Voortandwielmoer

15 mei 2002
9
0
Kessel
Beste lezers hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Vandaag kwam ik met mijn R6 van 2001 terug van school en ik hoorde de ketting erg hard rammelen, dus ben ik heel rustig naar huis gereden. Eenmaal thuis aangekomen heb ik per direct alles los gedraais zodat ik makkelijk aan het voortandwiel kon komen. Toen ik zover was kwam ik erachter, tot mijn grote verbazing, dat de moer van het voortandwiel er gewoon afgetrilt was.
Natuurlijk om verdere erger te verkomen ben ik naar Motor centre Venlo gegaan om hier een nieuwe te halen. Tot mijn geluk hadden ze er nog 1 liggen. Ik weer als een speer naar huis om deze te monteren.

Bij het monteren kon ik de moer er vrij gemakkelijk weer op draaien. Maar aangezien ik hem er verkeerd om op had wou ik hem rustig los draaien. Echter dit bleek niet meer mogelijk, metr groot geweld heb ik hem uiteindelijk er weer af gekregen. Maar nu is de draad op de moer en as redelijk naar de kloten. :(
Waar zit nou de grote fout bij mij? Naar mijn weten maakt het toch niet uit hoe ik een moer erop draai, het is immers gewoon rechtse draad met een kleine spoed.

Weet iemand misschien een oplossing hiervoor, zonder dat ik het hele blok eruit hoef te slopen en een nieuwe as erin moet zetten. :?

Alle hulp en opmerkingen zijn welkom!!!!!!!!!!!!!!!

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Gé van Bommel
 
ik kan uit ervaring vertellen dat niet werkt :P
De las zal idd om de zoveel duizend km breken als je de moer vastlast aan de as.

Helaas heb je niet overal een lasapparaat staan B|

hij past toch wel achterop bij jou :+ vraag je gewoon effies bij iemand wat stroom O-)

maar bon. jammer dan dat het niet werkt. zoals gezegd, zou ik het blok waarschijnlijk uit elkaar slopen.
 
hij past toch wel achterop bij jou :+ vraag je gewoon effies bij iemand wat stroom O-)

maar bon. jammer dan dat het niet werkt. zoals gezegd, zou ik het blok waarschijnlijk uit elkaar slopen.

tja, de oplossing die ik nu heb (waar ik nog steeds een keer foto's van zou posten :P ) werkt ook prima en is een stuk goedkoper dan de 1200-1500 euro die de dealer wilde rekenen. (kostte mij een fles tequila 8-) )
 
Het is een vijl met verschillende draad spoeds, zodat je beschadigd schroefdraad weer kan oplappen. Meestal red je het daarmee.

Jah ik ben het met Zot eens.
Haal bij de Yamaha Dealer eerst 'ns ff een gloednieuwe moer waarvan je dus zeker weet dat de draad 100% is.
Ga dan met een draadvijltje de draad van je tandwielasje te lijf.
Ik gebruik in dergelijke gevallen wel eens wat klepslijppasta erbij.

Het is altijd de moeite waard te proberen.
Lukt het dan echt niet kun je alsnog je blokkie open trekken.

Succes en groet J@SE
 
Wacht es ff. Hoe kan het bestaan dat zo'n moer er zomaar aftrilt bij een nog geen 4 jaar oude fiets :? Was er al eerder aan gesleuteld? Word zo'n tandwiel losgehaald als de ketting moet worden vervangen o.i.d.?
Sterker nog, meestal worden de tandwielen gelijk met de ketting vervangen. Dus als je een beetje doorrijdt haalt zo'n moer het eerste jaar niet eens zonder er af te gaan :)
 
OH okay.. Zenkz voor de uitleg (heb cardan onder mijn maxim).

Maareh... dan vraag ik me dus wel meteen af, wie heeft als laatste die moer weer vastgedraaid voordat ie losrammelde, en als dat een dealer is geweest is deze dan niet op zijn minst mede verantwoordelijk voor de schade :?
 
OH okay.. Zenkz voor de uitleg (heb cardan onder mijn maxim).

Maareh... dan vraag ik me dus wel meteen af, wie heeft als laatste die moer weer vastgedraaid voordat ie losrammelde, en als dat een dealer is geweest is deze dan niet op zijn minst mede verantwoordelijk voor de schade :?

Klinkt leuk, maar hoe wil je dat hard maken?
Kan niet terug gaan en zeggen :o EEEEEEH jullie hebben die moer verrot gedraaid!!!
Zijn jullie helemaal |( !!!
Dan zegt de dealer "Wij hebben hem goed vast gedraaid destijds"
En vervolgens "Misschien heeft de berijder of een beunhaas hem wel verrot gedraaid"
Nou daar sta je dan!?!
De topicstarter zit er nu maar mooi mee.
Probeer een draadvijltje met wat klepslijpzand. Kan soms wonderen doen. Echt!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan