voortandwiel versleten??

crossfire

Rookie
1 jul 2013
12
0
zwolle
beste mensen,

ik vraag me af of dit tandwiel op is,
laag in de toeren hoor ik wat kraken/ ratelen(tijden acceleratie)

en moet ik nu de hele set vervangen terwijl ik de ketting maar 2-3 mm van het achtertandwiel kan halen

489a5bbe034388f6dc60dfdd05a4e071.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het tandwiel naderd zijn einde,
Het kraken doet de ketting.
Je kunt de lengte van een aantal schakels opmeten.
In je handboek of kettingfabrikant website
staat wat de maximaal toelaatbare lengte is.

bv Kawasaki versys 650
Drive Chain 20-link Length
Standard: 317.5 ∼ 318.2 mm (12.50 ∼ 12.53 in.)
Service Limit: 323 mm (12.7 in.)


Het kraken wordt veroorzaakt door gebrek aan smering
en /of roest tussen de pennen en bussen van de ketting.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt je voortandwiel best los vervangen hoor. Ik rij met mn enduro altijd 2 voortandwielen op een kettingset. Dan moet je m int vervolg iets eerder vervangen. Dat ratelen kan ook zijn dat je ketting te slap ligt en tegen de brug of geleider komt.
Voortandwiel vervangen, spannen en smeren, kan ie nog n poos mee :Y

Edit: Meet je ketting maar eens op, dikke kans dat ie nog gewoon ruim binnen de vervangingswaarde valt.
 
Laatst bewerkt:
voortandwiel is omgedraaid,kijk maar hoe de tanden naar voren zijn gericht,kan nooit,zou je altijd achteruit moeten hebben gereden..

Bij slijtage gaan de tanden altijd naar achteren staan.

En mocht het een ongelijkzijdig tandwiel zijn staat het geheel ook niet meer in lijn.
 
voortandwiel is omgedraaid,kijk maar hoe de tanden naar voren zijn gericht,kan nooit,zou je altijd achteruit moeten hebben gereden..

Bij slijtage gaan de tanden altijd naar achteren staan.

En mocht het een ongelijkzijdig tandwiel zijn staat het geheel ook niet meer in lijn.
Tanden slijten het meeste aan de zijde waaraan getrokken wordt en dan worden ze haakvorming ;)

En yep , ik vervang tussentijds ook een voortandwiel, zowel bij mijn wegmotoren als bij de endurofiets.
 
Laatst bewerkt:
Tanden slijten het meeste aan de zijde waaraan getrokken wordt en dan worden ze haakvorming ;)

En yep , ik vervang tussentijds ook een voortandwiel, zowel bij mijn wegmotoren als bij de endurofiets.


Ik snap die gasten soms ook echt niet hier.... Waarop baseren jullie dat je de hele handel moet vervangen? Omdat de dealer dat zegt?! Omdat iedereen dat zegt?! Een versleten voortandwiel (liefst niet zover als op de foto want dan slijten de rollen van je ketting te hard) is echt geen indicatie voor n versleten ketting hoor... Meet die ketting nou gewoon eens op. Iemand ooit die moeite genomen?! Heb weleens 3 voortandwielen kort gereden op één ketting. Niet omdat ik dat gewoon doe, maar omdat t kreng nog nie versleten is.
 
Laatst bewerkt:
ik zelf vervang de boel om de 25 k meestal zit die dan ook op maximaale spanning .
smeer de ketting vaak dus haal dat prima . ga zeker geen risico nemen om de ketting in me enkels of tegen me blok te hebben door er te lang mee door te kaggelen....en met 10 euro kostende tandwieltjes te gaan kutten . voor lichte motors heb je al voor 100 euro een ketting set ook niet de hoofdprijs toch
 
Ik snap die gasten soms ook echt niet hier.... Waarop baseren jullie dat je de hele handel moet vervangen? Omdat de dealer dat zegt?! Omdat iedereen dat zegt?! Een versleten voortandwiel (liefst niet zover als op de foto want dan slijten de rollen van je ketting te hard) is echt geen indicatie voor n versleten ketting hoor... Meet die ketting nou gewoon eens op. Iemand ooit die moeite genomen?! Heb weleens 3 voortandwielen kort gereden op één ketting. Niet omdat ik dat gewoon doe, maar omdat t kreng nog nie versleten is.


:^
 
Het is officieel voorste kettingtandwiel. Een tandwiel is heel wat anders. Dit bijvoorbeeld:
[afbeelding] Als je toch mieren neukt doe het dan goed.

Een tandwiel, tandrad of kamrad is een getand onderdeel van een machine of constructie in de vorm van een wiel of een cilinder dat in combinatie met andere getande onderdelen of schakels gebruikt kan worden om beweging over te brengen of van snelheid of richting te veranderen. Een tandwiel brengt ook een koppel over.
Dit is wat wiki er over zegt.
Als je toch mieren neukt doe het dan goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan