voorvork bmw k75

Marnix

MF'er
4 feb 2002
56
0
Heeft iemand wel eens aan de voorvering van een bmw k75 gesleuteld?

er kwam namelijk ineens (door het warme weer denk ik) een plakkerige vloeistof uit de voorvork van een bmw k75. ik neem aan dat het de voorvering is waarvan de 0 ring kapot is. er zit ook zwart spul op het bovenste deel aan één kant.

maar kan ik dit zelf maken? ik dacht voorwiel eraf, zuiger eruit, 0 ring vervangen en weer vullen ofzo? en krijg ik er vanzelf weer druk op door de motor erop te laten rusten?

iemand enig idee? voor mij is het nieuw, niet sleutelen aan de motor maar de voorvork heb ik nog nooit open gemaakt.
 
Heeft iemand wel eens aan de voorvering van een bmw k75 gesleuteld?

er kwam namelijk ineens (door het warme weer denk ik) een plakkerige vloeistof uit de voorvork van een bmw k75. ik neem aan dat het de voorvering is waarvan de 0 ring kapot is. er zit ook zwart spul op het bovenste deel aan één kant.

maar kan ik dit zelf maken? ik dacht voorwiel eraf, zuiger eruit, 0 ring vervangen en weer vullen ofzo? en krijg ik er vanzelf weer druk op door de motor erop te laten rusten?

iemand enig idee? voor mij is het nieuw, niet sleutelen aan de motor maar de voorvork heb ik nog nooit open gemaakt.
:^ Maar dan een BMW F650 :+
 
Twee maal honda VFR revisie voorvork revisie uitgevoerd. Niet zo'n hele moeilijke klus. Geen speciaal gereedschap nodig. Wel een momentsleutel en werkplaatshandboek. Grootste uitdaging de eerste keer was hoe zorgi ik er voor dat niet mijn voorwiel maar mijn achterwiel op de grond steund.

Oplossingen: Krik, maar letop wat je hierop laat steunen. Bijvoorbeeld niet je uitlaat bochten, achterwiel met spanband aan grondplaat of mijn oplossing touw net achter balhoofd en voor de tanklangs en dan optakelen aan plafond.
 
en dan vervang je de o-ring en de plakkerige olie die in de vork zit?

iemand een werkplaatshandboek van een k75 toevallig? van andere servies zie ik ze wel (ook op dit forum gekeken!) maar niet voor de k75.
 
en dan vervang je de o-ring en de plakkerige olie die in de vork zit?

iemand een werkplaatshandboek van een k75 toevallig? van andere servies zie ik ze wel (ook op dit forum gekeken!) maar niet voor de k75.
Voorwiel er uit, vork-brug en moertjes onderaan de poten lossen en de poten er af schuiven en olie er uit gieten. Als er aftap moertjes onderaan de poten zitten dan is het handiger om die eerst te draaien. Ik zelf bouw meestal ook de binnen-buizen uit, maar da's (meestal) niet strikt nodig. Dan voorzichtig met een brede en botte schroevendraaier de keerringen er uit wippen (pas op dat je niet het metaal van de schaal bekrast) en nieuwe plaatsen. Die nieuwe kun je er b.v. met een buis weer netjes recht intikken. Vaak zit er ook nog een stof-kap boven, die kun je ook maar liever vervangen.
Als de olie zwart is dan zit het er waarschijnlijk al een eeuwigheid in (nieuwe olie is vrijwel kleurloos). Ik zou daarom zelf ook de glij-bussen vervangen, waarschijnlijk kijk je tegen metaal aan waar een teflon laag hoort te zitten. De olie kun je vervolgens er van bovenaf weer ingieten. Vraag even na welke viscositeit en hoeveelheid er in moet bij je dealer.

Ook nog: De telelever vork van je 1100rs is wezenlijk anders dan de K75, deze heeft een externe schokbreker. Er zit geloof ik wel olie of vet in de vorkpoten maar da's meer voor de smering, niet voor de demping.
 
hartelijk dank :} ik ga eens op zoek naar keerring en olie bij de locale dealer.

ik rij zelf een r1100rs, die heeft een heel ander systeem idd en daar heb ik ook een werkplaatshandboek van. maar dit gaat om de motor van mij vader die heeft een k75 waar na de warme dagen ineens olie uit kwam spuiten over de band heen. die dus ook heel goed schoonmaken voor de eerste rit idd!
 
Appeltje eitje.

Olie aftappen, dop boven op de poot losdraaien. Denk er wel om dat hier de veer tegen aan drukt. Motor dus ff op bok en voorzichtig aan doen. Poot uit de kroonplaten trekken. Stofkap verwijderen. Met een platte schroevendraaier door de keerring slaan en deze los trekken. Keerring over de binnenpoot omhoogschuiven en verwijderen. Binnenpoot goed schoonmaken. Nieuwe keerring(en) en olie halen. Meteen ff vragen hoeveel olie er in moet. Keerring over de binnenpoot weer op zijn plek schuiven en voorzichtig vasttikken. Stofkap monteren. Poot monteren. Olie er aan de bovenkant in gooien. Veer en dop weer monteren. Voorwiel remmen e.d. er weer in en rijden maar.

Zou wel meteen bijde poten doen :W
 
als ik de boel toch los heb liggen doe ik idd maar meteen beide poten "even" _O-

die ring en de olie kan ik bij iedere motorwinkel halen? of moet het een bmw dealer zijn?
en wat kost zoiets? (ongeveer)
 
Voorwiel er uit, vork-brug en moertjes onderaan de poten lossen en de poten er af schuiven en olie er uit gieten. Als er aftap moertjes onderaan de poten zitten dan is het handiger om die eerst te draaien. Ik zelf bouw meestal ook de binnen-buizen uit, maar da's (meestal) niet strikt nodig. Dan voorzichtig met een brede en botte schroevendraaier de keerringen er uit wippen (pas op dat je niet het metaal van de schaal bekrast) en nieuwe plaatsen. Die nieuwe kun je er b.v. met een buis weer netjes recht intikken. Vaak zit er ook nog een stof-kap boven, die kun je ook maar liever vervangen.
Als de olie zwart is dan zit het er waarschijnlijk al een eeuwigheid in (nieuwe olie is vrijwel kleurloos). Ik zou daarom zelf ook de glij-bussen vervangen, waarschijnlijk kijk je tegen metaal aan waar een teflon laag hoort te zitten. De olie kun je vervolgens er van bovenaf weer ingieten. Vraag even na welke viscositeit en hoeveelheid er in moet bij je dealer.

Ook nog: De telelever vork van je 1100rs is wezenlijk anders dan de K75, deze heeft een externe schokbreker. Er zit geloof ik wel olie of vet in de vorkpoten maar da's meer voor de smering, niet voor de demping.
Hey heb je afgekeken? Helmeaal goed :)
 
ff deze vraag stellen op het forum voor k rijders.. http://www.bmwk.tk (www.bmwk.tk)
of op het forum van de hobbyist (www.hobbyist.nl/forum)

succes..het is in ieder geval goed te doen.. misschien ook een goed idee om progressieve voorvorkveren te nemen..die slaan minder snel door...en kosten ongeveer 150 euro inclusief inbouwen.. veren van Wilbers..of van WP..
 
Terug
Bovenaan Onderaan