan 10 jaar, dus denk dat het toch wel eens tijd word om een andere te halen).
Was afgelopen weekend even bij de Honda dealert in Berlijn langs geweest, omdat op de heenweg mijn ketting wat speling opgelopen had, dus die moest even bijgespannen worden. Drie keer raden met welk gereedschap men daar mijn achtermoer los draaide...

Nu we de momentsleutel gehad hebben...
- De slagmoersleutel die ik heb lijkt lucht te "lekken" en geeft niet veel indruk op die moer. Dat terwijl de compressor ingesteld staat op 8 Bar. Dus denk dat ik gewoon eens een fatsoenlijke moet halen.
- Mijn buurman had meegeholpen en heeft op de motor gezeten om de achterrem in te trappen, maar kreeg er gewoonweg op geen enkele manier beweging in.
- Op een oude motor was deze moer eens vast gezet met locktide, daar viel toen ook op geen enkele manier beweging in te krijgen. Toen heb ik de moer een beetje opgestookt, waarna de locktide en de moer zo los kwam. Ben ook locktide tegengekomen op de moeren van het deksel, dus zou het niet zo heel vreemd vinden als deze moer daar ook mee vast zit.
- En neen, dit klikken kwam niet van de momentsleutel maar duidelijk uit de bak.

Rij er morgen wel gewoon even mee naar een motorgarage hier in de buurt, en anders bestel ik wel gewoon ergens een nieuwe slagmoersletel.
 
Ik gebruik deze. HBM 450 Nm Elektrische Slagmoersleutel

Nou daar moet je rustig mee om gaan want deze laat echt wel weten dat ie aanwezig is.

Gebruik hem alleen voor losdraaien van '' grote '' maten, nooit voor vastdraaien daar gebruik ik mijn moment sleutels voor uiteraard.

Voor die 6 tientjes een hele goeie koop 👌

Dankje! Dat is niet al te duur, zeker niet als je zegt dat deze goed werkt! :t
 
Ik gebruik deze. HBM 450 Nm Elektrische Slagmoersleutel

Nou daar moet je rustig mee om gaan want deze laat echt wel weten dat ie aanwezig is.

Gebruik hem alleen voor losdraaien van '' grote '' maten, nooit voor vastdraaien daar gebruik ik mijn moment sleutels voor uiteraard.

Voor die 6 tientjes een hele goeie koop 👌
Zoiets volstaat al heel aardig voor 95% van het leven. Ik heb een dewalt accuding met 1800Nm -1625 blijkbaar, beetje overdreven- losbreek moment, dat ding durf ik amper op stand drie te zetten, heb het idee dat de kop dan afbreekt voor de bout goed en wel doorheeft dat er gedraaid moet worden :')
 
Laatst bewerkt:
Had deze week hetzelfde bij mijn gsr600, de fabriek zet er loctite op dus ik kreeg m met spierkracht niet los. Even naar de grote blauwe bolle webshop voor een elektrische slagmoersleutel en ik had m met een druk los :9

Dat dus ook eens gehad ja, alleen werkte warm maken toen heel erg goed bij mij. Maar aangezien dat nu geen succes was misschien dus maar voor die slagmoersleutel gaan :)
 
Misschien niet helemaal de bedoeling om zo een momentsletel te gebruiken neen, maar in één berichtje is dat ook wel gewoon duidelijk. Ik wil mijn voortandwiel los hebben, en geen hele preek over een klote momentsleutel. Daarnaast, als zo'n ding enkel bedoeld is om iets met kracht (200+Nm) vast te draaien, dan moeten ze er geen omkeer "schakelaartje" op zetten. Die momentsleutel is 1,5 keer zo lang als de normale ratel die ik heb en heb zo net wat meer hefboom. Heb er tenslotte ook wel eens vaker snel het achtertandwiel mee los getrokken om de ketting te spannen, en dat ding lijkt nog gewoon prima te werken (heb deze al meer dan 10 jaar, dus denk dat het toch wel eens tijd word om een andere te halen).
Was afgelopen weekend even bij de Honda dealert in Berlijn langs geweest, omdat op de heenweg mijn ketting wat speling opgelopen had, dus die moest even bijgespannen worden. Drie keer raden met welk gereedschap men daar mijn achtermoer los draaide...
Uhm... linkse draad moet je ook vast kunnen zetten?

Als een dealer een momentsleutel gebruikt om iets vast te zetten los te draaien B|, is dat nou niet echt reclame voor de zaak. Dat jij niet weet dat die klik van de sleutel is doet me eerder afvragen waarom je er één hebt, je weet overduidelijk niet hoe hij werkt _O-

Nu we de momentsleutel gehad hebben...
- De slagmoersleutel die ik heb lijkt lucht te "lekken" en geeft niet veel indruk op die moer. Dat terwijl de compressor ingesteld staat op 8 Bar. Dus denk dat ik gewoon eens een fatsoenlijke moet halen.
- Mijn buurman had meegeholpen en heeft op de motor gezeten om de achterrem in te trappen, maar kreeg er gewoonweg op geen enkele manier beweging in.
- Op een oude motor was deze moer eens vast gezet met locktide, daar viel toen ook op geen enkele manier beweging in te krijgen. Toen heb ik de moer een beetje opgestookt, waarna de locktide en de moer zo los kwam. Ben ook locktide tegengekomen op de moeren van het deksel, dus zou het niet zo heel vreemd vinden als deze moer daar ook mee vast zit.
- En neen, dit klikken kwam niet van de momentsleutel maar duidelijk uit de bak.

Rij er morgen wel gewoon even mee naar een motorgarage hier in de buurt, en anders bestel ik wel gewoon ergens een nieuwe slagmoersletel.
Als het klikken écht uit de bak kwam, heb je een veel groter probleem dan je kettingset.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan