Voortandwiel moer vast, ideeën?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.788
4.962
Lemelerveld
Van de Versys 300 zit het voortandwiel zo kneiter vast dat we er geen beweging in krijgen.
Het is normaal draad.

Al geprobeerd:
- Heet stoken met een gasbrander.
- Slagmoer sleutel met volgens de verpakking 576Nm.
- Dop op sleutel met pijp. We trekken m gewoon door de achterrem heen.

Het betreft een motor met spaakvelgen dus we durven ook geen staaf door het achtwiel te steken.
Mocht iemand morgen of binnenkort een stoerdere slagmoer sleutel te leen hebben in regio Lemelerveld houden we ons zeker aanbevolen. Een 1300 Nm model is inmiddels besteld, maar daar hebben we weinig aan met een motor die maandag weer mee naar het werk moet 😅

Resultaat:
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Nog even op terug komend.
De moer is los gekomen, maar voor diegenen die wel aan het slijpen komen...

De moer bestaat uit 2 delen, een sleutel 27 stuk en een 32 stuk. Nu heb ik de moer eens goed bekeken, het 32 deel heeft helemaal geen schroefdraad en rust aan de achterkant tegen het tandwiel en het borgplaatje.

Nu is mijn theorie als je het 32 deel dus weg slijpt is de spanning van de moer en zou hij een stuk losser moeten zitten.
Heel groot voordeel: Je komt niet bij de as in de buurt en een moment van verstandsverbijstering hoef je de as niet te gaan vervangen of het met gaar draad te doen.

Bekijk bijlage 1591136
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Wat ik vroeger wel is deed met fitpijp die niet los te krijgen was , vaster proberen te draaien ,klinkt nergens naar maar werkte vaak wel :t
Ben bang dat we dan zo langzamerhand t draad van de as af trekken.
Madame heeft mooi kleine handjes en vindt t leuk om met de dremel te werken. Die kan zich vanmiddag mooi uitleven :9
 
1611840845687.jpeg
 
Sorry ik snap deze niet, wat doe je er mee?
Kettinkje om het voortandwiel leggen, oog ergens aan vastmaken. Eigenlijk hetzelfde als die van Willem.
Versnellingsbak in zijn vrij. Die droge klappen van de slagmoersleutel zijn niet fijn voor je versnellingsbak.
Niet heet stoken, dat is een risico voor je oliekeerring. Of je moet de moer heel snel kunnen heet stoken (acetyleen) en achter het voortandwiel koelen.
Je kunt je compressor ook nog een beetje opvoeren dat hij pas bij 9 bar afslaat. Kijk uit dat je niet voorbij de maximum druk van het overdrukventiel gaat.
En dan een slok extra olie in de pneumatische slagmoersleutel.
Als dat niet werkt, dan de moer inslijpen of inboren zodat je de schroefdraad op de as net niet beschadigd. Daarna nog een keer proberen met de slagmoersleutel.
Dat laatste heb ik geen ervaring mee, maar ik wil wedden dat de moer dan splijt.
Als dat nog niet lukt dan zou ik zo’n splijttool kopen.
 
Laatst bewerkt:
1300 die em niet los klapt ? ..

Beetje dikke olie d'r in spuiten via de lucht-ingang, tank vol, korte dikke slang , reduceer d'r tussenuit .

2 keer goed er boos naar kijken, en melden... jij , gaat NU los.

3x checken of je echt de goeie kant op gaat rammen.



Soms moet je het niet meer lief vragen maar vertellen hoe het gaat gebeuren.



Als dat niet werkt inderdaad, inslijpen .


Disclaimer, ben fan van Slav Style demontage
Ondertussen hard schelden heeft bij mij ook diverse keren goed geholpen.
 
1300 die em niet los klapt ? ..

Beetje dikke olie d'r in spuiten via de lucht-ingang, tank vol, korte dikke slang , reduceer d'r tussenuit .

2 keer goed er boos naar kijken, en melden... jij , gaat NU los.

3x checken of je echt de goeie kant op gaat rammen.



Soms moet je het niet meer lief vragen maar vertellen hoe het gaat gebeuren.



Als dat niet werkt inderdaad, inslijpen .


Disclaimer, ben fan van Slav Style demontage
Ondertussen hard schelden heeft bij mij ook diverse keren goed geholpen.
Hoe dikke olie, heb een range vanaf WD40 dun tot 80w90. Wat adviseert de dokter?
Dan ga ik nog een poging wagen.
 
Ik adviseer het je niet,

Want het KAN je nieuwe machine beschadigen.
Maar ik heb er wel eens motorolie ( gewoon 5w40 ) in gemieterd om net effe die extra klap te geven .
( een BEETJE ) .. als in .. paar druppeltjes )

VOLGENS diegene die mij het vertelde, sluit dat alle naadjes af in de machine en krijg je dus maximale slagkracht .

Het kan volgens hem ook je machine volledig de filesteinen inhelpen omdat de keerringen ect eruit kunnen ploffen
 
Ik adviseer het je niet,

Want het KAN je nieuwe machine beschadigen.
Maar ik heb er wel eens motorolie ( gewoon 5w40 ) in gemieterd om net effe die extra klap te geven .
( een BEETJE ) .. als in .. paar druppeltjes )

VOLGENS diegene die mij het vertelde, sluit dat alle naadjes af in de machine en krijg je dus maximale slagkracht .

Het kan volgens hem ook je machine volledig de filesteinen inhelpen omdat de keerringen ect eruit kunnen ploffen
Is al klaar, zie hierboven. In de oude machine had ik het al gedaan, met deze nieuwe even niet aan gedacht 😅 Schade kan gebeuren. Die fiets moet klaar!

Slav stijl en ik zijn al langer bij elkaar :9
 
Noormaal gesproken smeer je lucht gereedschap met ongedoopte olie dus niet een olie soort die voor verbrandings motoren gebruiken .
Daar kunen doops in zitten die je luchtgereedschap vlink schade kunnen doen .
Verder met een slagmoersleutel moet je de as niet blokkeren het zijn de klappen die je moer of bout losslaan en niet de tork.draaikracht die dat doet .
Oja net als Stefan la schreef even door laten ratelen zodat de klappen hun werk kunnen doen
 
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.

Gefeliciteerd.

misschien toch even kijken wat er met je vorige luchtsleutel aan de hand is, die dingen moeten ook af en toe gesmeerd worden he.
 
Terug
Bovenaan Onderaan