Voortandwielmoer

15 mei 2002
9
0
Kessel
Beste lezers hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Vandaag kwam ik met mijn R6 van 2001 terug van school en ik hoorde de ketting erg hard rammelen, dus ben ik heel rustig naar huis gereden. Eenmaal thuis aangekomen heb ik per direct alles los gedraais zodat ik makkelijk aan het voortandwiel kon komen. Toen ik zover was kwam ik erachter, tot mijn grote verbazing, dat de moer van het voortandwiel er gewoon afgetrilt was.
Natuurlijk om verdere erger te verkomen ben ik naar Motor centre Venlo gegaan om hier een nieuwe te halen. Tot mijn geluk hadden ze er nog 1 liggen. Ik weer als een speer naar huis om deze te monteren.

Bij het monteren kon ik de moer er vrij gemakkelijk weer op draaien. Maar aangezien ik hem er verkeerd om op had wou ik hem rustig los draaien. Echter dit bleek niet meer mogelijk, metr groot geweld heb ik hem uiteindelijk er weer af gekregen. Maar nu is de draad op de moer en as redelijk naar de kloten. :(
Waar zit nou de grote fout bij mij? Naar mijn weten maakt het toch niet uit hoe ik een moer erop draai, het is immers gewoon rechtse draad met een kleine spoed.

Weet iemand misschien een oplossing hiervoor, zonder dat ik het hele blok eruit hoef te slopen en een nieuwe as erin moet zetten. :?

Alle hulp en opmerkingen zijn welkom!!!!!!!!!!!!!!!

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Gé van Bommel
 
ten eerste: >>techniek

ten tweede: join the club B|
Mijn "dealer" heeft het ook voor elkaar weten te krijgen om die schroefdraad te vernaaien. B|
De meeste mooie oplossing is je blok uit elkaar trekken en er een nieuwe as in zetten, dit kost je iets van 1400 euro. 90 euro voor de as, de rest voor nieuwe pakkingen en arbeidsloon.

Nu de minder mooie oplossing 8-)
Zoek een handig iemand en laat die een schroefdraad tappen IN de as waar normaal je borgmoer opzit (die as is hol als het goed is).
Pak een borgring, borgmoer, een schroef die in je net getapte schroefdraad past en wat carosserieringen. Zet alles netjes in elkaar, dus borgring, borgmoer, carosseriering om het gat tussen moer en schroef te overbruggen en de schroef. Even borgring ombuigen zodat ie borgt en met een lasapparaat een paar puntlasjes maken tussen de borgmoer/carrosseriering en carosseriering/schroef. Dat is nu dus een geheel wat je er in z'n geheel op en af kunt draaien. :)

Bij mij zit het zo al een km of 10.000 8-)

edit: ik zal nog wel es wat foto's voor je opzoeken hoe dat nou zit bij mij :)
 
Laatst bewerkt:
Jooh, die draad is niet kapot gegaan door het draaien van die nieuwe moer.
Maar door het lostrillen van de oude.
Remedi, je raadt het al, andere as
Optie twee, andere draad zetten en andere moet zien te krijgen (spoed veranderen) maar is een hoop werk, en je kunt daar niet zoi fijn bij om draad te zetten
Vastlassen kan ook nog, maar owee als ie er weer af mot
Ander blok kon prijstechnisch wel eens het best uit komen, als jezelf geen blok kunt loshalen en reviseren (bak-as wisselen)

Hier nog een goede , tijdelijke , noodoplossing

De moer eraf, draad van de moer in het vet zetten
Tube 2 componentenstaal nemen
As ontvetten
In de vloeibare staal zetten
Dunnetjes
Nu de moer erweer op draaien tot het eind
Laten uitharden (doordat de moer in het vet zit plakt het daar niet "echt"
Morgen natrekken

Troepie is van loctite, 3420 zo uit mijn hoofd.
(mijn olieaftapplug zit er nog steeds mee vast bij 1 motor, verversen doe ik middels filter, zit als een huis, drupt niet, lekt ook niet, zit alleen erug vast want had ze beide ontvet)
 
Laatst bewerkt:
Als je iets met schroefdraad gaat vastzetten, eerst voorzichtig verkeerd-om draaien tot je voelt waar/hoe het draadbegin pakt en dan alleen met vingertoppen voelen of de eerste 2 slagen goed "lopen" zonder wringen, anders opnieuw beginnen.

Spul moet wel SCHOON zijn en liefst een klein druppeltje olie er op.

Vooral bij zeer fijne schroefdraad draai je erg gauw de boel aan puin.
 
ik denk dat schroefdraad tappen in de as niet zo gemakkelijk zal gaan, dus probeer het niet zelf te doen met gamma tapjes, want die breken zo omdat de as keihard is. Laat het iemand doen met kennis en ervaring zodat je de zaak nog goed vast kunt zetten. De klemkracht van de moer heb je zeker nodig omdat anders de as door de wisselende belasting van het optrekken en afremmen op de motor helemaal aan gort draai op een gegeven moment. Dit kan wel 15000-20000km duren, maar ik neem aan dat je je spullen goed wilt blijven houden.

De goedkoopste oplossing: draad erin
De middelste oplossing: As laten afdraaien en een kleinere diameter schroefdraad erop snijden, maar dit zal ook niet meevallen omdat de as keihard is. normaal wordt eerst de schroefdraad gesneden en daarna de as gehard.
De beste oplossing: Nieuwe as erin
 
Niemand ooit van een draadvijl gehoord :?

237.jpg
 
Laatst bewerkt:
De moer die er orgineel op hoort te zitten heeft aan 1 zijde een 'kamer' die iets over de splines v/d as valt, dit is om de borgring goed aan te kunnen drukken.
Als je de moer verkeerd-om monteert, dan zal de draadwinding v/d moer tegen de splines komen, waardoor deze draad beschadigd.
Draai je de moer goed vast op deze manier, dan zal de draad zich in een kuiltje begeven dat op het einde v/d draad op de as, en het begin v/d splines bevindt.
Als je de fout inziet omdat het voortandwiel niet vast gaat, is het leed al geschiedt, bij het losdraaien wordt meestal vergeten om een goede kruipolie op die locatie te spuiten, zodat de draad van de as en de moer in elkaar vastvreten.
Jouw yamaha heeft een behoorlijk fijne draad, die niet al te hoog is, deze draad is helaas gevoelig voor een klein foutje v/d monteur.
 
Stelboutje in moer tappen trilt niet weer los! kosten 0.25€uro cent
Bestaande as wel ff opfrissen met draadvijl
NIET LASSEN :) geen kitten/pasta's
En als je het niet vetrouwd kun je er ook twee moeren opzetten :) :)

Suc6 ermee
 
ten eerste: >>techniek

ten tweede: join the club B|
Mijn "dealer" heeft het ook voor elkaar weten te krijgen om die schroefdraad te vernaaien. B|
De meeste mooie oplossing is je blok uit elkaar trekken en er een nieuwe as in zetten, dit kost je iets van 1400 euro. 90 euro voor de as, de rest voor nieuwe pakkingen en arbeidsloon.

Je maakt een foutje bij het monteren van je voortandwiel notabene en kassa 1400 euro :?

Wauw, ik ga ook yamaha dealer worden :P
 
misschien een klein gaatje boren door de as heen, en een borgboutje en moertje erdoorheen

ik denk dat de schroefdraad idd al rip was voor je er zelf aan begon te rommelen. dus waarschijnlijk is het niet je eigen fout *D

SHIT het n8topic is al een half uur bezig wou nog een heel verhaal opschrijven, maar verzin dat zelf maar

in elk geval succes
 
misschien een klein gaatje boren door de as heen, en een borgboutje en moertje erdoorheen

idd, veel succes :P

Helaas gaat dat niet lukken om door die as een gaatje te boren terwijl de as nog in het blok zit, materiaal is te hard en je kunt er niet lekker bij. Dan zou je de as uit het blok moeten halen en in een werkbank zetten en gaatje boren. Maar dan kun je net zo goed die as meteen vervangen als je hem er toch uit hebt :P
 
idd, veel succes :P

Helaas gaat dat niet lukken om door die as een gaatje te boren terwijl de as nog in het blok zit, materiaal is te hard en je kunt er niet lekker bij. Dan zou je de as uit het blok moeten halen en in een werkbank zetten en gaatje boren. Maar dan kun je net zo goed die as meteen vervangen als je hem er toch uit hebt :P

Huh en een haakse boormachine dan. natuurlijk moet je er wat moeite voor doen, maar ach het loont dan wel.
Moet er wel bij zeggen dat ik het blok gewoon zou openmaken, maar zou dat in elk geval zelf doen

als je dat niet kunt, is misschien lassen toch een optie, maar dan aan de voorzijde van de as, zodat je het later nog kunt herstellen, of een tandwiel vervangen

trouwens waar blijft die foto Viccie?
 
Laatst bewerkt:
lassen is alleen een optie als je het tandwiel aan de as vastlast, omdat de klemkracht van de moer op het tandwiel belangrijk is. Het tandwiel jutterd anders teveel door de wisselende belasting door optrekken en afremmen op het motorblok. maar ik zou het gewoon goed maken, ook al kost het wat meer centjes.
 
lassen is alleen een optie als je het tandwiel aan de as vastlast, omdat de klemkracht van de moer op het tandwiel belangrijk is. Het tandwiel jutterd anders teveel door de wisselende belasting door optrekken en afremmen op het motorblok. maar ik zou het gewoon goed maken, ook al kost het wat meer centjes.


Lassen gaat niet, door de telkens wisselende krachten gaat 't uiteindelijk scheuren, en breekt weer af.
 
je hoeft niet het tandwiel vast te lassen, maar de moer die het tandwiel op zijn plek houd. als je het goed last, blijft het volgens mij wel zitten

ik kan uit ervaring vertellen dat niet werkt :P
De las zal idd om de zoveel duizend km breken als je de moer vastlast aan de as.

Helaas heb je niet overal een lasapparaat staan B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan