Voortgezette Rijopleiding (VRO) I t/m III

Bike80

Die hard MF'er
22 nov 2003
397
0
Ik heb nu mijn motorrijbewijs sinds 2001. Ik ben van plan om volgend jaar te beginnen met de VRO. Op termijn wil ik ze alle drie doen.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van mensen die dit al eens gedaan hebben.

Mike
 
Ik vond 't heel leerzaam, maar het is wel afhankelijk van WAAR je het doet!
Lees ook even wat er al eerder over is geschreven... te vinden met 'zoeken'
 
ik heb zelf dit jaar een VRO1 op assen gedaan en ik moet zeggen dat het me wel een paar keer heeft geholpen tijdens een noodstop je leert er genoeg
 
VRO 1 gedaan en je leert er idd wel het eea van. Trouwens ook gewoon een leuke dag gehad in Lelystad.
 
Ik heb VRO 1 en 2 gedaan, ook nog een antislip en trial cursus. Allemaal erg leuk en leerzaam. Zeker doen. Ik vind de prijzen erg hoog, ik vraag me werkelijk af waarom die zo hoog moeten zijn. Huur van 'het circuit'? Verder doe je (VRO 1 en 2 althans) op je eigen motor, dus die prijzen kunnen m.i. best naar beneden.


CAT
 
VRO 1 gedaan afgelopen zomer. Was geweldig. De leercurve tijdens het motorrijden schiet omhoog. Bochten worden geweldig. Mijn vriendin de bochtentechniek uitgelegd tijdens het scooterrijden op vakantie en die haarspeldbochten vond ze super ipv nare rare hoeken. We gingen er steeds sneller door heen. En nu ze rijles heeft mocht ze voor het eerst een halve draai maken. Na die erg soepele halve draai was de (KNMV)instructeur zwaar onder de indruk. "Zo plat en snel hoeft niet hoor."

Trouwens na die VRO ben ik zo overtuigd van de kwaliteit van de instructeurs dat ik mijn vriendin heb aangemeld bij een KNMV rij-instructeur om te gaan lessen.

Het is onder andere zo duur omdat de instructeurs KNMV rij-instructeurs zijn in het dagelijks leven en zij dus een hele dag lesgeven (aan jou op het circuit)ipv geld verdienen aan mensen die het rijbewijs willen halen. En reken maar uit wat 8 gemistte lessen kosten, die worden dus nu gecompenseerd door het cursusgeld.
 
IEDEREEN die motor rijdt zou dit minimaal eens in zijn leven gedaan moeten hebben. Dan kom je erachter wat je allemaal nog NIET wist.

Na de cursus een jaar die techniek(en) konsekwent toepassen en dan het jaar erop een vervolgcursus, dan heb je optimaal profijt van de theorie.

De BASIS leer je op zo'n dag, maar je zal het wel in de praktijk moeten brengen anders verval je snel in het 'oude'. Dan is zo'n cursus niet zinvol geweest.

Deze cursussen zijn levensredders, echt waar!!

Je wilt namelijk niet weten welke overlevingsreflexen (die wij allemaal hebben) je moet LEREN onderdrukken op de motor, wil je jezelf niet in NOG grotere problemen brengen :X
 
Ik heb VRO 1 en 2 gedaan een een slip- en trialcursus.

Oefeningen VRO 1:
- slalom om pionnetjes
- halve draai
- over een band rijden
- over een dikke plank rijden
- motorgymnastiek (jawel!)
- over een hoge wip heen rijden
- remmen met alleen je voorrem (ongeveer 70 km)
- remmen met beide remmen tot ongeveer 70 km
- remmen met troep (zand/rubber mat) op de weg
- remmen en uitwijken
- bochtentechniek

Oefeningen VRO II:
- Stoeprandje op en af
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
- Negatieve wegverkanting: slalom
- Bermvlucht (ongeveer 80 km.)
- Remmen met hoge snelheid (tot 140 km., hoger mag ook)
- Remmen in de bocht
- Waterbak: remmen en uitwijken
- Bochtentechniek
- Achter de instructeur aanscheuren: bochtentechniek

Alles was beide keren perfect geregeld en in lekkere kleine groepen gereden (VRO I: 8 pers. VRO II: 5 pers., later 3) en veel van geleerd.

Let wel op je kleding, er mochten van onze groep bij VRO II 2 mensen met de helft van de oefeningen niet mee doen omdat ze in een spijkerbroek |( op kwamen dagen.
 
Ik heb VRO 1 en 2 gedaan een een slip- en trialcursus.

Oefeningen VRO 1:
- slalom om pionnetjes
- halve draai
- over een band rijden
- over een dikke plank rijden
- motorgymnastiek (jawel!)
- over een hoge wip heen rijden
- remmen met alleen je voorrem (ongeveer 70 km)
- remmen met beide remmen tot ongeveer 70 km
- remmen met troep (zand/rubber mat) op de weg
- remmen en uitwijken
- bochtentechniek

Oefeningen VRO II:
- Stoeprandje op en af
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
- Negatieve wegverkanting: slalom
- Bermvlucht (ongeveer 80 km.)
- Remmen met hoge snelheid (tot 140 km., hoger mag ook)
- Remmen in de bocht
- Waterbak: remmen en uitwijken
- Bochtentechniek
- Achter de instructeur aanscheuren: bochtentechniek

Alles was beide keren perfect geregeld en in lekkere kleine groepen gereden (VRO I: 8 pers. VRO II: 5 pers., later 3) en veel van geleerd.

Let wel op je kleding, er mochten van onze groep bij VRO II 2 mensen met de helft van de oefeningen niet mee doen omdat ze in een spijkerbroek |( op kwamen dagen.
Het wordt dat wel aangeraden om VRO1 eerst te doen maar als je nou al enige ervaring hebt kan je dan niet beter gelijk VR02 doen?
Ik wil het begin volgend jaar gaan doen maar als ik zo lees wat je moet doen begin ik erg te twijfelen of ik wel VR01 moet doen en niet gelijk VR02 moet gaan doen.
Ik voel er erg weinig voor om voor dat geld VRO1 als een soort veredelde motor-les te gaan doen. VRO2 spreekt me qua oefeningen dan stukken beter aan.
Iemand suggesties of ervaring hiermee?
 
Waar kan je dit eigenlijk doen??? Diep van binnen hoop ik ergens in de buurt van Limburg, maar ik heb m'n twijfels. Of is dit al ergens gepost (waar ik het blijkbaar niet kan vinden)??
 
Het wordt dat wel aangeraden om VRO1 eerst te doen maar als je nou al enige ervaring hebt kan je dan niet beter gelijk VR02 doen?
Ik wil het begin volgend jaar gaan doen maar als ik zo lees wat je moet doen begin ik erg te twijfelen of ik wel VR01 moet doen en niet gelijk VR02 moet gaan doen.
Ik voel er erg weinig voor om voor dat geld VRO1 als een soort veredelde motor-les te gaan doen. VRO2 spreekt me qua oefeningen dan stukken beter aan.
Iemand suggesties of ervaring hiermee?
Ik zou toch eerst VRO 1 doen (is volgens mij ook verplicht bij de KNMV). Je leert er meer van dan je denkt!


Op donderdag 11 december 2003 15:10 schreef Da Rat het volgende:
Waar kan je dit eigenlijk doen??? Diep van binnen hoop ik ergens in de buurt van Limburg, maar ik heb m'n twijfels. Of is dit al ergens gepost (waar ik het blijkbaar niet kan vinden)??
De KNMV geeft VRO 1 in Lelystad, Oirschot en Assen. VRO 2 en 3 volgens mij alleen in Lelystad. (zie ook http://www.knmv.nl)
 
Ik ben dus bang voor het gedeelte met je eigen motor.
Stel dat ie van de wip afflikkert wat dan.
Ik weet dat je je kan verzekeren maar wordt alles (- ER) gemaakt en betaald door de verzekering.

Gr.
 
Ik ben dus bang voor het gedeelte met je eigen motor.
Stel dat ie van de wip afflikkert wat dan.
Ik weet dat je je kan verzekeren maar wordt alles (- ER) gemaakt en betaald door de verzekering.
Voor zover ik weet vergoedt je dagverzekering alles, ik dacht zelfs zónder verlies van je no-claim.
 
Op donderdag 11 december 2003 15:22 schreef PaulVogels het volgende:
Ik ben dus bang voor het gedeelte met je eigen motor.
Stel dat ie van de wip afflikkert wat dan.
Ik weet dat je je kan verzekeren maar wordt alles (- ER) gemaakt en betaald door de verzekering. Gr.

Dat is dus de bedoeling van de VRO dat je niet bang hoeft te zijn voor je fiets. En als jij gewoon de aanwijzingen opvolgt kukel je echt niet van die wip. Daarnaast stonden er naast de wip aan beide kanten instructeurs (bij mijn groep). En ik weet zeker dat als je dat van tevoren aangeeft dat ze dat ook voor jou willen doen.
 
Ik ben ook plan om in het voorjaar een VROtje te doen maar hoe streng zijn ze met je uitlaat? Eventueel zou ik het in Lelystad willen doen maar hoe weet je als je teveel lawaai maakt en mocht je teveel lawaai maken, sturen ze je dan gewoon weg?

Hoe zit dat?
 
Volgend jaar wil ik zeker VRO I + II gaan doen samen met een T.O.M.S cursus. Zijn er al data voor de VRO bekend wanneer ik kan inschrijven
 
Er zijn nog geen data bekend als ik zo hun site bekijk. Als ik het een beetje goed begrijp zijn mensen vooral positief over het VRO. Ik neem aan dat ze je niet dingen gaan laten doen, als het resultaat is dat meer dan de helft op zn gat gaat. Dan is 47,50 voor een dagverzekering wel erg weinig. Zal best meevaleen denk ik qua val-partijtjes

Of is er iemand die daar andere evraringen over heeft ???
 
Ik wil begin volgend jaar ook een vro I doen. Misschien kunnen we wat met elkaar afspreken kunnen we gelijk ook andere mensen van motor-forum in irl ontmoeten. lijkt mij wel leuk.
 
[me]smitjr wil BESLIST komend jaar (liefst met lente) een VRO 1 gaan doen.
[/me]

Ik woon in Ridderkerk (bij R'dam), dus ff kijke wat een geschikte locatie
EDIT: wat zijn de totale kosten inclusief dag-allrisk-verzekering en zonder korting van knmv oid ??
Je krijgt toch korting als je als groep van 10 komt opdagen?Leuk Mf idee (deden ze dit jaar geloof ik ook al) :?
 
Mij maakt het niet uit waar het is, ik heb dan gelijk een stuk om te :] .
ff kijken wie het leuk lijkt en dan regelen.
 
Zeker leuk om met een groepje te gaan. Ik woon in Amsterdam en mij maakt het eigenlijk niet uit we naartoe gaan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan