voorvok FZR 1000

Lambik44

MF'er
8 apr 2003
135
19
Wie kan mij vertellen hoeveel olie er in een voorvorkpoot moet van een FZR 1000. Het gaat om de eerste UPSD vork met een binnenpoot van 41 mm.


Aart
 
motobase

Resultaten
Bougies
Bougie NGK DR8ES-L
Alt. bougie CHAMPION RA2HC
Electrodenafst. 0,6-0,7 mm
Vervanginsonderdelen
Vorkpoot 41 mm
Tandwiel 16/46 tanden
Ketting 110 schakels
Algemeen
Framenummer van 2LA-000101 tot 2LA-006000 en hoger
Motorinhoud 989 cc
Cylinders 4
Klepspeling in koud 0,11-0,20 mm
Klepspeling uit koud 0,21-0,30 mm
Carb. stelschr. 2,5 slag(en)
Luchtdr. voor 2,5 Bar
Luchtdr. achter 2,9 Bar
Aanhaalkoppels
Bougie 17,5
Zekeringsmoer
Klepsteller
Oliefilterdeksel
Uitlaat voor 5
Uitlaat achter 10
Vooras 58
Achteras 110
Cylinderkopbouten
Remcylinder 35
Zijstandaard 55
Vloeistoffen
vorkolie / poot 425 ccm SAE 10W
Motorolie z. filter 2.7 ltr. SAE 20W40
Motorolie m. filter 3 ltr.
Remvloeistof DOT 4
Versn.bakolie -
Brandstof 20 liter
Koelvloeistof 2,3 liter
 
Het is inderdaad beter om de luchtkolom te meten, maar als je weet hoeveel voorspanning er op de veer staat dan is de makkelijke manier gewoon de goede hoveelheid olie er in stoppen.

PS Martell, bedankt voor de info.
 
Hallo Aart, leuk je weer eens tegen te komen. Alles goed?

Bij de 91-93 FZR wordt bij progressieve vervangingsveren een luchtkamer van 130 mm geadviseerd, met vorkolie SAE 7.5

Luchtkamer wordt gemeten met de veer eruit en de vork volledig INgeschoven, dat is dus net zo makkelijk dan de hoeveelheid afmeten. In dat laatste geval moet je ook zeker weten dat er geen olie in de vork achtergebleven is, anders wordt de luchtkamer te klein en kan de vork nauwelijks inveren.

Greetz, Dutch
 
Ja, er staat enorm veel veerdruk op. Maar de veer moet er wel even uit, dus de dop moet er af. Dat wilde ik even overslaan waardoor er nu waarschijnlijk te veel olie is achter gebleven.


Aart
 
Als de veervoorspanning echt zo groot is, zit er dan niet een te lange spacer of te lange / stugge veer in? Het kost best wel wat moeite om een dop tegen de veerdruk in te monteren, maar als het al te extreem is staat er zoveel veervoorspanning op de vork dat ie niet inzakt met het gewicht van de motor erop (= geen negatieve veerweg).
 
Dan moet er toch nog steeds die dop af om hem te vullen :?



nee hoor, je laat de buitenpoot zakken en de demper(stang) met dop erop blijft omhoog staan.
en de veerdruk is niet bij iedere motor hetzelfde.
sommige moet je flink kracht zetten om je sleutel ertussen te krijgen zodat je de dop los kunt maken.
als je dan het speciaal gereedschap niet hebt, zit je flink te tobben.
 
Laatst bewerkt:
Mijn WPHB zegt:

6. Fill:
front fork leg
(with the specified amount of the recommendedfork oil)

Quantity (each front fork leg): 0.44 L (440 cm3)
Recommended oil: Yamaha suspension oil “01” or equivalent


Mocht je ooit eens overwegen een FZS aan te schaffen... dan heb je misschien meer aan die informatie.
 
Laatst bewerkt:
nee hoor, je laat de buitenpoot zakken en de demper(stang) met dop erop blijft omhoog staan.
en de veerdruk is niet bij iedere motor hetzelfde.
sommige moet je flink kracht zetten om je sleutel ertussen te krijgen zodat je de dop los kunt maken.
als je dan het speciaal gereedschap niet hebt, zit je flink te tobben.
Maar dan is toch de dop van je buitenpoot af ?
 
de dop is wel van de buitenpoot af, en dat is genoeg om alleen olie te vervangen.
maar de veer blijft dan nog steeds onder spanning staan en die moet alleen los als je de keerring wil vervangen of als je de poot ook wil schoonmaken.
 
andere vork, maar de dop zit op dezelfde manier als de fzr vork.
hier is de buitenpoot losgeschroefd en naar beneden geschoven.
TS moet de veer naar beneden drukken om de steeksleutel ertussen te krijgen, als hij de vork helemaal wil openmaken.

full
 
Laatst bewerkt:
andere vork, maar de dop zit op dezelfde manier als de fzr vork.
hier is de buitenpoot losgeschroefd en naar beneden geschoven.
TS moet de veer naar beneden drukken om de steeksleutel ertussen te krijgen, als hij de vork helemaal wil openmaken.

[afbeelding]
Dat systeem ken ik wel, ik heb vaak genoeg de keerringen vervangen.
Ik vroeg me alleen af hoe je de olie wil vervangen zonde de dop eraf te halen.
Ik zie dit nog steeds als dat de dop eraf is ook al zit hij nog vast aan de demperstang.
 
Je kunt toch de olie vervangen zonder de dop van de stang te halen?

Je hebt net genoeg plaats om te olie leeg te laten en bij te vullen.

Althans zo gaat het bij de voorvork van mijn gsx-r.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt toch de olie vervangen zonder de dop van de stang te halen?

Je hebt net genoeg plaats om te olie leeg te laten en bij te vullen.

Althans zo gaat het bij de voorvork van mijn gsx-r.
er word hier gezegd dat je de olie kunt vervangen zonder de dop eraf te halen.
Als je de dop uit de buitenpoot draait is hij er in mijn ogen af, ook al zit hij dan nog vast aan de demperstang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan