Voortandwiel zit los?

menner

Die hard MF'er
12 jan 2008
306
1
Een tijd terug heb ik voor het eerst een motor met ketting aandrijving gekocht (Honda NX250). Voorheen altijd cardan gehad. Nu ben ik bezig de ketting te vervangen, en zie ik dat het voortandwiel helemaal kan wiebelen, ook als het helemaal vast zit met de bouten en borg ringetjes. Dit lijkt me niet de bedoeling?!

Zie ook deze video, de bouten zijn er hier al af, maar met bouten is het precies hetzelfde zoals op de video:

Het lijkt bijna alsof er nog een derde borgring op moet om het tandwiel echt "vast" te zetten?
 
Achter het tandwiel hoort waarschijnlijk ook een circlip te zitten. Misschien is de vorige eigenaar die vergeten? Dit gaat om de oude ketting en tandwielen neem ik aan?
 
Da's zeker niet normaal, ik heb zelf ook een NX250 (MD21) en die circlip hoort daar al helemaal niet te zitten. het borgplaatje met de 2 boutjes houdt normaliter het tandwiel op z'n plek. Daar zit dan wel IETS speling in, maar zeker niet zoveel.
Het lijkt mij dat een vorige eigenaar een teveel aan speling heeft geprobeerd op te vangen. Of er een te smal tandwiel is gemonteerd, het plaatje te dun is of dat de as is ingesleten kan ik zo ook niet beoordelen.
 
Sommigen moeten alles voorgekauwd krijgen. Bestudeer de constructie eens.
Bij nader inzien lijkt er inderdaad aan geprutst te zijn. De Honda-constructie hoort volgens mij geen circlip te hebben, alleen 2 boutjes en een plaatje. De beweging hoort er een beetje bij en wordt met het slijten van de spiebanen erger. Een origineel tandwiel kan dit verminderen.
 
Laatst bewerkt:
iig hier het schema; nr.32 is de olie keering. Meet die eens op. Wellicht dat die wat uitgedund is in de loop der jaren ? zou 21.5 X 36 X8 moeten zijn volgens specs (part 91201-KW3-000)

full
 
Als he het plaatje ook vervangt dan zou de speling weer moeten zijn wat hij hoort te zijn.

in het ergste, maar ook onwaarschijnlijke geval is je uitgaande as ingesleten, dan houd het een beetje op. Op een dag (kan jaren duren) zal deze dan afronden en moet je de as, het blok, of de motorfiets vervangen.

Je kunt dan het tandwiel nog vastlassen als noodoplossing.
 
Als he het plaatje ook vervangt dan zou de speling weer moeten zijn wat hij hoort te zijn.

in het ergste, maar ook onwaarschijnlijke geval is je uitgaande as ingesleten, dan houd het een beetje op. Op een dag (kan jaren duren) zal deze dan afronden en moet je de as, het blok, of de motorfiets vervangen.

Je kunt dan het tandwiel nog vastlassen als noodoplossing.

Daarom wat vet op de spiebanen voor het monteren.
 
Dank allen voor de reacties en tips! Ik ga er komende dagen verder mee aan de slag.

@RR: het plaatje zit er wel, dat komt zo ver ik kan zien overeen met het schema, alleen daarna zitten er nog twee circlips op die er zo te zien inderdaad niet thuishoren... zie ook foto met plaatje:
 
Waarom zitten die boutjes er niet in op het filmpje?
Dat geeft TS in de eerste post ook al aan dat de boutjes er hier al verwijderd zijn.
@TS: zitten de uitsparingen voor de spiebanen nog wel in het plaatje of is dit rond uitgesleten? Dat zou verklaren waarom een vorige eigenaar deze oplossing gebeund heeft. mijn advies: NIEUW voortandwiel en zeker ook een nieuw borgplaatje monteren.
controleer ook meteen het borgboutje van de schakelpook. Omdat hier normaal behoorlijk wat kettingvet op gelingerd word, willen deze nog wel eens loslopen bij de NX.

Er is trouwens ook een NX250-topic: Het grote Honda NX250 topic deel 3
 
Laatst bewerkt:
van de eerste 9 antwoorden is 8 en een half fout. de kennis gaat hier duidelijk in stijgende lijn


Ja` de bek valt mij hier open achter de computer , mensen die brilletjes moeten pakken en dan borgplaten
ineens niet meer zien etc etc .. Tìs om je te bescheuren .. _O-

Hou je gewoon stil als je er geen doel over hebt .. B|
 
Laatst bewerkt:
De tandwiel zit verkeerd op de as deze moet een tand verdraaid worden, daarna de borgplaat opschuiven tot in de gleuf en verdraaien tot de boutgaten overeenkomen.
De plaatje komt dus in de gleuf waar nu de circlips zitten en niet op de splines.
 
Laatst bewerkt:
De tandwiel zit verkeerd op de as deze moet een tand verdraaid worden, daarna de borgplaat opschuiven tot in de gleuf en verdraaien tot de boutgaten overeenkomen.
De plaatje komt dus in de gleuf waar nu de circlips zitten en niet op de splines.
Wat verandert er als je hem een tand draait :?
 
De tandwiel zit verkeerd op de as deze moet een tand verdraaid worden, daarna de borgplaat opschuiven tot in de gleuf en verdraaien tot de boutgaten overeenkomen.
De plaatje komt dus in de gleuf waar nu de circlips zitten en niet op de splines.



Bekijk dit plaatje eens goed , en denk dan nog eens na over wat je hier boven neer hebt geplempt..

full



PS- En zo`n tandwiel spoort zich op de borgplaat als je de boel vastzet ..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan