Voortandwiel ketting niet los te krijgen op een ZX6R

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik was vandaag begonnen met het verwisselen van mijn ketting op mijn ZX6R uit 2005. Heb op mijn oude motoren al vaker het kettingset vervangen, en ben deze keer ook weer gewoon netjes het werkplaatshandboek van de betreffende motor aan het volgen. Maar krijg het voortandwiel, dus de moer waar deze mee vast zit, op geen enkele manier los :(

Wat heb ik gedaan:
- Uiteraard de beschermkap verwijderd.
- De borgring zo recht mogelijk geklopt.
- Achterwiel op de grond gehouden, ketting zit er uiteraard ook nog op en de achterrem bediend.
- Met een ratel, een lange momentsleutel en een pneumatische slagmoersleutel (laatstgenoemde werkt niet effectief genoeg) krijg ik de moer van het tandwiel niet los.
- Heb de moer proberen warm te maken met een brander, maar dat is geen succes, aangezien er een soort van plastic/rubber op het tandwiel zit wat meteen vlam vat en begint te druppelen.
- Wanneer ik kracht zet met de lange momentsleutel (meer hefboom), hoor ik volgens mij de versnelingsbak "klikken", dus durf niet meer kracht te zetten.

Iemand nog ideeën of sugesties?

20190815_174244.jpg


20190815_174255.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het voortandwiel trekt zichzelf vast bij gebruik.

Dat moet je mij eens uitleggen, ik ben zeer benieuwd naar je uitleg over hoe een moer die geborgd zit met een borgplaatje en dus niet verder kan draaien zichzelf vast kan trekken.

En al dat gelul over een linksdraaiende momentsleutel: zodra er onderzoek gedaan wordt naar of een boutverbinding wel goed vast heeft gezeten wordt dat inderdaad met een momentsleutel gedaan waarbij deze telkens iets hoger wordt ingesteld en de bout wordt losgedraaid.

Dat is hierboven al opgemerkt door een forumlid die wél weet hoe een momentsleutel werkt. Hij is in de minderheid.
 
Slagmoersleutels moet je regelmatig oliën.
En als je die wilt gebruiken moet je zorgen dat de ketting strak staat, anders ben je de slag kwijt aan de beweging van je as.

Als je zeker bent van de draairichting kun je het ook bij een truck/trailer dealer langs gaan.

Wij hebben een 1" slagmoersleutel.
Die draait je moer er links of rechtsom af....😂

Jammer van de toon in veel posts in dit onderwerp. (Het onderwerp was een moer die TS niet losgedraaid krijgt, weetjenog? ;) )
Gelukkig kon ik hier nog effe lekker om in de lach schieten. _O-

@Corrosion, succes met je moeâh man... ik hoop dat je hem schadevrij los krijgt en weer zorgeloos kunt rijden. Misschien is het inderdaad geen verkeerd idee om er effe mee naar een vertrouwde garagist te gaan. Betaal je een paar centen, maar dan hebbie niet dat gezeik tenminste en kun je hier gewoon aandacht aan de leuke dinges besteden. :t
 
Dat moet je mij eens uitleggen, ik ben zeer benieuwd naar je uitleg over hoe een moer die geborgd zit met een borgplaatje en dus niet verder kan draaien zichzelf vast kan trekken.

En al dat gelul over een linksdraaiende momentsleutel: zodra er onderzoek gedaan wordt naar of een boutverbinding wel goed vast heeft gezeten wordt dat inderdaad met een momentsleutel gedaan waarbij deze telkens iets hoger wordt ingesteld en de bout wordt losgedraaid.

Dat is hierboven al opgemerkt door een forumlid die wél weet hoe een momentsleutel werkt. Hij is in de minderheid.
(Iets lager ingesteld dan de richtwaarde en als hij al loskomt voor de klik, is er een probleem)
Deze week nog een bout losgemaakt met minder dan 100Nm, terwijl de bout vast hoort te zitten op 137Nm.
(Losbreek koppel ligt normaal gezien altijd 10-20% hoger bij goed schroefdraad)
 
Komt vaker voor bij de kawatjes,ze zitten domweg muurvast.
Probeer ook eens met de slagmoer wat vast en dan weer los weer vast en dan weer los de moer moet schikken zo zeggen wij dit in monteurstermen,probeer dit een keer of 5/6.
Lukt dit niet?
Bestel een nieuwe moer met ring.
Slijp de bestaande moer doormidden aan één kant, dus breek de moer.
Hier moet je uiteraard wat voorzichtig mee zijn he dat slijpen raak je lichtjes bij het einde de as ach geen nood.

Ander tipje:
Breng hem weg:)
 
Jeetje, met dit soort eindeloos inhoudelijke discussies over nanometers en slagmoersleutels zou je bijna niet meer de hand durven vervangen. Weetjewel, gewoon met gezond verstand, een lang ijzer (oude voorvork bvb) een passende dop en betrekkelijke spierkracht.
 
Wat voor compressor heb je achter je slagmoersleutel hangen? Met een 24 L komt je slagmoersleutel namelijk niet tot zn recht.

Dat hoeft niet per definitie zo te zijn.

Ik moest vorig jaar de krukaspoelie van het koekblik er af rammelen (dop 41, ding wordt vastgedraaid met +/- 300 Nm)

Ik heb daarvoor bij de huisdealer de huismerk-slagmoersleutel gekocht: klik
Ik heb een 25 liter Creemers compressortje maar alle koppelingen zijn wel met een fatsoenlijke doorlaat met idem slang, en juist dát maakt een hoop verschil.

Compressor lekker op druk laten komen, een paar drupjes naaimachineolie in de aansluiting zoals @midlifecrisis ook al aangaf en binnen een seconde of 6 was de moer los! *D

Als je een hoop lucht door een rietje naar je slagmoersleutel gaat verplaatsen zal het sowieso nooit werken.
 
In de afgelopen 13 jaar dat ik bij mij op de zaak kettingsets vervang is het bij mij ook een keer of 4 voorgekomen dat ik die moer niet los kreeg.
Gelukkig zit er een vrachtwagengarage 60 meter verderop, dus rol ik de motorfiets daar heen. Zij hebben een enorme pneumatische ratelsleutel, en daarmee krijg je alles los wat niet vastgelast zit....
Wel oppassen dat de motor niet omvalt of er vandoor gaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn.

Ik moest vorig jaar de krukaspoelie van het koekblik er af rammelen (dop 41, ding wordt vastgedraaid met +/- 300 Nm)

Ik heb daarvoor bij de huisdealer de huismerk-slagmoersleutel gekocht: klik
Ik heb een 25 liter Creemers compressortje maar alle koppelingen zijn wel met een fatsoenlijke doorlaat met idem slang, en juist dát maakt een hoop verschil.

Compressor lekker op druk laten komen, een paar drupjes naaimachineolie in de aansluiting zoals @midlifecrisis ook al aangaf en binnen een seconde of 6 was de moer los! *D

Als je een hoop lucht door een rietje naar je slagmoersleutel gaat verplaatsen zal het sowieso nooit werken.

Het kan dus wel :), mijn 24l compressor + slagmoersleutel (metabo) krijgt het niet voor elkaar om dingen die goed vast zitten los te krijgen. Heb ook een fatsoenlijke doorlaat. Zit er nog steeds op te wachten dat ie het begeeft, kan ik een 200 L halen.

Maar misschien was dit een reden geweest waarom het niet lukte bij TS, ik kom echt tekort met de mijne.
 
Het kan dus wel :), mijn 24l compressor + slagmoersleutel (metabo) krijgt het niet voor elkaar om dingen die goed vast zitten los te krijgen. Heb ook een fatsoenlijke doorlaat. Zit er nog steeds op te wachten dat ie het begeeft, kan ik een 200 L halen.

Maar misschien was dit een reden geweest waarom het niet lukte bij TS, ik kom echt tekort met de mijne.
24L is echt meer dan genoeg voor een goede momentsleutel met goede dikke en niet te lange slangen.
Je hebt maar voor 2 seconden lucht nodig.
 
Dat je met een slagmoersleutel de moer niet los krijgt, en ook..............dat je de velgen van de buurman niet kon wisselen??
Lijkt me toch iets aan de hand met de slagmoersleutel.
Ik schat in dat de slagmoer-sleutel die wij gebruiken eerder nog de uitgaande as zal torderen dan dat ie het opgeeft.

Maar idd kan het soms gruwelijk vastzitten.
Wel eens bij de auto een stuk antennepijp van zeker 1 meter gebruikt om te verlengen.
Na wat dans-oefeningen op het eind, ineens een knal dat ie loskwam.

Maar als het dan echt niet lukt met alle goed-bedoelde adviezen van eerder genoemd dan zou ik met de Dremel de moer doorslijpen.
Vooraf wel eerst 1-tje bestellen natuurlijk, dat je de nieuwe op de werkbank hebt liggen.

SUCCES!!
 
Op welke stand had je de slagmoersleutel?
Op standje 4 van 4...
Ben uiteindelijk naar de garage geweest, had toch nog een busje kettingspray nodig. Die deed er werkelijk 2 sec. over zonder de achterrem te bedienen. Mijn compressor (50l) staat op 8 bar ingesteld, dus het is denk ik iets met de luchtstroom of de slagmoersleutel is niet helemaal fris, wat ik eerder denk...
Misschien eens een elektrische gaan halen
 
Dan ben ik wel heel nieuwschierig welke slang en koppelingen jullie hebben? Bouten/moeren die met 140 NM vastzitten krijg ik nog wel los. Alles wat daarboven zit gaat niet meer met mn huidige opstelling. Meerdere keren gehad.
 
In mijn gevail: Euro koppelingen en dus niet die orion gevallen.
Verder zit er gewoon een luchtslang tussen met een binnendiameter van 8mm uit mijn hoofd, dus niet zo'n dun spiraalsnoertje die je ook weleens ziet.

Ik heb net zoals @vroembert al zeide huismerk twinhammer slagmoersleutel en ook dat zal er wel aan bijdragen. Ondanks dat het een huismerk en budget sleutel is is deze naar mijn idee wel zorgvuldig gekozen en opgenomen in het assortiment en zijn er zat andere goedkope luchtsleutels van ongeveer dezelfde prijs die aanzienlijk minder presteren.

Zo, tot zover genoeg veren in de r**t van de huisleverancier, het lijkt haast alsof ik aandelen heb maar ben gewoon zeer positief over deze slagmoersleutel ;)
 
Rubber slangen met 13 mm binnendiameter.
Schroefcompressor met een 1200 liter ketel op 8 bar.
Goed geoliede slagmoersleutels, ½ en 1 inch.

Eventueel als het niet los wil(of gewoon lekker afbreekt) hebben we nog een pneumatische drukomzetter voor 12 bar.
Maar dat is overkill voor een motor.

Heerlijk als je kunt sleutelen op je werk....
 
HBM heeft evt. een haspel met 10mm binnendiameter. Da's wel een beetje het optimale wat nog betaalbaar is.

Per koppeling verschilt het ook aanzienlijk, liever 1x een goede koppeling en tule kopen bij een speciaalzaak en er zuinig op zijn. Enige wat er echt stuk aan kan is de O-ring.
 
Lidl Power: €30, 100nm vast 300 los


zx6r 1995 met 'maar' 29k gelopen. Toen ik hem kocht waren de banden 13 jaar oud... dus de ketting zal behoorlijk lange tijd erop hebben gezeten.

Forse ringsleutel hielp niet, juste dopmaat besteld en binnen enkele tellen los... ook makkelijk om je tandwiel achter los te krijgen kan ik je vertellen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan