Voortandwiel vervangen

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Beste,

Ik wil mijn voortandwiel vervangen alleen lukt dit niet helemaal.
Wat ik heb gedaan is,

-bok eronder
-wiel en ketting demonteert
-motor in 1e versnelling getrapt
-moer van 27 met een plaatje met platgeslagen kant als borging heb ik open geklopt.

Alleen ik krijg hem nog steeds niet los, ik draaide zelfs door de borging heen.

mvg,

Zedmotor.
 
Okee

wiel en ketting weer er op

stok door je wiel

voortandwiel los draaien

stok er uit

ketting los

tandwiel er af

nieuw tandwiel er op

ketting er op

stok terug in het wiel

tandwiel vastdraaien

stok er weer uit

ketting spannen

motor starten

wegrijden
 
oke alternatief? omdat dit niet meer voor mij gaat lukken. pinnetjes heb ik weggegooid.
Okee

wiel en ketting weer er op

stok door je wiel

voortandwiel los draaien

stok er uit

ketting los

tandwiel er af

nieuw tandwiel er op

ketting er op

stok terug in het wiel

tandwiel vastdraaien

stok er weer uit

ketting spannen

motor starten

wegrijden
 
welke pinnetjes? van de ketting bedoel je?

Dan moet je sowieso een nieuwe ketting hebben, en daarmee gaat het wel lukken

Maar probeer anders met je halve ketting er omheen, en dan met wat tie wraps of touw die ketting tijdelijk weer dicht te knopen. Komt geen enorme kracht op, als het alleen voor het losdraaien van de voortandwielmoertjes is.
 
welke pinnetjes? van de ketting bedoel je?

Dan moet je sowieso een nieuwe ketting hebben, en daarmee gaat het wel lukken

Maar probeer anders met je halve ketting er omheen, en dan met wat tie wraps of touw die ketting tijdelijk weer dicht te knopen. Komt geen enorme kracht op, als het alleen voor het losdraaien van de voortandwielmoertjes is.
Oke bedankt voor de tips. Nou heb ik hem dus net aangedraaid en ik draaide op een begeven moment door de borging heen de versnelling. Kan dat kwaad?
 
ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met door de borging heen draaien? Maar als je bedoelt dat je het tandwiel door de compressie heen draaide (dus de motor een slag draaide) kan dat echt geen kwaad hoor. Als je een motor aanduwt doe je exact hetzelfde..
 
ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met door de borging heen draaien? Maar als je bedoelt dat je het tandwiel door de compressie heen draaide (dus de motor een slag draaide) kan dat echt geen kwaad hoor. Als je een motor aanduwt doe je exact hetzelfde..

Ja ik draai dus links en rechts door de compressie heen.
 
Leg die ketting er weer op, laat iemand op de motor zitten, rem intrappen, kan jij die moer losdraaien.

Zn achterwiel is er al uit...

Ik denk toch dat de oplossing van Willemvu het snelst is op dit moment.

Oude ketting er op leggen, en proberen vast te maken aan een vast(en sterk) punt op de motor zodat je tandwiel niet meer mee draait... Of scooter style met een zuigerstop, maar dat is vast niet goed als je die kracht op 1 zuiger gooit, plus een tering werk om bij te komen bij de meeste motoren.

manier 1: ketting vast aan een sterk punt en draaien
manier 2: achterwiel er weer op, ketting vast maken
manier 3: Als je hier niet uitkomt zou ik er niet aan beginnen en naar de motorboer brengen ^^
 
Laatst bewerkt:
Nu bespaar je heel misschien een paar tientjes (als je al iets bespaart) maar nu rijdt je voorlopig niet
Zo heel duur is een motorzaak dus niet (je hebt er nu vast een paar tientjes voor over om wel te kunnen rijden)
 
helpt niet. Ik heb inmiddels al een luchsleutel en een 2 meter verlengstuk gebruikt. Ik heb hem verwarmd met een fohn(in de hoop dat de kering smolt) en wederom lukte dit weer niet. Met 3 man lopen duwen en trekken, rem ingedrukt. Dat ding moet gewoon eruit gesloopt worden wat me dus waarschijnlijk meerdele onderdelen gaat kosten.

Ik breng m gewoon naar de zaak. Maar toch alle bedankt voor de tips en tools. Weer wat geleerd!
Gewoon een doek tussen je tandwiel en carter
 
helpt niet. Ik heb inmiddels al een luchsleutel en een 2 meter verlengstuk gebruikt. Ik heb hem verwarmd met een fohn(in de hoop dat de kering smolt) en wederom lukte dit weer niet. Met 3 man lopen duwen en trekken, rem ingedrukt. Dat ding moet gewoon eruit gesloopt worden wat me dus waarschijnlijk meerdele onderdelen gaat kosten.

Ik breng m gewoon naar de zaak. Maar toch alle bedankt voor de tips en tools. Weer wat geleerd!
Draai je wel de goede kant op ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan