Voorvork en voorband raken elkaar

-XX-

MF veteraan
24 okt 2006
19.981
34
New York
Hola!

Een vraagje.
Ik rijd een WR450F met supermoto wielen. Het voorwiel is 17x3,5
Er zit een Pirelli Rosso 2 (120) op.

Als ik nu een wheelie maak zijn de keerringen meteen lek i.v.m. de vering die de band raakt....

Is het mogelijk een 100 band of anders 110 band om deze velg te doen? Maar zal het probleem dan verholpen zijn?

Wat is mogelijk een andere (goedkope) oplossing?
 
Zie foto
 

Bijlagen

  • IMG20210204143055.jpg
    IMG20210204143055.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 22
Hola!

Een vraagje.
Ik rijd een WR450F met supermoto wielen. Het voorwiel is 17x3,5
Er zit een Pirelli Rosso 2 (120) op.

Als ik nu een wheelie maak zijn de keerringen meteen lek i.v.m. de vering die de band raakt....

Is het mogelijk een 100 band of anders 110 band om deze velg te doen? Maar zal het probleem dan verholpen zijn?

Wat is mogelijk een andere (goedkope) oplossing?

Geen wheelies meer maken is de goedkoopste oplossing. Tevens ook de veiligste.
 
Bij een sportieve straatmotor heb ik een 110/70-17 band op een 3.50" velg gehad. Het kan best, maar in de bochten kwam ik eerder op het randje van de voorband dan op het randje van de achterband (die was 150 breed). Daarom ben ik snel gewisseld naar 120/70. Als ik dan op het randje van de achterband zat, dan zat ik nog net niet op het randje van de voorband.

Maar zoals gezegd, dat was bij een sportieve motor. Als je met jouw setup nooit in de buurt van de rand van de band komt, dan is het een overweging om naar een 110/70 band te gaan. Dat scheelt theoretisch 5mm aan beide kanten van de band. Je kan zelf meten of dat voldoende zal zijn.
Een 100/70 band ga je denk ik niet vinden in sportief rubber.

wheel-rims_940x928.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij ktm's past er zo een 120/70 in als je de voorvork protectors een stukje weg zaagt.
Heb je een foto waar de keerring de band raakt? Ik zie op deze stofringen geen beschadigingen.
 
Ik zie eigenlijk alleen wat sporen op de witte ringen (ophanging voor spatbordje oid?) zitten. De keerringen zitten echt in de buitenpoten en zullen dus niet zomaar beschadigen door je band. Wel als laatstgenoemde de stofkappen kapot maakt en er vuil naar boven gaat.
 
Bij ktm's past er zo een 120/70 in als je de voorvork protectors een stukje weg zaagt.
Heb je een foto waar de keerring de band raakt? Ik zie op deze stofringen geen beschadigingen.
Het komt omdat mijn keerringen net vervangen zijn....
Daarvoor heb ik ze dus al lek gereden...Dus nu bewust geen flinke drempels en wheelies gemaakt.
Als ik het op meet komt de ene kant er dus wel tegenaan.

Plastics heb ik al helemaal aangepast. Die raken de banden sowieso niet meer.
 
Bij een sportieve straatmotor heb ik een 110/70-17 band op een 3.50" velg gehad. Het kan best, maar in de bochten kwam ik eerder op het randje van de voorband dan op het randje van de achterband (die was 150 breed). Daarom ben ik snel gewisseld naar 120/70. Als ik dan op het randje van de achterband zat, dan zat ik nog net niet op het randje van de voorband.

Maar zoals gezegd, dat was bij een sportieve motor. Als je met jouw setup nooit in de buurt van de rand van de band komt, dan is het een overweging om naar een 110/70 band te gaan. Dat scheelt theoretisch 5mm aan beide kanten van de band. Je kan zelf meten of dat voldoende zal zijn.
Een 100/70 band ga je denk ik niet vinden in sportief rubber.

wheel-rims_940x928.jpg
Hmm dat lijkt me dan ook niet ideaal... :( Als je voorband al op de max zit in de bochten terwijl de achterband nog over heeft.


Ik zit te denken...misschien zit er verschil in merken qua maatvoering en vormen.
 
Het komt omdat mijn keerringen net vervangen zijn....
Daarvoor heb ik ze dus al lek gereden...Dus nu bewust geen flinke drempels en wheelies gemaakt.
Als ik het op meet komt de ene kant er dus wel tegenaan.

Plastics heb ik al helemaal aangepast. Die raken de banden sowieso niet meer.
De olie keerring die lek zou kunnen gaan zit in de voorvork dus die kan de band niet raken. Als de stofkeerring (die je ziet) beschadigt is lekt er nog geen olie.

Als je band niet in het midden zit zou je de velg uit het midden van de naaf moeten spaken. Wat is de tussenmaat tussen de 2 voorpoten?
 
als die band de vorkpoten even flink uit elkaar duwd kan ik me voorstellen dat de keerringen dat niet waarderen...

denk dat bredere kroonplaten de enige optie zijn voor deze bandenmaat, of je beperkt de veerweg met een spacer
 
Als je de veerweg gaat beperken heb je er niks meer aan. Dit is minder als de helft van de veerweg daar kun je niet meer mee rijden.

Als de voorpoten uit elkaar geduwd worden vangen de geleiders dit op. De voorpoot zal maar heel weinig vervormen en de keerring heeft hier geen problemen mee. Voordat de voorvork uit elkaar geduwd word zal je al stil staan door een aanlopende band.
 
Je keerringen gaan van iets anders lek geweest zijn. Heb je het wiel en de as correct gemonteerd of gewoon as erin en boutjes aangespannen?

en als het maar dit is van 'schade', dan zou ik er gewoon mee leven. Is deze aanraking tussen band en vork aan beide kanten of enkel maar aan de rechterkant zoals op de foto?
1612522550876.png
 
Dit is vrij gebruikelijk bij Supermotard. Bij mijn KTM 450 raakt de voorband de voorvork ook net, je iets zwarte vegen en een beetje rubber op de buitenpoot. Bij mijn vorige SM een yamaha 450 was het nog erger omdat de buitenpoot een paar mm dikker is dan van de KTM. En idd die plastic geleidingen bij yamaha steken ook nog eens verder uit, laat ze gewoon weg. Heb ik ook gedaan nadat ze doorgesleten waren. Of je maakt ze vlak met de poot op het punt waar ze de band raken. Er zit ook een gedeelte van die geleiding in de buitenpoot verzonken, als je de geleidingen niet te strak aandraait is dat genoeg om ze op hun plek te houden.
Het is allemaal niet ideaal, maar je ziet het bij bijna alle Supermotards, de voorvrok poten staan eigenlijk net iets te dicht op elkaar. Andere schetsplaten (T-stuk en kroonplaat) maken zou het mooiste zijn, maar is niet noodzakelijk.

Wel zeker weten dat je je voorwiel goed gemonteerd hebt. Dus poten parallel, en spanningsvrij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan