Voortandwiel wiebelt

Lowdown

MF'er
30 dec 2012
51
3
Ik heb een nieuw voortandwiel dat 2mm dunner is dan de oude. Nu is er wat wiebelruimte (zie filmpje). Is dit normaal?

 
@slijptol Kan je daar een foto van plaatsen?
20220909_095707.jpg
 
Dat is absurd hoor... Hoe komt dat dan zo imbeciel vast te zitten??? Ja ik heb het ook meegemaakt. Bij de FZRren is er een sticky waarschuwing dat zelfs de draad uit de moer getrokken werd, er is een nieuwe vervangende moer gekomen met een paar gangen extra er in. Soms heb ik geeneens gereedschap nodig om die moer los te draaien.
 
Kan iemand mij hier vertellen wat er aan de hand is, borgplaatje was niet gebogen.maat er zit een bout voor ??.
Tandwiel set en ketting is recent vernieuwd. ( Schijnd een gedempt voor tandwiel te zijn, en het betreft hier een Yamaha fazer 600 uit 2003.
Lijkt mij niet echt orgineel , maar wat is de rede hiervan.
 
Bij de FZS600 draait de schroefdraad op de uitgaande as nog wel eens kapot.

Zo te zien is dat hier “opgelost” door schroefdraad te tappen in de as zelf en er een extra bout in te draaien die met een ring de moer weer op zijn plek houdt.
 
Hopelijk hebben ze dan borgmiddel aan de schroefdraad gedaan, en zit die extra bout goed vast.
Ik was eigenlijk opzoek naar een rateltje dat aanwezig is als de motor niet trek, maar ook niet hoorbaar is als je hem laat terug vallen.
Dus eigenlijk tussen trekken en niet trekken.
Zo kwam ik bij de ketting uit....of uitgeslagen tandwiel maar deze zijn nieuw.
 
Hopelijk hebben ze dan borgmiddel aan de schroefdraad gedaan, en zit die extra bout goed vast.
Ik was eigenlijk opzoek naar een rateltje dat aanwezig is als de motor niet trek, maar ook niet hoorbaar is als je hem laat terug vallen.
Dus eigenlijk tussen trekken en niet trekken.
Zo kwam ik bij de ketting uit....of uitgeslagen tandwiel maar deze zijn nieuw.
Dat rateltje kan dus wel eens dat rubber zijn. Hier op cbf600 beetje hetzelfde ding. Ook met nieuwe kettingset met jt tandwielen.

Ben benieuwd of anderen hier een mening heb over de werking en het nut van dat demp rubber.
 
Hopelijk hebben ze dan borgmiddel aan de schroefdraad gedaan, en zit die extra bout goed vast.
Ik was eigenlijk opzoek naar een rateltje dat niet aanwezig is als de motor trekt, maar ook niet hoorbaar is als je hem laat terug vallen.
Dus eigenlijk tussen trekken en niet trekken.
Zo kwam ik bij de ketting uit....of uitgeslagen tandwiel maar deze zijn nieuw.
 

Bijlagen

  • IMG_20240330_132025_274.jpg
    IMG_20240330_132025_274.jpg
    596,5 KB · Weergaven: 0
Je kunt inderdaad zien dat de zijkanten van de ketting ff de rubberen kant raakt, of dit dan stiller is, lijkt mij erg sterk.
Maar mijn ratel is nog niet gevonden.
Ratels alleen als de motor niet trekt ..
Als de motor trekt dan wordt de ketting over meerdere tanden strak over het tandwiel getrokken. Bij remmen op de motor idem, maar dan vanaf de onderkant.

Opdat moment wordt die zijkant van de ketting een stukje in dat rubber getrokken. Daar zit dan ook de dempende werking.

Een onbelaste ketting wordt min of meer de bocht om meegenomen rond dat tandwiel, door het contact met dat rubber. En naar mijn idee is dat beter hoorbaar dan bij een kaal tandwiel.

Mijn persoonlijke oplossing is maximaal stille oordoppen;)
 
Ketting is goed gespannen, en raakt de sleeper op de achterbrug , met een persoon gewicht net niet.👍
Goed gespannen is toch dat hij een bepaald aantal millimeters speling heeft, per motor ergens op te zoeken?

Als de achterbrug in veert is er ergens een punt dat scharnier vd brug precies in lijn staat met de harten van de twee tandwielen.

Daar staan de tandwielen het verst uit elkaar. En dus de ketting het strakste.

Alleen is het niet makkelijk om dat punt precies zo te zetten. Dus vaak is er iets van 15mm speling voorgeschreven terwijl die op de standaard staat.

En dan heb je nog het feit dat ook een nieuwe ketting en tandwielen niet perfect zijn. Dus die speling kan ook nog variëren als je de ketting verdraait. Daarom wordt dan ook nog voorgeschreven om te voelen waar de ketting het strakste is en daar dan die 15mm (per soort motor verschillend) in te stellen.

Hoe veel personen of bagage erop zit heeft er weinig mee te maken. Want tijdens het rijden veert het ook weer in en uit steeds.
 
Hou er wel rekening mee dat een luchtsleutel op de uitgaande as zich "afzet" tegen de tandwielen in de versnellingsbak.
Ik vind het altijd maar een raar idee, dat gehamer in de bak.
Dus ik prefereer het om het kettingwiel aan de buitenzijde tegen te houden.
Ik heb een hulpstuk gemaakt wat ze in de fietswereld een kettingzweep noemen.
Maar dan alles in verhouding.
Dat werkt perfect
Hoezo, machine staat toch in de vrij??
Je houdt het tandwiel toch tegen met de ketting en het achterwiel???
Ik heb voor het normale werk een een 1/2 " slagsleutel, en als het ECHT vastzit een 1" slagsleutel, waar ik al 3 verloop van 1"naar 1/2" heb gesloopt..Maar die trekt binnen een halve minuut mijn ketel leeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan