Voortandwiel wiebelt

Lowdown

MF'er
30 dec 2012
51
3
Ik heb een nieuw voortandwiel dat 2mm dunner is dan de oude. Nu is er wat wiebelruimte (zie filmpje). Is dit normaal?

 
Die twee mm moeten weer opgevuld worden dan, kreeg je er geen spacertje bij?
Er zijn voortandwielen die een beetje los op de as zitten zodat ze zelfstellend zijn maar die zijn echt zwaar in de minderheid.
 
Ik zou anders liever niets willen zien "bewegen" op die as. Dat is namelijk metaal-op metaal en zal op termijn schade opleveren aan de uitgaande as.

De uitgaande as is doorgaans gehard en vaak harder dan het (originele) tandwiel om zoveel mogelijk slijtage naar het tandwiel toe te schuiven... Maar toch.
 
Ik zou anders liever niets willen zien "bewegen" op die as. Dat is namelijk metaal-op metaal en zal op termijn schade opleveren aan de uitgaande as.

De uitgaande as is doorgaans gehard en vaak harder dan het (originele) tandwiel om zoveel mogelijk slijtage naar het tandwiel toe te schuiven... Maar toch.
+/- de helft van alle ketting aagedreven motoren heeben dat, dus maak je maar geen zorgen.
ik prefereer dit boven het vast zetten met een moer waar veel te veel kracht op moet gezet worden om ze te lossen/vast te zetten. al 2 blokken gekocht met dat deel van de as afgebroken, + de mserie van kapotte draad. met dit systeem minder miserie.
 
@Janbros nu het daar toch over gaat: Bij heel veel motoren zweeft dat tandwiel inderdaad, dan heb je er een met een moer en dan moet je met een pijp ijzer op je ratel een tandwiel los draaien. Nou zet ik ze zelf meestal vast met het dopsleuteltje tot er een beetje weerstand is, niet meer dan dat je een tankdop dichtdraait, het borgplaatje doet de rest... Eens?
 
ik gebruik enkel momentsleutels voor cylinderkoppakkingen en lagerkappen, ik zet die tandwielmoeren/bouten dus ook nooit vast met die absurde waardes. gewoon met een normale slagmoer op perslucht.
 
@Janbros nu het daar toch over gaat: Bij heel veel motoren zweeft dat tandwiel inderdaad, dan heb je er een met een moer en dan moet je met een pijp ijzer op je ratel een tandwiel los draaien. Nou zet ik ze zelf meestal vast met het dopsleuteltje tot er een beetje weerstand is, niet meer dan dat je een tankdop dichtdraait, het borgplaatje doet de rest... Eens?
Bij onze "oude" triumph 675 werkte het ook met borgplaatje en moer. De moer zat waarschijnlijk niet goed vast want zat los toen ik de kettingset wilde vervangen. Desondanks zorgde het borgplaatje ervoor dat de moer niet verder los kon. Maar naar mijn idee had de moer wel lopen vreten aan de draad op de uitgaande as. Mijn voorkeur is zoiezo aanhaalwaarde uit het wphb aanhouden.
 
Bij mijn 2 jaar oude Yamaha moest bij 24.000 km de kettingset vernieuwd worden. Goed nieuws voor de 1000Nm man (ik) zou je denken. Niet dus: de achterrem was niet sterk genoeg om mijn wringijzer met 1 meter pijp erop tegen te houden. Gelukkig ging mijn vrouw op haar werk even kijken of er een oplossing voor was. Ze kwam thuis met een draagbare compressorunit en een professionele air tool. Zelfs hiermee duurde het even voordat de moer los kwam.
 
Hou er wel rekening mee dat een luchtsleutel op de uitgaande as zich "afzet" tegen de tandwielen in de versnellingsbak.
Ik vind het altijd maar een raar idee, dat gehamer in de bak.
Dus ik prefereer het om het kettingwiel aan de buitenzijde tegen te houden.
Ik heb een hulpstuk gemaakt wat ze in de fietswereld een kettingzweep noemen.
Maar dan alles in verhouding.
Dat werkt perfect
 
@slijptol Kan je daar een foto van plaatsen?
1200px-Track_sprocket_tool_by_Bruce_McAdam.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan