Voorvork GS500 reviseren

ZuluXrayRomeo

Die hard MF'er
9 jul 2010
807
0
Mede MF-ers :]


ik ben al een tijdje bezig met mijn project link
de voorvering van GSjes is al niet geweldig maar die poten van mij lekte er een partij over!
omdat er op internet gek genoeg niks te vinden is over het in en uitelkaar halen van gs pootjes terwijl toch nog veel beginners zo'n machine hebben en de vering gewoon ronduit slecht is, besloot ik er gelijk een how-to over te maken.

Dus.. uit elkaar met dat oude ding! :+

full


full


tekening erbij! altijd handig.

full



ben toen gelijk maar naar de motoport hier in Assen gereden om een setje keerringen te halen en stofkappen te bestellen.

full


had nog een bus 15W (dikker dan origineel) in de handen, maar iets kwam in me op dat ik al 3 jaar lang een nieuwe fles in de schuur heb liggen :X

full


toen de boel maar wat schoongemaakt en weer begonnen met het opbouwen! *O*

dit zijn de onderdelen uit de binnenpoot:

full


ben eerst maar begonnen met de binnenpoot opbouwen, ik ben begonnen met de binnenpoot van onderaf op te bouwen.

full


daarbovenop komt het muntje en daarbovenop de veer.

full


een schijfje bovenop de veer

full


daarbovenop een lange(re) stalen bus/pijp

full


dan moet het er aan de bovenkant als volgt uitzien, de bus/pijp moet een beetje boven de vork uitsteken

full


nu je nog de gelegenheid hebt, kun je de eventuele corrosie op de binnenpoot nog weghalen. dit voorkomt dat je keerring binnen de kortste keren weer gaat lekken.
ik heb de braampjes opgeschuurd met korrel 1000WP.

full


als je dit hebt gedaan is de binnenpoot nu compleet, nu is het tijd om de binnen met de buitenpoot te herenigen door ze inelkaar te schuiven!

full


als deze in elkaar zitten, kun je de koperen bus met de shim die er overheen valt in de olie zetten en over de binnenpoot schuiven

full


nu schuif je ze allebei over de binnenpoot richting de buitenpoot

full


nu zul je wel merken dat deze koperen bus er nog niet echt helemaal vast inzit. nu moet je een lange pijp zoeken die over je binnenpoot valt, waarmee je de koperen bus tussen de binnen en de buitenpoot 'klopt' met een rubberen/kunststoffen hamer.

full



daarna is het tijd voor de keerring. bij de keerringen die ik heb gekocht, heb ik een zakje vet bijgekregen.

full


hiermee heb ik de binnen en buitenkant van de keerring mee ingesmeerd en om de binnenpoot heengeschoven.

full


de keerring moet bovenop de koperen bus vallen.
als laatst de segeerring die 'op' de keerring valt (niet vergeten!)

full


nu is het tijd voor het secuurste, mooiste en smerigste werkje. de olie bijvullen!
in de WPH van de GS500 staat dat er 382ml olie in elke poot moet. dit wordt gedaan door de hele binnenpoot weer leeg te halen, dus de schijfjes eruit, veer eruit, dan wordt de olie pas in de poot gegoten. pomp de poot een aantal keer op en neer en zet de veer en de schijfjes weer terug in de binnenpoot zoals hierboven staat beschreven.

full


nieuwe stofkapjes erop!

full



Draai de einddop erop (dop 19), maak de onderkant weer vast. en... VEEL RIJPLEZIER! :]
 
Laatst bewerkt:
Nou ben ik dus zo'n debiel die voor het eerst de voorvork van een GS gaat reviseren.
Ik loop tegen een aantal dingen aan:

- Imbusbout in onderzijde poot wil dus niet loskomen, kan hem draaien, maar denk dat er binnenin iets meedraait. Als ik het gereedschap wil gebruiken wat hierboven beschreven staat, betekent dat dan dat ik eerste de bovenkant helemaal moet demonteren?
In het handboek dat ik heb staat namelijk dat als eerste de inbus onderin verwijderd moet worden. Ik kan de luchtsleutel nog wel proberen, maar dan moet ik eerst even een langere imbusdop zien te vinden.

- Ik heb een extra voorvork erbij gekocht, om van deze twee weer 1 goede te kunnen maken, maar deze heeft niet de verstelbare veervoorspanning. Is het eenvoudig / mogelijk om dit van mijn huidige vork over te zetten? Zoja, moet ik daarvoor nog iets speciaals doen?
 
Probeer de binnenpoot in te drukken en tegelijk de bout los te draaien.Dat is toch gewoon de bovenste dop overzetten?

ik heb destijds mijn binnenpoten ook vervangen (na een crash, binnenpoten waren een beetje krom) en wilde mijn eigen instelbare doppen vervangen voor de bijbehorende platte doppen. Heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat het schroefdraad van platte doppen dieper zit vergeleken met die van instelbare doppen. Komt er dus op neer dat je dop met minder schroefdraad vast zit en ik weet niet hoeveel dat schroefdraad kan hebben.
Daarbij kwam dat de gewone o-ringen niet dik genoeg bleken oid (stuurtje zat na het eerste ritje onder de olie omdat de verstelbare doppen met normale maat 0-ring niet goed afsloten op een of andere vage wijze, had geen zin om andere te kopen). Later heb ik er een superbikestuur op gezet en toen konden die er toch niet meer op.
 
Laatst bewerkt:
Dit hebben we al geprobeerd.
Maar na 5 minuten draaien kregen we toch het vermoeden dat dit ook niet werkt.
Ik zal het nog proberen met een luchttol, moet me vader hem even meenemen.

Maar als dat ook niet lukt dus eerst de bovenkant loshalen?
Alles leegmaken en dan een passende moer van bovenaf erin?

Probeer de binnenpoot in te drukken en tegelijk de bout los te draaien.
 
Heeft iemand even een aanvulling voor mij wat ik nodig heb? Heb er zo een hekel aan als ik bezig ben, alles uit elkaar ligt, en ik erachter kom dat ik het niet in elkaar kan zetten omdat iets ontbreekt..

Per poot:
Voorvorkkeerring
Stofkapje
Vet (indien niet geleverd bij VVK)
Iets om de koperen bus op zijn plek te tikken
382 ml voorvork olie (10W/15W)
Koperen pakkingsring imbusbout (iemand gegevens/maat?)
Rubberen O-ring van de dop (iemand gegevens/maat?)

Kan aan sommige dingen wel makkelijk komen via me werk denk ik (O-ring/koperen ring/vet) en misschien aan nog wel meer ook, maar dan kan ik alvast even kijken :)
 
waarom moet je die koperen bus op zijn plek tikken, die duw je er met je pinkie nog wel op. Volgens mij is het pakkingsringetje dezelfde maat als die om je banjoboutjes, die oring zou ik morgen even moeten meten.
Ik zou trouwens eerder bang zijn dat je hem niet uit elkaar krijgt dan dat je hem niet meer in elkaar krijgt.
 
Laatst bewerkt:
nu zul je wel merken dat deze koperen bus er nog niet echt helemaal vast inzit. nu moet je een lange pijp zoeken die over je binnenpoot valt, waarmee je de koperen bus tussen de binnen en de buitenpoot 'klopt' met een rubberen/kunststoffen hamer.

Dit staat in de OP, maar dat kan ik dus vergeten? Maat van de koperen ringetjes kom ik dan wel tegen..
 
Laatst bewerkt:
bij mijn er-5 wilde die koperen bus ook niet helemaal goed meer in de buitenpoot.
Ik heb toen de buitenpoot verwarmd met een verfbrander/fohn en toen lukte het wel.

andere tip: als je geen vet hebt kan je ook gewoon van dat vorkolie gebruiken om je voorvorkkeerringen in te vetten.
 
Oh op die manier, ik dacht dat je bedoelde die koperen bus over de poot krijgen. Dan weet ik het niet, ik heb daar nooit problemen mee gehad, die ging er bij mij zonder problemen in. Binnenpoot erin steken, keerring erop en erin kloppen met een keerring-rammer. Toen ik die nog niet had nieuwe keerring erin, oude keering erop en een stukje hout en een hamer erin geklopt.
 
als je progressief veren er in heb zitten dan moet er minder olie in de poten want de veer verhouding is zeer anders dan orgineel ik had bij mijn net zo veel in gedaan als in het boek stond en hij was zo hard dat hij niet veerde toen heb ik 5ml of minder weeet ik niet meer uit elke poot gehaald en nu demp hij wel weer .
 
Ik was een tijdje terug met de R6 van een collega bezig, de olie die daar uit kwam :X dat was echt alsof ik een riool opentrok. Was nog de originele olie, die al jaren oud was.

Goor he!? :r
Vorkolie is echt een onderschoven kindje. Net als KVS.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste keer dat ik mijn voorvork open trok zat de olie er slechts 14 jaar in, vond het ook een vrij bijzonder luchtje :+
Ik had het vermoeden dat dit met synthetische olie minder is (minerale olie gaat rotten?), of gaat dat niet op?
 
Goedemiddag!

Vorige week heeft ook mijn keerring het begeven.
Even op zoek geweest naar onderdelen. Keerringen zo gevonden (ongeveer €15,- per 2). Maar stofkapjes zijn iets moeilijker. Één winkel gevonden die ze voor €17,- per stuk verkocht. Niet wat veel voor een eenvoudig rubber ringetje? Waar heb jij ze besteld Rijkwessel? En hoe duur waren ze? Alvast bedankt.
 
Gister Motoport gebeld. Keerringen, geen probleem. Via hun leverancier Ariete. Stofringen in juiste afmeting levert Ariete niet, dus Motoport ook niet, vertelde mr. Motoport. (misschien vorig jaar nog wel)

Zal roukama en wemoto eens proberen. Bedankt voor de tips!

Overigens een zeer duidelijke how-to, ik heb er echt iets aan!
 
Het is bij mij gelukt, heeft wel een half jaar geduurd ofzo... maar uiteindelijk ze toch weer eens tevoorschijn gehaald. Onderste inbus kwam idd wel los met een slagmoersleutel, daarna is het een koud kunstje.

Onderdelen gehaald bij Roukama, keerringen en stofkappen waren nog geen € 20,- bij elkaar geloof ik. Ook voorvorkolie daar vandaan.
 
Geen tijd en geen zin. Hoeveel mensen zouden er een gs500 én een luchtsleutel hebben?

Ik bedoel het allemaal niet om te bashen maar een tutorial als dit heb je eigenlijk alleen nodig als je dit voor het eerst doet. Laten er nu net allemaal dingen niet in staan die juist enorm handig kunnen zijn als je dit wel voor het eerst doet (als ik dit soort dingen de eerste keer had gelezen had me dat wat uurtjes gekut gescheeld).

Een gs500 poot is geen rocketscience, de onderdelen zijn beperkt en de volgorde is logisch en al bekend als je hem uit elkaar haalt. Het zijn de kleine tips en bouten op stokjes die vooral helpen.

2q3ug75.jpg


ironisch genoeg weet kapiteinkoek dan weer even niet elke maat bout hij op het stokje heeft gezet en deze tip voor de beginneling daarom nogal onvolledig is.

-edit
teruggevonden in een oud gs500 topic, zal het maar even plempen voor de volledigheid:

20h57yv.jpg


Dat is de zuiger die in de binnenpoot zit en mee kan draaien. Een bout die daar in past moet ook in een ring/steek/dop-sleutel maatje 24 passen.

En als laatst een bonus painttutorial hoe je zon bout op een stokje moet maken:
atoiet.png


of je neemt gewoon een lang draadeind en draait 2 passende moeren strak op elkaar, desnoods met een beetje loctite.

Nu kan elke debiel met behulp van dit topic GS500 keerringen vervangen :Y
Daaag oma!

Aangezien de plaatjes van Kapiteinkoek niet meer werken en dit wel een retehandig topic is, dit bedoelt hij:

Bekijk bijlage 1503476
2 M10 boutjes aan de ene kant, en een M16 bout ingesloten in 2 M10 boutjes aan de andere kant.

De M10 boutjes in de bankschroef zetten en met een ringsleutel met beunpijp eroverheen vast zetten.
Die erin schuiven en dan los draaien terwijl je de andere kant vast houdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan