Voortandwiel moer vast, ideeën?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.770
4.939
Lemelerveld
Van de Versys 300 zit het voortandwiel zo kneiter vast dat we er geen beweging in krijgen.
Het is normaal draad.

Al geprobeerd:
- Heet stoken met een gasbrander.
- Slagmoer sleutel met volgens de verpakking 576Nm.
- Dop op sleutel met pijp. We trekken m gewoon door de achterrem heen.

Het betreft een motor met spaakvelgen dus we durven ook geen staaf door het achtwiel te steken.
Mocht iemand morgen of binnenkort een stoerdere slagmoer sleutel te leen hebben in regio Lemelerveld houden we ons zeker aanbevolen. Een 1300 Nm model is inmiddels besteld, maar daar hebben we weinig aan met een motor die maandag weer mee naar het werk moet 😅

Resultaat:
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Nog even op terug komend.
De moer is los gekomen, maar voor diegenen die wel aan het slijpen komen...

De moer bestaat uit 2 delen, een sleutel 27 stuk en een 32 stuk. Nu heb ik de moer eens goed bekeken, het 32 deel heeft helemaal geen schroefdraad en rust aan de achterkant tegen het tandwiel en het borgplaatje.

Nu is mijn theorie als je het 32 deel dus weg slijpt is de spanning van de moer en zou hij een stuk losser moeten zitten.
Heel groot voordeel: Je komt niet bij de as in de buurt en een moment van verstandsverbijstering hoef je de as niet te gaan vervangen of het met gaar draad te doen.

Bekijk bijlage 1591136
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Gebruik je de compressie (in de 1e versnelling zetten) er ook bij? Je zou nog een oude schroevendraaien of zoiets aan de bovenloop van de draairichting voor het losdraaien tussen de ketting en het voorste tandwiel kunnen zetten: om het tandwiel (extra) te blokkeren.
 
We hebben nu het idee opgevat om morgen de aanhanger op te halen. Deze heeft mooie haken aan de vloer.
Dan flink in de vering trekken (zwaarder dan een persoon). Dan zou het toch aardig wat moeten houden icm achterrem, versnelling en draadeind tussen t tandwiel.
 
We hebben nu het idee opgevat om morgen de aanhanger op te halen. Deze heeft mooie haken aan de vloer.
Dan flink in de vering trekken (zwaarder dan een persoon). Dan zou het toch aardig wat moeten houden icm achterrem, versnelling en draadeind tussen t tandwiel.
Geeft teveel flex.
Beter het wiel blokkeren.
Heb je genoeg luchtdruk voor de slagmoersleutel?
 
kettingwieltegenhouder.jpg
Kun je zoiets fabrieken ??,
Of gewoon een los stuk ketting over je tandwiel en over je achterbrug, die aan elkaar maken dan zit er geen beweging meer in..
 
Vast - los - vast - los draaien met de luchtsleutel?

Misschien een spanband rondom het loopvlak van je band, goed strak aantrekken en het uiteinde weer ergens aan het frame knopen? Dat zou het wiel wel stil moeten houden.
 
hmmm, door al dat proberen los te draaien met grote kracht gaat die zeskant mischien afronden, dan is het afgelopen denk ik. Daarna moet je de kop wegsnijden, nieuwe gat boren, tappen, etc....

Of? Beetje radicaal: las er iets op zodat je flink kracht kan zetten......die voortandiwel is toch afval....(kleine letters: schade aan motor niet verantwoordelijkheid: lionofjudah.....^^) een stuk pijp erop met een flinke T stuk aan het eind en met 2 man tegelijktijd aan draaien Als het dan nog niet lukt...koop maar nieuwe motor...echt!
 
Er zijn trouwens speciale moer uitdraai setjes te koop. Deze vreten zit vast aan de moer ipv de hoeken te gebruiken om kracht te zetten.... daarmee kan je nog meer kracht zetten...... ideetje? Correctie: bout..... dat is vaak een bout wat in de voorwieltandwiel gaat....
 
Effe je hulpje vragen om VOL op de achterrem te gaan staan.
Dop op de moer zetten met wringijzer. Desnoods een pijp over de stang.

Als dan nog niet lukt, moer met Dremel (goeddeels) doorslijpen. (de moer was wrs toch al naar de klote..............)
Daarna lijkt me sterk dat 't niet gaat lukken.......................
 
M'n vriendin staat al vol op de achterrem uiteraard.

Een balk door de velg steken kwam ook bij ons op, maar met spaakvelgen is dat toch een minder goed idee.

De hoop is gevestigd op wig tussen de ketting en ons idee van in de vering trekken.
 
M'n vriendin staat al vol op de achterrem uiteraard.

Een balk door de velg steken kwam ook bij ons op, maar met spaakvelgen is dat toch een minder goed idee.

De hoop is gevestigd op wig tussen de ketting en ons idee van in de vering trekken.
Probeer dan het wiel rechtstreeks aan te spannen op de vloer met een ratel spanband.
Dan heb je veel meer druk dan bij het in de vering trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan