Voortandwiel moer vast, ideeën?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.775
4.945
Lemelerveld
Van de Versys 300 zit het voortandwiel zo kneiter vast dat we er geen beweging in krijgen.
Het is normaal draad.

Al geprobeerd:
- Heet stoken met een gasbrander.
- Slagmoer sleutel met volgens de verpakking 576Nm.
- Dop op sleutel met pijp. We trekken m gewoon door de achterrem heen.

Het betreft een motor met spaakvelgen dus we durven ook geen staaf door het achtwiel te steken.
Mocht iemand morgen of binnenkort een stoerdere slagmoer sleutel te leen hebben in regio Lemelerveld houden we ons zeker aanbevolen. Een 1300 Nm model is inmiddels besteld, maar daar hebben we weinig aan met een motor die maandag weer mee naar het werk moet 😅

Resultaat:
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Nog even op terug komend.
De moer is los gekomen, maar voor diegenen die wel aan het slijpen komen...

De moer bestaat uit 2 delen, een sleutel 27 stuk en een 32 stuk. Nu heb ik de moer eens goed bekeken, het 32 deel heeft helemaal geen schroefdraad en rust aan de achterkant tegen het tandwiel en het borgplaatje.

Nu is mijn theorie als je het 32 deel dus weg slijpt is de spanning van de moer en zou hij een stuk losser moeten zitten.
Heel groot voordeel: Je komt niet bij de as in de buurt en een moment van verstandsverbijstering hoef je de as niet te gaan vervangen of het met gaar draad te doen.

Bekijk bijlage 1591136
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.


Doe dat nou hier alsjblieft '(
Je hebt gelijk 101% en als ik dat zou kunnen haalde ik ze zelf weg. Kom nu niet verder dan een gemeend excuus.
 
Even voor mijn beeldvorming: Is het een borgmoer of zit er achter de moer een borgplaatje, net als bij Yamaha? Ik krijg namelijk stellig de indruk dat dat plaatje meer helpt tegen vastlopen dan tegen loslopen.
 
snee in slijpen en dan zo eentje erop.
9-12 / 12-16 / 16-22 / 22-27mm Moer Splitter Crackers Schroef Remover  Extractor Roestige Moer Separator kopen? | BESLIST.nl | Laagste prijs
 
Het is een moer met daarachter een borgplaatje. Uiteraard hadden we die direct plat getikt, al 26x gecontroleerd of hij echt niet nog ergens tegen hield.
Met een wig tussen de ketting en tandwiel (+ rem + versnelling, het standaard verhaal) en een buis van een meter kregen we m nog niet los. Er zit inmiddels zoveel rek op de ketting en de tanden zijn zo ver versleten blijkbaar dat je het tandwiel zeker een halve slag rond trekt voordat hij op spanning komt. We hadden eerst een 1/2' verlengstukje er tussen welke tordeerde (HBM, m'n A-merk verlengstukje is verloren gegaan in de verbouwing). Nu zitten we met alleen een korte dop waarmee we maar een kwart slag kunnen maken als we er een dwarsstuk met buis op zetten.

We verwachten woensdag een 1300Nm slagmoersleutel. Als het daar niet mee wil gaan we slijpen.
Welke @boomhauer zegt krijg ik er daar helaas niet op.
 
Ook opzich niet gek. Een oude ketting pakken, oog er aan maken en aan een staander van de schuur (H Balk) een klem zetten.

Heb ik gelijk voor in de toekomst een constructie...
 
Met een gasbrander, zuurstof moet ie uit de lucht halen.

Wel een serieuze gasbrander waarmee je aluminium aan het smelten kunt krijgen, wel een volledige stap onder autogeen natuurlijk, maar meer dan heet genoeg om eventuele loctite er van te overtuigen dat het los moet.
 
Zou het ook kunnen dat de binnenkant vd moer met een centerpunt is 'intetikt' om hem te borgen? Dat heb ik weleens met de moer van de koppelingskorf gehad, die was ook met geen mogelijkheid los te krijgen. Dat moest met een dremeltje weggeslepen worden en daarna ging ie soepel los.
 
Dat puntje wordt er ingetikt op een groef toch? Dan heb je dat hele stuk van het centerpuntje tot in de groef weg moeten dremelen? Alleen het puntje wegdremelen heetf m.i. geen nut
 
Zou het ook kunnen dat de binnenkant vd moer met een centerpunt is 'intetikt' om hem te borgen? Dat heb ik weleens met de moer van de koppelingskorf gehad, die was ook met geen mogelijkheid los te krijgen. Dat moest met een dremeltje weggeslepen worden en daarna ging ie soepel los.

Nee helaas is dat hem ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pilz
Vaker bij kawasaki idd, inslijpen met een dremel bijv., beitel erin dan is de druk van de moer en draai je hem los. Grof geweld en extreme hitte maken vaak meer kapot en voor die paar euro die de nieuwe moer kost het risico niet waard.

Juist, zo doe ik het ook wanneer het met de luchtsleutel niet gaat. Warmstoken heeft bij die Kawa moeren mij nog niet verder geholpen. En de kans op schade is dan groter inderdaad.

Het is vast zo'n getrapte moer waar twee sleutelmaten op passen?
 
Laatst bewerkt:
Juist, zo doe ik het ook wanneer het met de luchtsleutel niet gaat. Warmstoken heeft bij die Kawa moeren mij nog niet verder geholpen. En de kans op schade is dan groter inderdaad.

Het is vast zo'n getrapte moer waar twee sleutelmaten op passen?
Klopt 27 en ik meen 30 of 32. Met die grote heb je niks te vertellen.
 
Borging goed terugslaan en goede dop erop dan kan je aan die 32 hangen als die niet vergald is.
Maar dit wordt slijpen vermoed ik hoor. Succes!

Eerste montage ketting trouwens? Bij mijn ervaringen was dat wel zo namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan