Voorvering monteren hoe?

joost850

Rookie
10 mei 2004
21
0
Dalen
Halloa,

Ik heb laatst mijn achterveer verruild voor een exemplaar van de firma Hyperpro 8-) en wil de voorvering nu ook zelf doen alleen is mijn vraag hoe ik de voorvork los van de grond krijg?

Of kan het ook door alleen de bovenkant los te schroeven en de veren (en olie) te vervangen?

In ieder geval alvast bedankt.

Joost
 
De brommer ophijsen aan de voorkant met een (beklede) kabel of modern polyprop scheepstouw over (recht onder) een plafondbalk of zware GOED vastgezette haak of katrol en het lange einde van die kabel ergens met MASTWORP goed laag binnen handbereik aan een vast punt verankerd.

Een dwarsboom op ca 2m hoogte zoals bij sommige buurt-parkeerterreintjes is ook erg geschikt maar dat levert vermoedelijk gedonder op.

:)
 
Zorg ervoor dat je voorvork niet belast is.
Je kunt dit doen door de motor op de middenbok te zetten en daarna ergens onder het motorblok een steun maken (krik ofzo)

Daarna kun je de olie uit je vork halen mits je hiervoor een aparte schroef hebt.
Heb je deze niet dan moet de onderste bout eruit, soms draait de binnenste gedeelte mee en dan krijg je de bout niet los.
Dan moet je de bovenste schroeven los draaien en de veren eruit halen daarna met een contra sleutel het binnenwerk blokeren en dan de onderste bout losdraaien.

Let erop dat het wiel vrij van de vloer bljft of anders gezegd de vork in de uiterste stand blijf, als je de bovenste schroeven eruit haalt en de vork is nog belast zakt deze in een keer in.

Na deze operatie de bout er weer in (meet een nieuwe sluitring, veren erin, olie erin, schroeven erweer op en klaar is ......

makkie toch.......?

full

 
Zorg ervoor dat je voorvork niet belast is.
Je kunt dit doen door de motor op de middenbok te zetten en daarna ergens onder het motorblok een steun maken (krik ofzo)

Daarna kun je de olie uit je vork halen mits je hiervoor een aparte schroef hebt.
Heb je deze niet dan moet de onderste bout eruit, soms draait de binnenste gedeelte mee en dan krijg je de bout niet los.
Dan moet je de bovenste schroeven los draaien en de veren eruit halen daarna met een contra sleutel het binnenwerk blokeren en dan de onderste bout losdraaien.

Let erop dat het wiel vrij van de vloer bljft of anders gezegd de vork in de uiterste stand blijf, als je de bovenste schroeven eruit haalt en de vork is nog belast zakt deze in een keer in.

Na deze operatie de bout er weer in (meet een nieuwe sluitring, veren erin, olie erin, schroeven erweer op en klaar is ......

makkie toch.......?

(Afbeelding)
Op jouw tekening staat een USD vork maar dat heeft een TDM toch niet?


Gewoon de vork onbelast maken met melk/bierkratje bv. Doppen op de veerpoten losdraaien. Olie er uit laten lopen (zit meestal onder aan de vorkpoten een aftapplug). Veren er uit hengelen. Nieuwe veren er in, olie er in. Doppen er weer op. Kratje weg, klaar.
 
:} Kijk daar kan ik wat mee!

Het is inderdaad geen USD voorvering dus dat scheelt weer bij het monteren. Ik heb wel ruimte om het zaakje de lucht in te krijgen d.m.v. een paar touwen, maar iets eronder wat stevig genoeg is ook wel een goeie oplossing.

In ieder geval moet het monteren wel lukken.

Groeten en bedankt
 
oeps, even foute afbeelding geselecteerd


nu wel een voorvork van een TDM 850 BJ92

full



voor zover ik het kan zien kun je schroef 4 en 30 eruitdraaien om de olie eruit te laten lopen.
succes.
 
:} Kijk daar kan ik wat mee!

Het is inderdaad geen USD voorvering dus dat scheelt weer bij het monteren. Ik heb wel ruimte om het zaakje de lucht in te krijgen d.m.v. een paar touwen, maar iets eronder wat stevig genoeg is ook wel een goeie oplossing.

In ieder geval moet het monteren wel lukken.

Groeten en bedankt

Voorvork demonteren dan is dit de oplossing

Quote:
Op zaterdag 11 december 2004 15:24 schreef SpeedYveS het volgende:
Dan zitten die kuipen in de weg voor het stutten..
Welke idioot heeft die "fairings" ook ooit bedacht Net zo'n slechte uitvinding als onderlangse uitlaat pijpen

*Steven wil gewoon een kratje bier onder ze motor kunnen schuifen





Of voor deze oplossing kiezen,
ideaal om voorvork te demonteren,
banden wisselen blok demonteren,poetsen.
Beide wielen en voorvork kun je gelijktijdig demonteren.
full
 
Tja, er bestaan goeie èn betere oplossingen; ècht mooi spul wel, dit. Ik zie er geen zeer laag mini-(badkamer/tuin)-krukje bij staan maar dat pak je vanzelf wel om ontspannen en rugpijnloos, heel precies lekker te sleutelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan