Voorvering Honda Shadow VT 500C 1986

13 aug 2020
60
28
De Shadow van mijn vrouw heeft een lekkende voorvork. Ik ben van plan om die te repareren (nieuwe keerring denk ik, ik heb m nog niet uit elkaar gehaald) Dit type vering moet je voor een klein gedeelte met lucht op spanning brengen (zag je toen kennelijk wel meer) Er moet echter maar een heel klein beetje lucht in : tussen 0 en 6 psi (da's 0,4 bar). Mijn vraag: heeft iemand daar ervaring mee? En zo ja hoe kun je dat het best doen? Volgens de Servicemanual en Clymer kun je het best een handpomp met drukmeter gebruiken, maar die heb ik niet en een goeie is best wel duur, zeker voor eenmalig gebruik.
 
p154581_552_376.jpg

Kun je met deze checken..
Mss heb je geen ondersteuning nodig als er hoofdzakelijk solo gereden wordt.
 
Je kan ook een fietspomp van de action halen en je bandendrukmeter die je voor de motor gebruikt er op zetten toch? Ik ga er even van uit dat er een normaal "auto"ventiel aansluiting op de vorkpoot zit.
 
Iig geen compressor.
Hand werk.

Handpompje, voetpompje, wat dan ook.

Het is op t randje, hoeft niet veel in voor juiste druk. en met meten verlies je al wat... :/

Voorzichtig werken en eea proberen. Dan komt t goe :t
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Handpomp voor fiets voor vorken en een speciale nippel die ervoor zorgt dat alle lucht niet gelijk weer verdwenen is bij het loskoppelen.
Het is maar een kleine luchtkamer.
1638612618266.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Gewoon even langs de dealer of motorzaak in de buurt rijden.Deze hebben het goede gereedschap hiervoor en doen het (meestal) gratis.Echt noodzakelijk is het echter niet om te vullen met lucht als je solo rijdt.(verschil is nauwelijks merkbaar)
 
Je kunt de lekkende voorvork ook eerst proberen te herstellen met seal mate. Dan hoef je geen vorkkeerringen te vervangen. Bij mijn VT 500 c werkte dit perfect. Inmiddels 2 jaar geleden gedaan en nog steeds geen lekkende voorvork. Kijk op U tube en zoek naar seal mate,dan weet je wat ik bedoel.
 
Ik heb een goedkope compressor van de bouwmarkt. Daar zit een reduceerventiel op. Ik kan daarmee de druk heel laag afregelen. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan in een handpomp die misschien in de eerste pomp al boven de gewenste druk uitschiet.
D9922042-BBA0-4EF0-B079-4358D096C3FD.jpeg
 
Ik heb een goedkope compressor van de bouwmarkt. Daar zit een reduceerventiel op. Ik kan daarmee de druk heel laag afregelen. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan in een handpomp die misschien in de eerste pomp al boven de gewenste druk uitschiet.
Bekijk bijlage 1701163
Maar met die handpomp kun je meer soeplesse uitoefenen. End die manometertjes van die compressoren zijn ook niet bedoeld om zo precies te regelen.
 
Ik had een handpompje. Op t moment dat je afkoppelt, ben je al 0,1 bar kwijt...

Dus voorgeschreven +0,1, en niet meer meten, want telkens verlies.

Handpompje is echt een balgje dat in de hand past, mano meter, slang en aansluiting. Zo nauw komt t als het gaat om luchtondersteunde vorken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan