Voorvork check na valpartij

Slujje

Die hard MF'er
25 aug 2004
291
0
Blitterswijck
Twee weken geleden met 3 man een weekendje naar de Eifel geweest. Het was, ondanks mondkapjes, weer geweldig op 1 klein detail na.
Op een smal bergweggetje keek de routeleider iets te lang op de navigatie met als gevolg dat ie in de berm terecht kwam en onderuit ging. Gelukkig had hij zelf niks, maar de motor, een varadero, jammer genoeg wel.

Na een korte check bleek dat het stuur iets verdraaid stond. Zittend op de motor is het zicht op de linker vorkpoot iets anders dan op de rechter. De linker stuurhelft staat ook iets verder weg. Er is dus iets krom of niet meer uitgelijnd. Er lijkt geen scheur te zitten in een van de kroonplaten.

Kan het zijn dat de vorkpoten verdraaid zijn ten opzichte van de kroonplaten, zodat we door de boel te demonteren en opnieuw in elkaar te zetten het stuur en de vork weer recht krijgen of is er toch ergens iets scheef. Zo ja hoe dit te controleren?
 
Twee weken geleden met 3 man een weekendje naar de Eifel geweest. Het was, ondanks mondkapjes, weer geweldig op 1 klein detail na.
Op een smal bergweggetje keek de routeleider iets te lang op de navigatie met als gevolg dat ie in de berm terecht kwam en onderuit ging. Gelukkig had hij zelf niks, maar de motor, een varadero, jammer genoeg wel.

Na een korte check bleek dat het stuur iets verdraaid stond. Zittend op de motor is het zicht op de linker vorkpoot iets anders dan op de rechter. De linker stuurhelft staat ook iets verder weg. Er is dus iets krom of niet meer uitgelijnd. Er lijkt geen scheur te zitten in een van de kroonplaten.

Kan het zijn dat de vorkpoten verdraaid zijn ten opzichte van de kroonplaten, zodat we door de boel te demonteren en opnieuw in elkaar te zetten het stuur en de vork weer recht krijgen of is er toch ergens iets scheef. Zo ja hoe dit te controleren?
Stap 1:
Draai de beide kroonplaten eens los en zet ze weer vast. Goede kans dat een hoop scheefheid eruit is.
 
Demonteren hoeft niet eens. De klembouten in de kroonplaten iets lossen, een paar keer in-en uitveren en dan kijken of de poten rechtstaan. Anders het voorwiel ergens tegen aan steunen en het stuur iets verdraaien.
ik zou ze niet alle 4 tegelijk lossen en dan op de vork gaan duwen ;)
enkel 2 bovenste of 2 onderste.
 
Ik zou alleen de bovenste kroonplaatbouten los draaien, de vorkpoten en de onderste kroonplaat hangen dan mooi in het lager in je frame.
Ik zou de bovenste vast laten, en de onderste los draaien. Waarom? Als de wielas en de bovenste kroonplaat 1 lijn vormen, dan kan pas de onderste kroonplaat op die 1-ne lijn aansluiten.
Maak je de bovenste kroonplaten los, en de onderste vast, loop je het risico dat de onderste kroonplaat en de wielas een lijn vormen maar de bovenste kroonplaat niet in de lijn volgt.
Daarom dus de bovenste eerst vast, en daarna pas de onderste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan