Voorvork inkorten

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
876
2
Goedendag.

Ik heb een FT500. Zo´n eentje:

FT500.jpg


Godse afschuwelijk lelijk dus!

Nu wil ik graag de voorvork inkorten. Of nouja, ik wil dat hij iets lager komt te staan, dus dat de binnenpoten iets dieper in de buitenpoten staan. Wat is hiervoor wijsheid: Veren eruit sleutelen, er iets afslijpen en weer terugstoppen? Of nieuwe (kortere) veren zien te vinden? Die moeten natuurlijk wel stugger zijn, omdat ie een kortere veerweg moet hebben.

Ik vraag het maar eventjes zo, omdat het mn hoofdvervoermiddel is heb ik er geen tijd voor om de poten uit elkaar te halen en te gaan experimenteren.

Jurrien
 
Het kan wel, maar ik vind het dan erg lelijk staan, omdat ze al zo hoog uitkomen op het motorfietsgeheel. En ik heb er dan ook nog clip ons op zitten, dan ziet het er helemaal vreemd uit denk ik. En dan heb ik nog geen stuggere veren, risico dat de poten het t stuk gaan raken bij grote inveeractie..
 
Het kan wel, maar ik vind het dan erg lelijk staan, omdat ze al zo hoog uitkomen op het motorfietsgeheel. En ik heb er dan ook nog clip ons op zitten, dan ziet het er helemaal vreemd uit denk ik. En dan heb ik nog geen stuggere veren, risico dat de poten het t stuk gaan raken bij grote inveeractie..
Je veerkarakteristiek verandert niet als je de poten wat door je kroonplaten laat zakken...
Volgens mij heb je vijf opties:
1. De veerpoten wat verder door je kroonplaten laten zakken. Kost niets en is lekker makkelijk.
2. De bestaande veren inkorten, maar dan wordt je veerweg inderdaad wel korter en zul je wat meer uit moeten kijken bij hobbels. Misschien kun je de demping wat opschroeven (denk het niet in jouw geval) om dat wat te voorkomen. Kost ook niets, is wel wat lastiger.
3. De kleine stijve veer onderin je poten verwijderen. Ik weet niet of je vork dan nog wel goed werkt en als hij dan doorslaat dan heb je de boel misschien wel stuk. Zou ik dus zeker niet doen. Kost niets zolang het goed gaat...
4. Kortere en stuggere veren plaatsen. Kost wel wat... €80,-? Is wel de beste oplossing: betere veerkarakteristiek.
5. Niet miepen en de boel zo laten als het is. Is de snelste oplossing...

In alle gevallen (behalve optie 5) zal de motor flitsender gaan sturen.
 
Kortere veren en ditto langer bussen onder je demperstang plaatsen.
Moet de vvork voor uit elkaar voor opnemen van enkele afmetingen

Andere vvork/poten?
 
Het kan wel, maar ik vind het dan erg lelijk staan, omdat ze al zo hoog uitkomen op het motorfietsgeheel. En ik heb er dan ook nog clip ons op zitten, dan ziet het er helemaal vreemd uit denk ik. En dan heb ik nog geen stuggere veren, risico dat de poten het t stuk gaan raken bij grote inveeractie..

Als je de porten korter maakt dan verbander de naloop doordat de balhoofd hoek vernanderd. Hij zal sneller sturen maar ook rechtuit minder stabiel zijn. Dus zou ik op zijn minst het eerst even uitproberen door de kroonplaat te laten zakken. Ook kun je zo zien hoe het mooi staat en en hoeverre je in problemen komt met de standaard e.d.

Je clipons zou je dan ook hoger kunnen monteren.

Ik denk dat als je het niet te gek maakt de buitenpoten het t-stuk niet kunnen raken. Even testen door met volle gewicht ineens op het stuur drukken met de voorrem in geknepen.
 
Nou, ik kan precies zien hoe ver hij inveert, omdat er een kleine viezigheidsgrens is.. En geloof me, hij veert ver in bij afremmen. Net een echte crossmotor.

Maar ik denk dat ik hem dan eens uit elkaar haal, de veren meeneem naar een motorsloperij en vraag of ze kortere stuggere exemplaren hebben..
 
Ik zou er gewoon niks aan doen... Je moet er een hoop geld in steken wil je een FT een beetje representatief maken :P

Ik heb zo'n ding ook ooit eens gereden en er de grootste lol mee gehad :Y . Stoep op, stoep af, wheelies maken... Helemaal geweldig zo'n ding :}
 
gewoon de koplamp en teller partij lager monteren.

[edit] als iets optisch je niet aanstaat, moet je dat optisch aanpassen. Pas als iets je technisch niet aanstaat ga je de techniek aanpassen.
 
Niks aan doen is geen optie. Ik wil persé een stoere eencilinder wegmotor. En de FT was de goedkoopste in zijn soort, dus nu wil ik hem verbouwen, naar de (lekker cliché) caferacerstijl..

En ik vind zo´n hoog stuur en rechte zithouding ook niet lekker zitten. Klinkt vreemd, maar op mn vorige motor (cb350 met clip ons) zat ik veel beter, kon het er dagen op volhouden..
 
Je veerkarakteristiek verandert niet als je de poten wat door je kroonplaten laat zakken...
Volgens mij heb je vijf opties:
3. De kleine stijve veer onderin je poten verwijderen. Ik weet niet of je vork dan nog wel goed werkt en als hij dan doorslaat dan heb je de boel misschien wel stuk. Zou ik dus zeker niet doen. Kost niets zolang het goed gaat...
4. Kortere en stuggere veren plaatsen. Kost wel wat... €80,-? Is wel de beste oplossing: betere veerkarakteristiek.
Alleen kortere stuggere veren monterenb gaat niet werken, bij het uitveren gaan de veren dan "loskomen" omdat er kortere veren dezelfde ruimte in moeten nemen die origineel de langere innamen.

Ik heb al enkele malen met succes een soort combinatie/variatie van de 2 bovengenoemde methoden uitgevoerd en de motor daar ca. 5 cm mee verlaagd en de vering "stijver gemaakt"
Je duikelt ergens 2 metalen bussen op met dezelfde buitendiameter als je veren, deze monteer je tussen de demperstang en de onderste kleine (rebound)veer.
Als je nu alles verder weer monteerd als origineel zal de vork bijna dezelfde lengte als de vulbus heeft verder in de onderpoot zitten. Lengtes tussen de 3-5 centimeter zijn goed haalbaar. Als je niet wil dat de voorspanning van de veer (een stuk) zwaarder wordt kun je de lengte van de vulbus boven in de vork evenveel inkorten als de lengte van de nieuwe vulbus is. Ikzelf heb deze nooit ingekort en ik moet zeggen dat de daardoor "zwaardere veer" me wel beviel.

zie de afbeelding voor wat ik ongeveer bedoel
 
Als je de veerweg zo inkort dan moet je ook de veer of de bus die erop staat inkorten.
Als je dat niet doet heb je geen negative veerweg meer.
Als je de veer inkort word deze ook stugger, niet als je de veer alleen maar opspant want daar wordt hij niet stugger van.
 
Als je de veerweg zo inkort dan moet je ook de veer of de bus die erop staat inkorten.
Als je dat niet doet heb je geen negative veerweg meer.
Als je de veer inkort word deze ook stugger, niet als je de veer alleen maar opspant want daar wordt hij niet stugger van.

Je hebt nog steeds negatieve veerweg, want je laat de originele reboundveer (=negatieve veerweg) intact.
Ik zie trouwens niet in hoe een veer stugger wordt als je er een stuk afhaalt/inkort :?
 
Je hebt nog steeds negatieve veerweg, want je laat de originele reboundveer (=negatieve veerweg) intact.
Ik zie trouwens niet in hoe een veer stugger wordt als je er een stuk afhaalt/inkort :?
Totdat de reboundveer op elkaar is gedrukt.
Als je een veer van 50cm 5cm inkort word hij 10% stugger.
Het stukje dat verwijderd is doet niet meer mee.
 
ff tussendoor.
Negatieve veerweg heeft toch weinig met die reboundveer te maken?
Die zit er toch om de klappen op te van van de demperstang.
Imho is negatieve veerweg altijd aanwezig indien er statische SAG aanwezig is.
 
De reboundveer voorkomt dat als je de motor op een wiel zet dat de vork dan niet tokt omdat deze dan aan het eind schiet.
Het is niet de bedoeling om de veer zo strak te zetten dat je daardoor de rebountveer opspant.
 
Hmm, een hoop theoretische zware kost. En ik begrijp er eigenlijk niet veel van, mede omdat ik nog nooit een voorvorkpoot heb open gehad. Het verstandigst lijkt mij dat ik hem eens ga open halen en gewoon ga kijken hoe het in elkaar zit, en dan bedenk wat er valt in te korten..

Andere voorvorkpoten opscharrelen kan ook, maar daar heb ik dan weer minder zin in, omdat de remklauw dan ook op de goede plaats bevestigd moet worden enzo..
 
Terug
Bovenaan Onderaan