Voorvering klinkt als een zeehond

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.442
136
Beste forummers,

wanneer ik mij voorvering stevig induw dan hoor ik een vreemd geluid. Het lijkt bijna op een zeehond :+ . Ik heb even een filmpje van gemaakt om jullie te laten horen wat ik bedoel 's video - | Vidme in het begin hoor je geklik/getik bij zachtjes inveren en daarna de zeehond bij hard inveren.

Van het getik bij zachtjes inveren had ik het vermoeden dat dit wellicht aan de balhoofdlager lag. Deze heb ik gecontroleerd en het zag er nog goed uit waarna ik deze vervolgens weer op moment heb vastgedraaid.

ondanks de niet zo serieuze titel hoor ik graag serieuze reacties ;) . Ik ben namelijk benieuwd of dit normaal is en of het last kan (Mijn gsx-r uit 2007 heeft het ook maar in mindere mate)
 
dat klinkt als de vorkolie waar de demper doorheen gaat.
dat diepe en snelle veren kan wat cavitatiegeluid veroorzaken.
het is ook niet bij het inveren dan wordt de olie onder druk door de demper gedrukt en heb je geen cavitatie. bij het uitveren wordt het er door heen gezogen en kan de druk lokaal zo laag worden dat je wat cavitatie krijgt. kan volgens mij niet veel kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Als je dat geluid ook op je GSX-R hoort dan klopt er op die fiets sowieso iets niet aan de instellingen van je dempers/veren. Zo'n fiets moet z'n outbound demping net zo snel, óf sneller, kunnen verwerken als de inbound.
 
Laatst bewerkt:
dat klinkt als de vorkolie waar de demper doorheen gaat.
dat diepe en snelle veren kan wat cavitatiegeluid veroorzaken.
het is ook niet bij het inveren dan wordt de olie onder druk door de demper gedrukt en heb je geen cavitatie. bij het uitveren wordt het er door heen gezogen en kan de druk lokaal zo laag worden dat je wat cavitatie krijgt. kan volgens mij niet veel kwaad.

Zou dat op het circuit ook geen last kunnen? En als het bij het ingaan geluid maakt? Want bij het ingaan hoor je het ook een beetje maar dat is op het filmpje slecht te zien ivm crap telefoon
 
dat klinkt als de vorkolie waar de demper doorheen gaat.
dat diepe en snelle veren kan wat cavitatiegeluid veroorzaken.
het is ook niet bij het inveren dan wordt de olie onder druk door de demper gedrukt en heb je geen cavitatie. bij het uitveren wordt het er door heen gezogen en kan de druk lokaal zo laag worden dat je wat cavitatie krijgt. kan volgens mij niet veel kwaad.
Cavitatie geen kwaad :?
Wist overigens niet dat dat kon optreden in een demper.
 
Cavitatie geen kwaad :?
Wist overigens niet dat dat kon optreden in een demper.
dat optreden is gewoon natuurkunde samen met de werking van een schokbreker.
je hebt op school vast ook wel eens dat proefje gehad bij natuurkunde waar een beker water onder een stolp wordt gezet waar na de lucht uit de stolp gepompt wordt. resultaat dampbellen in de vloeistof (koken).
andere manier van druk verlagen is de snelheid van de vloeistof verhogen. in een schokbreker gaat er bij lange veerbewegingen heel veel vloeistof door een verzameling hele kleine gaatjes. de manier om heel veel vloeistof door kleine gaatjes te krijgen is een hele hoge snelheid en dus lage druk. en ja daar kunnen wat belletjes ontstaan die meteen weer dichtklappen als de vloeistof weer in het grote volume zit en de snelheid weer omlaag is en de druk dus weer omhoog. en dat geeft wat geluid. oplossing tegen het geluid is de rebound demping wat verder open zetten. worden de gaatjes groten de snelheid lager de druk hoger en de cavitatie minder.
maar je kan natuurlijk altijd even naar een vering specialist voor een advies en afstelhulp.
cavitatie zijn wat ik geleerd heb kleine implosie's, dus kan wel degelijk schade veroorzaken
dat is het zelfde als bij een ultrasoonbad waar we hier massaal spullen ingooien om ze schoon te maken dat werk ook op het cavitatie principe. en ja cavitatie kan in extreme vormen schade aanrichten aan metalen maar in een conventionele voorvork is het niet zo extreem en daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden. en ja een demper slijt door het gebruik maar of dat nu is van een beetje cavitatie of de frictie van de olie in de gaatjes slijten doet hij toch.
Zou dat op het circuit ook geen last kunnen? En als het bij het ingaan geluid maakt? Want bij het ingaan hoor je het ook een beetje maar dat is op het filmpje slecht te zien ivm crap telefoon
ook bij ingaand kan je het geluid krijgen als het maar snel genoeg gaat en de demping maar genoeg dicht staat. maar wil je zekerheid rij dan met de motor even langs een veringspecialist. misschien is het wel tijd voor een overhaul misschien is de instelling wel verkeerd maar daarvoor moet je het beoordelen (voelen en kijken) en dat gaat erg lastig vanaf een filmpje. het kan bijvoorbeeld best zijn dat de gaatjes in de demper wat dicht geslipt zijn met vervuiling in de loop der jaren en dan wordt de snelheid door de gaatjes groter en dus de kans op cavitatie ook.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan