Voortandwiel moer vast, ideeën?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.814
4.995
Lemelerveld
Van de Versys 300 zit het voortandwiel zo kneiter vast dat we er geen beweging in krijgen.
Het is normaal draad.

Al geprobeerd:
- Heet stoken met een gasbrander.
- Slagmoer sleutel met volgens de verpakking 576Nm.
- Dop op sleutel met pijp. We trekken m gewoon door de achterrem heen.

Het betreft een motor met spaakvelgen dus we durven ook geen staaf door het achtwiel te steken.
Mocht iemand morgen of binnenkort een stoerdere slagmoer sleutel te leen hebben in regio Lemelerveld houden we ons zeker aanbevolen. Een 1300 Nm model is inmiddels besteld, maar daar hebben we weinig aan met een motor die maandag weer mee naar het werk moet 😅

Resultaat:
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Nog even op terug komend.
De moer is los gekomen, maar voor diegenen die wel aan het slijpen komen...

De moer bestaat uit 2 delen, een sleutel 27 stuk en een 32 stuk. Nu heb ik de moer eens goed bekeken, het 32 deel heeft helemaal geen schroefdraad en rust aan de achterkant tegen het tandwiel en het borgplaatje.

Nu is mijn theorie als je het 32 deel dus weg slijpt is de spanning van de moer en zou hij een stuk losser moeten zitten.
Heel groot voordeel: Je komt niet bij de as in de buurt en een moment van verstandsverbijstering hoef je de as niet te gaan vervangen of het met gaar draad te doen.

Bekijk bijlage 1591136
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
De motherfocker is dr af!!!

1300Nm luchtsleutel aan de inlaatnippel vol 2 takt olie (zat toevallig in het cannetje). Voet vol in de ketting onder de brug zodat die goed strak stond en knallen.
Met de nieuwe slagmoersleutel is die vast zo los.
Ik heb het ook een keer gehad, had de motor even naar een garage geduwd, voor hun een fluitje van een cent.
Apart dat de motor dan er niet vandoor gaat, hoefde het achterwiel niet te blokkeren van ze.
En ze hadden gelijk. :Y

En voor het betere handwerk.. waarom de vriendin op de achterrem?
Lekker aantrekken met een tierib of een balkje er op, tussen frame.
Al is teambuilding natuurlijk wel altijd een goed plan. ;)
(Of komt er een scheiding van :+ )
 
Met een gasbrander, zuurstof moet ie uit de lucht halen.

Wel een serieuze gasbrander waarmee je aluminium aan het smelten kunt krijgen, wel een volledige stap onder autogeen natuurlijk, maar meer dan heet genoeg om eventuele loctite er van te overtuigen dat het los moet.
Vandaar dat het niet gelukt is. Je brengt echt warmte in het geheel dus ook de as. Moet ook echt rood worden alleen warm is niet genoeg.
 
Met de nieuwe slagmoersleutel is die vast zo los.
Ik heb het ook een keer gehad, had de motor even naar een garage geduwd, voor hun een fluitje van een cent.
Apart dat de motor dan er niet vandoor gaat, hoefde het achterwiel niet te blokkeren van ze.
En ze hadden gelijk. :Y

En voor het betere handwerk.. waarom de vriendin op de achterrem?
Lekker aantrekken met een tierib of een balkje er op, tussen frame.
Al is teambuilding natuurlijk wel altijd een goed plan. ;)
(Of komt er een scheiding van :+ )
Is haar motor dus t is dr geraaie :9
 
Je kan toch in de zijkant van de moer boren? Als je er een 5mm boortje doorheen jast sla je de moer zo open. En anders boor je aan twee kanten tot de moet in twee valt. Eventuele beschadigingen van de schroefdraad zou ik voor lief nemen.
 
als je meerdere sneeën erin hebt en dan met een slagmoersleutel op gaat, dan moet ie volgens mij al barsten door de impact alleen.
Het is er niet echt ruim, dus slijpen stellen we uit tot laatste optie.
Moertje is al besteld, daar gaat het niet om. Maargoed, daar moeten we ook weer op wachten.
Ik zou eerder die zware slagmoersleutel tot het laatste bewaren..
 
Bekijk bijlage 1588535
ik had hetzelfde gezeik. Dit erop gezet zodat er geen energie verloren ging naar waar het niet heen moest. Toen de moer met gas/zuurstof mooi rood gestookt en toen de luchtsleutel er op die al klaar lag. Dat stoken moet echt op de moer en niet op de as. Kwam mooi los.
Ik heb dat één keer geprobeerd met een normale brander waarmee je ook wel kunt hard solderen maar dat werkte helemaal niet dus toen een set met zuurstof en gas geleend en de afdruk van de moer staat nu nog in de houten vloer. Het werkte wel direkt goed dus een manier zonder iets te slopen is deze wel het beste.
 
Ik heb dat één keer geprobeerd met een normale brander waarmee je ook wel kunt hard solderen maar dat werkte helemaal niet dus toen een set met zuurstof en gas geleend en de afdruk van de moer staat nu nog in de houten vloer. Het werkte wel direkt goed dus een manier zonder iets te slopen is deze wel het beste.
Een mapp gasbrander haalt ook een hogere temperatuur maar of dat gefocust genoeg is voor zo'n klein moertje?

Ik heb deze, maar nog geen lachgas patronen:
 
Terug
Bovenaan Onderaan