Voorvering XJ600 diversion

tourbuffeltje

Rookie
24 apr 2007
13
0
Hilversum
Hoi!

Ik heb ff een vraagje, mijn vriendin heeft een yamaha diversion xj600 uit 1997 waarbij de voorvering nogal slapjes is.

Nu zijn onlangs de oliekeringen en stofkappen door een vriend vervangen en zijn de poten weer gevuld met verse voorvorkolie die voor dit type wordt aangeraden, maar het resultaat is nog steeds niet erg stevig.

Heeft het zin om er meer olie in te gieten (nu 140mm van af de bovenzijde zoals in het werkplaatshandboek staat) en zo ja heeft iemand er ervaring mee wat de beste hoeveelheid is?
of heeft misschien dikkere olie meer effect?

alvast bedankt voor de tips!! :}
 
Als je er iets meer olie in gooit (5-10mm) krijg je een progressievere veerwerking. Dikkere olie zorgt voor meer demping.
Als de voorvork toch open was geweest had je er misschien beter een paar vervangingsveren in kunnen gooien inclusief bijpassende olie en olieniveau. Diversion staat niet echt bekend om z'n briljante wegligging.
Of je neem van bijvoorbeeld WP of Hyperpro hun website de olieniveau's en diktes over. Al hoort dat eigenlijk wel bij hun veren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie Fazero! dat zijn alvast een paar goede tips!

Ik weet alleen niet zo goed wat je met "progressief" bedoeld (blond hè)
misschien kun je dat nog een beetje uitleggen??

Ik ga iig meteen ff kijken bij die site's! nogmaals bedankt hè!
 
Progressief wil zeggen dat de veer bij weinig inveren (kleine hobbels in de weg) vrij soepel is en bij verder inveren (flinke hobbels / hard remmen) harder wordt. Hierdoor heb je kan je van twee walletjes eten: comfort waar het kan en stevig vering waar nodig.

De luchtkamer is een afgesloten ruimte met lucht boven in de vork. Als de vork inveert pers je de lucht in elkaar, de druk neemt toe waardoor het iets moeilijker wordt de vork verder in te duwen. Dit effect wordt groter als de luchtkamer kleiner wordt.

Dikkere olie zorgt zoals genoemd voor meer demping. En een ander belangrijk onderdeel zijn de veren, deze moeten het gewicht van de motor dragen. Als de originele veren wat slap zijn zullen ze bij verplaatsen van het gewicht (remmen) meteen ver inveren. Het beste is dan om ze te vervangen door een stel stuggere van inderdaad WP, Hagon, Technoflex, Wilbers of Hyperpro.

Ik denk niet dat de Diversion instelbare demping heeft: in dat geval is het vervangen van de veren al helemaal eenvoudig: motor opbokken, voorvork van de grond, doppen eraf, oude veren eruit, nieuwe erin, doppen erop. Als ik het bij mijn FZ moest doen had ik het in een kwartiertje gedaan. Het meeste werk zit hem in het verversen van de olie, maar omdat die bij jullie nog vers is kan je die gewoon laten zitten (nog de oude geroken? Gisteren bij mij een keerring vervangen, de vorkolie van -nog maar- een paar jaar oud was flink goor en meuren... pff).

Greetz, Noud
 
Hoi Noud!

ah op die manier, weer wat geleerd! bedankt!
ik zag op één van de site's ook een instructie staan over het vervangen van veren en in dat voorbeeld zaten er (extra?)vulringen tussen de bovenste bus en de veer.
als we 2 of 3 van die ringen er in zouden doen dan zou daarmee de veervoorspanning toch ook hoger moeten worden?
of heeft dat als enige effect dat de motor alleen hoger komt te staan?

nieuwe (WP) veren kan bruin ff niet trekken maar ik denk dat dikkere olie zowieso al wel een goed idee is, er zit nu SAE10 in, wat zou jij/zouden jullie aanraden? sae 5? sae 7,5? en dan misschien ook een beetje hoger afvullen?
Best ingewikkeld allemaal hoor!

iig alvast bedankt voor je/jullie hulp!
 
Ik zou dan gewoon even sparen voor andere veren, nog dikkere olie zou ik zeker niet doen. Dan komt je demping in het gedrang. En andere oplossingen zijn allemaal maar lapmiddelen.
 
Toerbuffeltje, als je veren gaar zijn kun je van alles verzinnen, maar zit er eigenlijk maar één ding op: nieuwe veren...... De rest is lapwerk.
Dikkere olie? Daardoor gaat je vering ahw vertraagd reageren, door de sterkere demping. Als je dan verder niets kunt afstellen (zoals bij je Div....) dan wordt de wegligging eerder nog slechter.

Zó duur zijn die dingen toch ook weer niet, kijk maar eens bij de site van Noud. Je wil niet weten wat voor ander gevoel dat geeft.
 
als we 2 of 3 van die ringen er in zouden doen dan zou daarmee de veervoorspanning toch ook hoger moeten worden?
of heeft dat als enige effect dat de motor alleen hoger komt te staan?

Goed begrepen!

Met extra ringen of een spacer op de veren wordt de veervoorspanning hoger en het enige effect is dat de motor hoger komt te staan.

Toevoegingen
1) het kost wel meer kracht om de dop op de vork te doen, de veer moet immers verder ingeduwd worden. Dit is echter alleen in onbelaste toestand, daarom heet het ook veerVOORspanning.
2) als de motor op de veren rust komt er x kg op de veren te staan, met of zonder spacer. De veren zullen dan ook met of zonder spacer erop dezelfde lengte hebben. Elke cm verder inveren kost evenveel kracht. Is de veer zonder spacer te slap, dan is ie dat met ook.
3) de motor komt dan de lengte van de spacer hoger te staan. Voordeel hiervan is dat de voorvork nu ook de lengte van de spacer verder in kan veren voor ie doorslaat.
4) er moet nog wel genoeg negatieve veerweg overblijven: de vork moet nog wel uit kunnen veren als je door een kuil rijdt of flink optrekt.
5) vuistregel: met rijder in het zadel ca. 1/3 van de veerweg negatieve veerweg over en 2/3 positieve veerweg.

Voor de achtervering geldt in principe hetzelfde. Omdat het gewicht van de duo vooral op de achtervering rust is het daar soms wel handig om de veervoorspanning wat op te hogen als de duo plaats neemt zodat de vering niet doorslaat. Idealerwijze zou je een zwaardere veer moeten monteren, maar da's nou niet echt praktisch :+
 
Laatst bewerkt:
Goed begrepen!

Met extra ringen of een spacer op de veren wordt de veervoorspanning hoger en het enige effect is dat de motor hoger komt te staan.

Toevoegingen
1) het kost wel meer kracht om de dop op de vork te doen, de veer moet immers verder ingeduwd worden. Dit is echter alleen in onbelaste toestand, daarom heet het ook veerVOORspanning.
2) als de motor op de veren rust komt er x kg op de veren te staan, met of zonder spacer. De veren zullen dan ook met of zonder spacer erop dezelfde lengte hebben. Elke cm verder inveren kost evenveel kracht. Is de veer zonder spacer te slap, dan is ie dat met ook.
3) de motor komt dan de lengte van de spacer hoger te staan. Voordeel hiervan is dat de voorvork nu ook de lengte van de spacer verder in kan veren voor ie doorslaat.
4) er moet nog wel genoeg negatieve veerweg overblijven: de vork moet nog wel uit kunnen veren als je door een kuil rijdt op flink optrekt.
5) vuistregel: met rijder in het zadel ca. 1/3 van de veerweg negatieve veerweg over en 2/3 positieve veerweg.

Voor de achtervering geldt in principe hetzelfde. Omdat het gewicht van de duo vooral op de achtervering rust is het daar soms wel handig om de veervoorspanning wat op te hogen als de duo plaats neemt zodat de vering niet doorslaat. Idealerwijze zou je een zwaardere veer moeten monteren, maar da's nou niet echt praktisch :+

wauw wat een uitleg!, volgens mij begin ik ut nog te snappen ook ! maar hoe dan ook, het wordt dus eerst gewoon ff sparen voor een paar nieuwe veertjes!

thanks guys!! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan