Voorvork heeft gelekt: bijvullen, vervangen of niets doen?

AllSeason

Rookie
7 nov 2021
5
4
Beste forumleden,

Ik ben een beginnende rijder en ik heb in het voorjaar een 2017 BMW G310R aangeschaft. Recent ben ik tegen een eerste probleempje aangelopen: lekkende voorvork. Nu moet ik toegeven dat ik een paar keer een wheelie heb geprobeerd en bij nader inzien waren mijn vorken denk ik ook niet helemaal schoon toen ik dat deed.

Het lekte maar heel licht en na 2 keer schoonmaken tussen de oliekeerring leek het in eerste instantie niet verholpen. Na een klein stukje rijden was m'n vork namelijk weer vochtig van de olie, maar toen ik de olie eraf veegde en een groot stuk ging rijden (inclusief hard remmen en drempels) was hij helemaal schoon en sindsdien is hij dat ook gebleven.

De meeste olie is weggelekt toen ik er met een dun stukje plastic tussen ging. Ik vind het lastig schatten maar ik denk dat er ongeveer 50ml is weggelopen, tijdens het rijden namelijk zo weinig dat het niet van de poot af kwam. Mijn USD vork houdt 430ml olie per poot. Ik voel niet opvallend ander veer- of remgedrag.

Nu heb ik twee vragen: kan het zijn dat het lekken is gestopt omdat de olie onderin al weg is gelopen? Kan het kwaad om zo door te rijden, of moet ik bijvullen of vervangen?

Alvast erg bedankt en vriendelijke groeten ;)

AllSeason
 
Voorvorkolie moet je sowieso om de 2jaar vervangen ,dus een keer verversen kan geen kwaad,
daarnaast hoort de olie gewoon op peil te staan,je kan nu misschien weinig verschil merken maar
onder extremere omstandigheden kan dat anders zijn,gewoon geen risico nemen met dit soort belangrijke
zaken die de wegligging kunnen beïnvloeden.
 
Stand 2_1. Ik zou de vork gewoon repareren. Probleem zal terug blijven komen. En het andere: Tja, een wheelie.... Ik vind het eigenlijk niet meer van deze tijd om dit (openbare weg?) nog te doen... Misschien komt dat door mijn leeftijd of mijn motor die zich daar niet zo voor leent?
 
Laatst bewerkt:
Stand 2_1. Ik zou de vork gewoon repareren. Probleem zal terug blijven komen. En het andere: Tja, een wheelie.... Ik vind het eigenlijk niet meer van deze tijd om dit (openbare weg?) nog te doen... Misschien komt dat door de mijn leeftijd of mijn motor die zich daar niet zo voor leent?
Buiten dat,word je betrapt op wheelies maken ben je goed zuur,artikel 5 en met een beetje pech een EMG aan je broek,
daarnaast is het slecht voor je balhoofdlagers,zeker bij ongecontroleerde wheelies waarbij het voorwiel met een klap terug komt.
 
Lekke/zwetende voorvork keerringen repareer je (of laat je repareren) waarna je de vorkpoten vult met de juiste viscositeit en hoeveelheid olie.
Sorry, ik begrijp niet dat dit een punt van discussie kan zijn.
Zoiets als mijn achterband is onder de minimale profieldiepte maar ik rij toch alleen bij droog weer en op een vlakke weg en ik merk er niets van?
 
Laatst bewerkt:
Stand 2_1. Ik zou de vork gewoon repareren. Probleem zal terug blijven komen. En het andere: Tja, een wheelie.... Ik vind het eigenlijk niet meer van deze tijd om dit (openbare weg?) nog te doen... Misschien komt dat door mijn leeftijd of mijn motor die zich daar niet zo voor leent?
Uiteraard niet op de openbare weg, maar op een afgesloten stuk asfalt. En ja... het kan ook m'n leeftijd zijn :) Maar als er alleen wat vuil tussen zat en de keerring nog heel is? Of is hij daardoor ook beschadigd? Thanks 👌
 
50ml is al een aardig lek en dat stopt niet zomaar.

Zonder foto's is het niet te bepalen hoe erg het is geweest.
Ik heb er wel een foto van, had ik er gelijk ff bij moeten doen 😴. Alleen ruim meer dan 90% van die 50ml is er dus uit gelopen tijdens het schoonmaken, de vork is upsidedown dus als ik tussen de keerring ga gaat het stromen. Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto.
 

Bijlagen

  • IMG_20211028_171850.jpg
    IMG_20211028_171850.jpg
    122 KB · Weergaven: 86
Voorvorkolie moet je sowieso om de 2jaar vervangen ,dus een keer verversen kan geen kwaad,
daarnaast hoort de olie gewoon op peil te staan,je kan nu misschien weinig verschil merken maar
onder extremere omstandigheden kan dat anders zijn,gewoon geen risico nemen met dit soort belangrijke
zaken die de wegligging kunnen beïnvloeden.
welke extreme omstandigheden ?
als er te weinig olie in zit zal je dat merken bij uitgeveerde vork. dat vind ik niet extreem.
zodra de dempingsgaatjes/shims weer onder de olie zitten werkt de demping toch weer, niets gevaarlijks aan.
enige wat je wat verliest is progressieve werking van de luchtkamer. maar hoevelen gebruiken maximale veerweg vooraan op straat ?

vaak....
 
Controleer aub ook goed of de gelekte olie niet in je remmerij is gelopen. Met name de remblokken vinden dit niet heel prettig, als het daar in is gelopen kan je ze direct vervangen. Mbt doorrijden of repareren, ik verwacht dat ie binnenkort toch weer gaat lekken. Je zou dat even aan kunnen kijken, of preventief laten vervangen. Ik zou zelf voor het laatste gaan om er zeker van de zijn dat er geen rommel in de remklauwen loopt.

Edit: zie dat de g310r een enkele remschijf aan de linkerkant heeft, en het lek aan de rechterkant zit, maw bovenstaande mogelijk niet van toepassing :)
 
Controleer aub ook goed of de gelekte olie niet in je remmerij is gelopen. Met name de remblokken vinden dit niet heel prettig, als het daar in is gelopen kan je ze direct vervangen. Mbt doorrijden of repareren, ik verwacht dat ie binnenkort toch weer gaat lekken. Je zou dat even aan kunnen kijken, of preventief laten vervangen. Ik zou zelf voor het laatste gaan om er zeker van de zijn dat er geen rommel in de remklauwen loopt.
Thanks, de stukken die ik heb gereden heb ik voor de zekerheid ff met een sok op de vork gedaan. Het geluk is dat ik aan de lekkende kant geen remschijf heb zitten.
 
Ik heb nieuwe keerringen en olie besteld en binnenkort krijgt de hele voorvork een beurt. Mocht ik nog een ritje maken in de tussentijd dan hou ik het goed in de gaten en hou ik er rekening mee dat m'n wegligging iets anders kan zijn. Ieder hartelijk bedankt voor de reacties.
Lijkt me de goede beslissing. Ik heb in het verleden ook wel eens met een SealMate het e.e.a. schoon proberen te maken, maar dat is toch vaak een tijdelijke fix. Beter om het maar meteen goed te doen.
 
Als de motor lang stil staan heb je kans dat de keerringen weer even moeten zetten .
Bij normaal gebruik zul je dan niets merken van de setting, maar als je wheelies gaat maken dat is dan een ander verhaal en zou er voorvork olie kunnen sijpelen langs de keerring(en).
In je verhaal merkte je erna niets meer van lekkage, ikzelf zou voorlopig doorrijden, maar wel alvast een nieuw setje keerringen en voorvork olie kopen mocht het geval zich toch voordoen dat de boel weer gaat lekken.
 
Voorvorkolie moet je sowieso om de 2jaar vervangen ,dus een keer verversen kan geen kwaad,
daarnaast hoort de olie gewoon op peil te staan,je kan nu misschien weinig verschil merken maar
onder extremere omstandigheden kan dat anders zijn,gewoon geen risico nemen met dit soort belangrijke
zaken die de wegligging kunnen beïnvloeden.
Om de 2 jaar ? Ohjé.
Ik heb al 2 jaar 2 flessen voorvorkolie klaarstaan.
 
welke extreme omstandigheden ?
als er te weinig olie in zit zal je dat merken bij uitgeveerde vork. dat vind ik niet extreem.
zodra de dempingsgaatjes/shims weer onder de olie zitten werkt de demping toch weer, niets gevaarlijks aan.
enige wat je wat verliest is progressieve werking van de luchtkamer. maar hoevelen gebruiken maximale veerweg vooraan op straat ?

vaak....
Oa hoge snelheid,en ik denk dat vering heel wat meer op z,n donder krijgt op straat dan op een circuit met mooi glad asfalt.
Zo ben ik zelf tegen een betonnen afscheiding gereden omdat mijn motor onhandelbaar werd door scheuren in het wegdek,
gelukkig was ik zo allert om vol in de voorrem te knijpen voordat ik die afscheiding raakte en vloog er daardoor overheen,de motor zelf
was minder gelukkig en total loss.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan