Voorvork BMW F650GS (2000)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zarazi

MF'er
24 sep 2022
32
8
Beste allen,

Als eerste motor overweeg ik een BMW F650GS uit 2000. Het doel is woon werk verkeer over de provinciale weg.

Helaas kwam ik er op internet achter dat er wel eens gevaarlijke problemen kunnen zijn met de voorvork. Nu hoor ik dat dit enkel voorkomt bij heftig offroad gebruik.

Ik wil met een veilig gevoel kunnen rijden. Kunnen jullie je kennis en ervaring met mij delen?
20D00460-0A25-4E59-AB27-A816B2A806CB.png
 
Net proef gereden. Leuk contact met de eigenaar. De motor stond daar nu 3 maanden stil en starte bij de derde/vierde poging. De proefrit ging goed remmen/schakelen/gas geven ging prima. Het voelde natuurlijker dan op de motor waarop ik leste. Bijna te vergelijken met de schakelbrommer van 10 jaar terug (maar dan sterker).

De band kan vervangen worden door de winkel.

Esthetisch zijn er coolere bikes maar voor het doel dat ik voor ogen heb is dit een hele prima fiets denk ik zelf.
 
De motor stond daar nu 3 maanden stil en starte bij de derde/vierde poging

Het starten van een f650gs van dat bouwjaar heeft een klein beetje een handleiding is mij geleerd. Wacht even 5 tellen met op de startknop drukken na het op contact zetten en houdt de startknop tijdens het starten ook gewoon vast tot de motor echt loopt, laat 'm niet al los bij de eerste beste plof.

Zelfde als je m af laat slaan bij wegrijden ofzo, even wachten en dan pas weer op de startknop drukken.

De een start ook wel makkelijker dan de ander in mijn ervaring, dus dat is bij jouw specifieke situatie even aankijken.

Mocht je feedback kunnen geven op wat ik hier boven schrijf, graag!
 
Een goede (qua informatie, niet persé het 1992-uiterlijk..) website over deze motor en z'n vergelijkbare soortgenoten is www.f650.com
Daar vind je ook veel handige weetjes zoals de startprocedure die RoyalClub noemt, en allerhande issues en hoe je die aan kan pakken.

Ik heb een jaar geleden een F650GS voor 'erbij' gekocht, en rijd er inmiddels vaker op dan op mijn 'echte' motor 😅

Het zijn kogelvrije topbeestjes, zeker voor het geld. Heel veel plezier ermee als je deze koopt, en anders met het volgende slachtoffer! ;)
 
Ik ben voornemens om hem aan te schaffen. Dank voor de tip! Zelfs al een nieuw kuipruitje besteld. Het enige wat ik dan nog wel anders zou willen is het vervangen van de wel erg ronde spiegels.

Mijn idee is precies andersom. Met een paar jaar hebben we een garage en tot die tijd maak ik hier lekker veel kilometers op. Grote kans dat ik deze dan ook hou als ik een ‘echte’ koop.
 
Je zou kunnen kijken naar spiegels van een jonger model 650/700/800GS. of eventueel die van een R1200GS vanaf 2014.

Origineel erg prijzig, maar misschien je ze gebruikt ergens vinden.
 
Thanks voor de tip! Alles op z’n tijd. Net thuis gekomen na een flinke eerste rit. Heerlijk! Nu nagenieten.

Morgen wel even terug omdat er flinke ‘verticale’ speling zit op de hendel van de koppeling. Geen enkel issue met rijden maar toch maar even vast laten zetten.
 
Okido! Duidelijk. Is het ook normaal dat als je de sleutel te ver door draait de motor op slot staat met de lichten aan? Wat is hier de functie van?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan