Voorvork bussen

mcvdmvs

Latere in aeternum
15 sep 2002
2.118
6
Apeldoorn
A.S. zaterdag moet ik mijn voorvorkkerringen vervangen. Via Dan kwam ik op het idee om mijn (te slappe) voorveren aan te passen met een bus/ buis. De bus zet je aan de bovenkant op je veer in de voorpoot. Daardoor wordt je veer een stug ingedrukt en dus een beetje stugger.

Een simpele buis van een bepaalde lengte maakt je voorvork stugger. Maar ja, welke lengte moet ik hebben (4cm, 8cm, 20cm?)? Wat zijn de nadelen?
Ik zat zelf te denken aan 6cm oid. Maar is dat teveel? Krijg ik de dop van de voorpoot er dan wel weer in?

PS het gaat hier om de voorpoot van een XJ650, ook te vinden in XS'sen en XJ's van ander cc's.
 
Dat is inderdaad een goedkoop oplossing maar volgens mij niet echt aan te bevelen. Vergeet niet dat hiermee de veerweg ook verkort wordt.

Waarom vervang je die veren niet gewoon? Zo heel duur zijn ze niet! (ff op motozoom gekeken; 79,95)
 
Busje erop van 4 tot 6 cm kan prima, merk je niet zoveel van wat betreft kortere veerweg. Nog veel goedkoper dan motozoom :+ .

Ik zou zeggen: zaag een aantal lengtes en probeer uit wat je fatsoenlijk kunt monteren zonder de veerwerking helemaal kwijt te raken. Anders krijg je een hard-tail voorvork :? :+
 
Heb deze truuk wel eens met een brommer uitgehaald, werkte perfect. Gebruikte toen een dikke M8 bout *D van 30mm ofzo.
Aandraaien van de doppen zal lastig gaan, maar vergeet bij het losdraaien (later) vooral niet dat je voorveerspanning hebt....
 
Je veren worden echt niet stugger hoor. Ze krijgen slechts meer voorspanning, kan ook wel helpen hoor. Gooi er meteen wat dikkere olie in dan standaard..

Maar eigenlijk zijn andere veren de echte oplossing...
 
Laatst bewerkt:
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik ga gewoon een aantal busjes maken en proberen wat de uitwerking is. Ik heb reeds dikkere olie geprobeerd, maar te weinig verschil. Eigenlijk zijn de std veren gewoon te slap voor deze machine. Dus meer voorspanning lijkt me al erg prettig.

@oranje_kat en Dirkie: tuurlijk is nieuw beter, maar voor een brik vind ik 79,95 wel veel geld. Mochten ze echt aan stront zijn dan is het idd de enige oplossing. Maar het brikgehalte en knutselplezier moet wel blijven ;)

@Roger: wat bedoel je?
 
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik ga gewoon een aantal busjes maken en proberen wat de uitwerking is. Ik heb reeds dikkere olie geprobeerd, maar te weinig verschil. Eigenlijk zijn de std veren gewoon te slap voor deze machine. Dus meer voorspanning lijkt me al erg prettig.

@oranje_kat en Dirkie: tuurlijk is nieuw beter, maar voor een brik vind ik 79,95 wel veel geld. Mochten ze echt aan stront zijn dan is het idd de enige oplossing. Maar het brikgehalte en knutselplezier moet wel blijven ;)

@Roger: wat bedoel je?

Meer voorspanning om ze stugger te maken? Er zitten neem ik aan gewoon lineaire veren in? Door er bussen op te plaatsen verander je dan toch niet de veerconstante? Dat is alleen bij progressieve veren.
Meer demping krijg je ook door meer olie er in te doen > kleinere luchtkamer > stugger.
 
Ik moest mn veren wel sterker maken want hij zakte al bijna 6 cm in toen ie op de wielen ging nadat ik een ZXR750 vork erin gezet had.
Mijn motor weegt bijna 100 kilo meer dan een ZXR en moest op die manier ( volgens WP ) een busje ertussen zetten.
Nu zit er bij mij een busje van 30 mm tussen die de veren iets hoger zetten en meer spanning erop.

Het rijd goed en slaat niet onderin ( ook dikkere olie erin , zat 5w in en nu 15 w )
 
Ja ok, busje erop om 'm een bepaalde voorspanning te geven zodat de motor zichzelf als het ware uit de voorvering drukt. Je zet 'm daarmee hoger van voren. Zelfde effect als aan de veervoorspannigschroeven te draaien van je voorvork. Alleen opletten dat je nog wel negatieve veerweg over houdt.
Maar stugger krijg je 'm alleen door zwaardere veren/meer demping door dikkere olie of kleinere luchtkamer in mijn ogen. Correct me if I'm wrong.
 
Terug
Bovenaan Onderaan