Voorvork inkorten honda cb400n 1981

12 aug 2017
14
0
Breda
Landgenoten,

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met het inkorten van een voorvork van de cb400n?

Ik vraag dit omdat het volgens mij niet nodig is om de vork uit elkaar te halen. Als de "bout" onderin de poot word gedraaid dan kan volgens mij alles er bovenlangs uit. Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik wil hem inkorten door er spacers (stukje pijp met gaten) er in te zettten.

Bedankt alvast.

Een verse op dit forum.
 
Waarom niet doorsteken in kroonplaat?

En ja, inbus onderin lossen, en borgclip bij keerring los, dan kan binnenpoot uit buitenpoot.

Monteren met nieuwe keerring, bout lossen met slagmoersleutel.
 
Ik weet niet zeker of je 11 en 4 eruit krijgt zonder de binnenpoot uit de buitenpoot te halen. Als dat moet moeten de keerringen er uit. Als je een bus van 2cm om 11 plaatst zal je ook je veer 2cm moeten inkorten, anders ben je je negatieve veerweg kwijt.
 
Ik weet dit helaas ook (nog) niet, maar zal er spoedig achterkomen. Mijn hoop was dat er iemand zou reageren die dit al bij dit type voorvork had gedaan. (Zit namelijk ook onder de populairdere cx500).

Wat betreft de veer inkorten, daarover zegt de 1 inkorten en de ander zegt niet inkorten omdat dan eerder de maximale veerweg bereikt word. Zonder inkorten is er al een voorspanning.
 
Ik weet dit helaas ook (nog) niet, maar zal er spoedig achterkomen. Mijn hoop was dat er iemand zou reageren die dit al bij dit type voorvork had gedaan. (Zit namelijk ook onder de populairdere cx500).

Wat betreft de veer inkorten, daarover zegt de 1 inkorten en de ander zegt niet inkorten omdat dan eerder de maximale veerweg bereikt word. Zonder inkorten is er al een voorspanning.
Als je de veren inkort worden ze stugger. Als je ze niet inkort heb je geen negatieve veerweg meer.
 
Ik zal eerst zonder inkorten test rijden en dan kan ik ze daarna altijd nog inkorten. Achteraf spijt hebben van inkorten is dan uitgesloten. 😎
Hoe ver zakt je vork nu als je de motor trechtop houd zonder berijder? M.a.w. Hoe ver kan je de vork uit zijn vering trekken? Hoeveel wil je hem korter maken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder belasting is de "neutraal" stand zeg maar. Als ik ga zitten zakt ie 5 cm in. Neutraal kan ik hem nogwel een 7 cm uit zijn vering trekken.

Zo'n 5 cm inkorten wil ik 'm en dat is dan puur omdat hij zonder belasting betere looks heeft.
 
Het was even zoeken naar een correct filmpje maar deze is vrijwel gelijk.


Het gaat over een cx500 maar de vork is vrijwel gelijk aan de cb400n.

Allemaal bedankt en als er iemand is met een beter voorbeeld hoor ik het graag.

Gegroet.
 
Ik dacht dat 3 cm negatieve veerweg voldoende is.
Dan zou ik hem eerst verlagen en controleren hoeveel negatieve veerweg ik overhoud voordat ik de veren zou inkorten.
 
De voorvork van een cb400n heeft een veerweg van 139mm. Als je zorgt dat je een negatieve veerweg hebt van 30mm heb je nog maar 109mm te gaan. Ga je op de motor zitten heb je nog zo'n 75mm te gaan.
Als je hem 50mm inkort heb je nog maar 25mm te gaan.
 
Ik zal spoedig eens meten. Hij staat gestalt dus ikkan de maten niet direct opmeten en heb de foto als richtlijn gebruikt.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan