Voorvork cb750 k2

Bruut CM

MF'er
17 jan 2020
77
16
Motorfanaten. Ik heb een Honda cb waar ik een caferacer van wil bouwen.
Ik wil hier een upside down in gaan zetten.

Zijn er voorvorken waarvan de balhoofd pen etc gelijk zijn.

Huidige velg heeft maar 1 schijfrem, kan op deze wiel een tweede schijf? Ik wil dan een complete voorvork aanschaffen incl blokken schijven etc en deze passend maken in de originele voorwiel. Iemand hier ervaring mee?

Waar moet ik op letten etc?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen
 
Ombouw van een vork is niet te onderschatten.... de lengte komt vaak niet overeen waardoor de geometrie veranderd, de offset van je kroonplaat is anders waardoor de geometrie veranderd. Dat soort dingen. Dus 1:1 uitwisselen kun je rustig vergeten. Als het alleen voor de looks is hoef je met stuureigenschappen natuurlijk iets minder rekening te houden, maar het blijft een niet te onderschatten project. En je ziet er veel op internet, maar vraag niet hoe die naderhand sturen, want dat lees je vaak niet.

Deze toko: Cognito Moto heeft heeeeeel veel dingen al uitgezocht en er mooie producten voor ontwikkelt..... maarja, dan mag je ook aftikken. En als je googelt op "fork conversion data" of "USD fork database" kom je een heleboel maatvoering tegen waar je misschien al mee aan de slag kan.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Had je dat niet wat eerder kunnen zeggen?;)

Inmiddels iemand in Nederland gevonden die hele nette 2de hands verkoopt. Compleet met schijven klauwen etc.

Nu alleen nog een hub vinden die ik in de wiel kan spaken waar de schijven oppassen(denk ik)
 
als je een complete voorkant overzet, hoef je alleen de stuurpen en stuuruitslag aan te passen :)

ik had een cbr1000 vork in mijn cb zitten :)

foto1514.jpg
 
als je een complete voorkant overzet, hoef je alleen de stuurpen en stuuruitslag aan te passen :)

ik had een cbr1000 vork in mijn cb zitten :)

Bekijk bijlage 1494238
Dat je alleen de stuurpen hoeft aan te passen is dus niet waar. De offset van je kroonplaten in combinatie met je balhoofdhoek en je wielmaat bepalen dus je naloop. Je verandert je offset en je balhoofd hoek met een moderne kortere vork. Gaat je naloop dus niet hetzelfde blijven dus verandert je wegligging.... moet jezelf beoordelen of dat ok is of niet. Als het niet boeit of je vette caferacer nog sturen wil maakt dat allemaal niet uit. Als je er lekker op wil knallen of het juist gelijk wil houden met hoe het was moet je daar serieus even aan rekenen en tekenen....
Maar dat mag iedereen lekker zelf weten natuurlijk
 
Dat je alleen de stuurpen hoeft aan te passen is dus niet waar. De offset van je kroonplaten in combinatie met je balhoofdhoek en je wielmaat bepalen dus je naloop. Je verandert je offset en je balhoofd hoek met een moderne kortere vork. Gaat je naloop dus niet hetzelfde blijven dus verandert je wegligging.... moet jezelf beoordelen of dat ok is of niet. Als het niet boeit of je vette caferacer nog sturen wil maakt dat allemaal niet uit. Als je er lekker op wil knallen of het juist gelijk wil houden met hoe het was moet je daar serieus even aan rekenen en tekenen....
Maar dat mag iedereen lekker zelf weten natuurlijk

Dat is vast zo maar geen vaststaand feit dat je wegligging geheid verslechterd.

Ik heb hier niets uitgezocht omdat ik daar mij niet bewust van was maar ding stuurde messcherp 👍
 
Dat is vast zo maar geen vaststaand feit dat je wegligging geheid verslechterd.

Ik heb hier niets uitgezocht omdat ik daar mij niet bewust van was maar ding stuurde messcherp 👍
Dat is dan heel goed gelukt:) maar over het algemeen matcht de geometrie van zo'n oud CB-tje helemaal niet met die van een moderne USD supersport vork.

@Yamaha xj750 wat betreft schijfremmen is het wel een fijn uitgangspunt om een naaf te hebben waar origineel ook 2 schijven op zaten. Ik rij met een gespaakte Suzuki gs550 naaf waar twee eigengebouwde T-drive schijven op zitten.
Mxtec.eu is een bedrijfje in Duitsland dat voor verrassend weinig geld remschijven op maat maakt.
Spacers draaien zal bijna altijd nodig zijn.
 
Dat je alleen de stuurpen hoeft aan te passen is dus niet waar. De offset van je kroonplaten in combinatie met je balhoofdhoek en je wielmaat bepalen dus je naloop. Je verandert je offset en je balhoofd hoek met een moderne kortere vork. Gaat je naloop dus niet hetzelfde blijven dus verandert je wegligging.... moet jezelf beoordelen of dat ok is of niet. Als het niet boeit of je vette caferacer nog sturen wil maakt dat allemaal niet uit. Als je er lekker op wil knallen of het juist gelijk wil houden met hoe het was moet je daar serieus even aan rekenen en tekenen....
Maar dat mag iedereen lekker zelf weten natuurlijk



Ik heb begrepen wanneer je een kortere voorvork plaats hij messcherp gaat sturen maar boven de 140 is het een drama. En met een langere voorvork wordt het sturen iets minder maar de wegligging is dat goed.
 
Dat is dan heel goed gelukt:) maar over het algemeen matcht de geometrie van zo'n oud CB-tje helemaal niet met die van een moderne USD supersport vork.

@Yamaha xj750 wat betreft schijfremmen is het wel een fijn uitgangspunt om een naaf te hebben waar origineel ook 2 schijven op zaten. Ik rij met een gespaakte Suzuki gs550 naaf waar twee eigengebouwde T-drive schijven op zitten.
Mxtec.eu is een bedrijfje in Duitsland dat voor verrassend weinig geld remschijven op maat maakt.
Spacers draaien zal bijna altijd nodig zijn.

Heb je wellicht een idee om welke motoren het gaat? Ik weet zo niet welke gestaakte wielen dubbele schijven hebben. Ik was van plan om er een te laten maken, maar een bestaande (geschikte) naaf gebruiken is een goed idee en daar had ik nog niet aan gedacht.
 
eigenlijk alle "superbikes" van eind jaren 70 zijn er wel met naven met dubbele schijven geweest.

Kawasaki Z1000
iu


Honda CB750
iu


Suzuki gs750
iu


Yamaha xs650
iu


Moderne spaaknaven voor 2 schijven zijn te vinden in grote adventure motoren die ook door elk merk gemaakt worden

BMW GS
KTM adventure
Honda africa twin
Yamaha super teneree
Triumph Tiger
Ducati Multistrada

Deze fietsen zijn er volgens mij allemaal met gespaakte naven...

Maar daar mag je lekker zelf plaatjes van zoeken :WWat handiger is.... een oude of een nieuwe naaf.... geen idee....

Wat wegligging betreft, denk er goed over na. Meer kan ik je niet adviseren. Ik heb er destijds VEEL tijd in gestoken omdat ik er ook mee op circuit rij. Dus dan is het wel fijn om het zo goed mogelijk te hebben. Ik heb juist een conventionele vork omdat het om een "klassieke" motor gaat. Maar als je een klassieke motor dezelfde stuureigenschappen wil geven als een moderne loop je tegen dezelfde vragen aan wat betreft wegligging.

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan