Voortandwiel moer vast, ideeën?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.797
4.972
Lemelerveld
Van de Versys 300 zit het voortandwiel zo kneiter vast dat we er geen beweging in krijgen.
Het is normaal draad.

Al geprobeerd:
- Heet stoken met een gasbrander.
- Slagmoer sleutel met volgens de verpakking 576Nm.
- Dop op sleutel met pijp. We trekken m gewoon door de achterrem heen.

Het betreft een motor met spaakvelgen dus we durven ook geen staaf door het achtwiel te steken.
Mocht iemand morgen of binnenkort een stoerdere slagmoer sleutel te leen hebben in regio Lemelerveld houden we ons zeker aanbevolen. Een 1300 Nm model is inmiddels besteld, maar daar hebben we weinig aan met een motor die maandag weer mee naar het werk moet 😅

Resultaat:
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Nog even op terug komend.
De moer is los gekomen, maar voor diegenen die wel aan het slijpen komen...

De moer bestaat uit 2 delen, een sleutel 27 stuk en een 32 stuk. Nu heb ik de moer eens goed bekeken, het 32 deel heeft helemaal geen schroefdraad en rust aan de achterkant tegen het tandwiel en het borgplaatje.

Nu is mijn theorie als je het 32 deel dus weg slijpt is de spanning van de moer en zou hij een stuk losser moeten zitten.
Heel groot voordeel: Je komt niet bij de as in de buurt en een moment van verstandsverbijstering hoef je de as niet te gaan vervangen of het met gaar draad te doen.

Bekijk bijlage 1591136
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Bekijk bijlage 1588535
ik had hetzelfde gezeik. Dit erop gezet zodat er geen energie verloren ging naar waar het niet heen moest. Toen de moer met gas/zuurstof mooi rood gestookt en toen de luchtsleutel er op die al klaar lag. Dat stoken moet echt op de moer en niet op de as. Kwam mooi los.

Kettinkje om het voortandwiel leggen, oog ergens aan vastmaken. Eigenlijk hetzelfde als die van Willem.
Versnellingsbak in zijn vrij. Die droge klappen van de slagmoersleutel zijn niet fijn voor je versnellingsbak.
Niet heet stoken, dat is een risico voor je oliekeerring. Of je moet de moer heel snel kunnen heet stoken (acetyleen) en achter het voortandwiel koelen.
Je kunt je compressor ook nog een beetje opvoeren dat hij pas bij 9 bar afslaat. Kijk uit dat je niet voorbij de maximum druk van het overdrukventiel gaat.
En dan een slok extra olie in de pneumatische slagmoersleutel.
Als dat niet werkt, dan de moer inslijpen of inboren zodat je de schroefdraad op de as net niet beschadigd. Daarna nog een keer proberen met de slagmoersleutel.
Dat laatste heb ik geen ervaring mee, maar ik wil wedden dat de moer dan splijt.
Als dat nog niet lukt dan zou ik zo’n splijttool kopen.
Precies, snelheid is alles.
Zou nu zorgelijk kijken naar de keerring.
 
Nog even op terug komend.
De moer is los gekomen, maar voor diegenen die wel aan het slijpen komen...

De moer bestaat uit 2 delen, een sleutel 27 stuk en een 32 stuk. Nu heb ik de moer eens goed bekeken, het 32 deel heeft helemaal geen schroefdraad en rust aan de achterkant tegen het tandwiel en het borgplaatje.

Nu is mijn theorie als je het 32 deel dus weg slijpt is de spanning van de moer en zou hij een stuk losser moeten zitten.
Heel groot voordeel: Je komt niet bij de as in de buurt en een moment van verstandsverbijstering hoef je de as niet te gaan vervangen of het met gaar draad te doen.

IMG_20210130_133243.jpg
 
Of voordat je begint met slijpen deze post in dit topic lezen en goed gereedschap gebruiken 😉
Nouja de gloednieuwe 1300Nm luchtsleutel deed het ook niet zonder er een plens olie in te doen...
Wij zijn nogal makkelijk met (vaak toch prijzig) gereedschap aanschaffen, maar snap best dat de slijptol dr in voor veel mensen toch wel heel verleidelijk begint te worden.
Dan maar op een wat meer hufterproof methode toch!
 
Alas ik lees dat je er een plens olie in moest gooien dan rijst bij de twijfel of deze sleutel die 1300Nm wel haalt
Mag aannemen dat een sleutel van meer dan 250 euro maar een paar drupjes olie nodig heeft voor smeren .
Ik zelf heb een lucht sleutel van 750Nm ( Hazet) en daar moet ik de bout/moer nog van tegen komen die daarmee niet los komt
 
Alas ik lees dat je er een plens olie in moest gooien dan rijst bij de twijfel of deze sleutel die 1300Nm wel haalt
Mag aannemen dat een sleutel van meer dan 250 euro maar een paar drupjes olie nodig heeft voor smeren .
Ik zelf heb een lucht sleutel van 750Nm ( Hazet) en daar moet ik de bout/moer nog van tegen komen die daarmee niet los komt
In China overdrijven ze altijd een beetje met de specs. :+
 
Nouja de gloednieuwe 1300Nm luchtsleutel deed het ook niet zonder er een plens olie in te doen...
Wij zijn nogal makkelijk met (vaak toch prijzig) gereedschap aanschaffen, maar snap best dat de slijptol dr in voor veel mensen toch wel heel verleidelijk begint te worden.
Dan maar op een wat meer hufterproof methode toch!

er stond in de handleiding van die van mij ook dat je af en toe en druppel ollie in de ontluchting moest doen, voor onderhoud.
Of ik heb het verkeerd onthouden en doet hij het daarom zo goed ;)
ik zou 90% van de mensen toch aanraden ermee naar de dealer te gaan en niet gaan lopen slijpen , wat dat betreft is je tip over die moer wel prima.
Bij een oud beestje is het misschien nog wat anders als bij een net 3 jaar oude motor.

een hufterproof methode was met 3 man op een verlengstuk van 2 meter gaan staan wat opeens meegeeft en het filmpje ervan op youtube ;)
 
een hufterproof methode was met 3 man op een verlengstuk van 2 meter gaan staan wat opeens meegeeft en het filmpje ervan op youtube ;)

Dat zal nog wel tegenvallen ook. Het tandwiel zit redelijk ''diep in het frame''. Hierdoor moet je er al een verlengstuk op doen om fatsoenlijk te draaien. Dat maakt het geheel niet stabieler als je er op wil gaan staan.
Zoals ik eerder aangaf was mijn A-merk verlengstuk voor 1/2 aansluiting niet meer onder ons en de HBM variant is nu een wokkel door het trekken hieraan.
Verder viel het ons vies tegen het achterwiel stil te houden. Doordat het een spaakfiets is kun je daar niks tussen doen, tussen ketting en tandwiel stukken hout die we hadden (oke het was wel maar vuren) trokken we te barsten, de achterrem trok je hem doorheen en de compressie van een 300 twin is ook niet de beste hulp.

Wij doen hier alles zelf al was de motor 2 dagen oud. Dit betreft een fiets uit 2017, als nieuwe demo gekocht in 2019. Heeft al wel met 120 in de vangrail gezeten dus restwaarde hoog houden door dealer bonnetjes sparen heeft toch al geen zin meer.
 
Laatst bewerkt:
Kawa Z650 zelfde! heel vast! Oude ketting strak spannen, achterrem vastzetten! WD 40 op de moer en ratelen met luchtsleutel! Knop van de luchtsleutel heel ff aanraken, dus korte stootjes! paar links en rechtsom! wil nog steeds niet dan moer warm stoken met minitorch! zo stuk of 10 voortandwielen los gekregen! ( lesmotoren )
 
Kawa Z650 zelfde! heel vast! Oude ketting strak spannen, achterrem vastzetten! WD 40 op de moer en ratelen met luchtsleutel! Knop van de luchtsleutel heel ff aanraken, dus korte stootjes! paar links en rechtsom! wil nog steeds niet dan moer warm stoken met minitorch! zo stuk of 10 voortandwielen los gekregen! ( lesmotoren )
De knop ook niet te kort induwen.
Een Slagmoersleutel haalt zijn piek koppel op zijn maximum toerental, dus de sleutel moet wel volledig op toeren komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan