voorvork keering vervangen kawa z750

Laterz23

MF'er
21 mei 2020
45
4
Goededag mede rijders,

Ik heb sinds 1.5 maand een kawa z750 uit 2008 en sinds vrijdag mijn rijbewijs😁.

Toen ik hem heb gekocht heb ik alles nagekeken, ook de voorvork keerringen.

Maar nu ik 2 dagen gereden heb lekt de linker voorvork behoorlijk, als ik hem neer zet zie ik wat voorvork olie op de grond..

Ik wil dus de keerringen vervangen maar om het voorwiel los te krijgen heb je (zie foto) deze dop nodig, hoe heet zo één?

Ik heb behoorlijk wat gesleuteld en ik denk dat het wel moet lukken, maar als er iemand in de omgeving van Veenendaal woont die mij wil helpen voor de zekerheid hoor ik dat graag.

De dealer vraagt rond de 150 euro, kan ik momenteel even niet missen😅

Zelf doen ben ik als ik het zo zie rond de 20/30€ kwijt.


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200802-110702_YouTube.jpg
    Screenshot_20200802-110702_YouTube.jpg
    174,5 KB · Weergaven: 35
Je bent op zoek naar een grote inbussleutel, maar er zijn ook 3-in-1 verloopjes zoals je laat zien. Ik heb alle varianten en woon in Veenendaal, maar ben op vakantie. Wellicht heeft Motofit wel van die verloopjes te koop?
 
Moet je wel lukken hoor, check gewoon YouTube even voor wat gratis tipjes.
Check wel even of je binnenpoot nog gaaf is, anders is je keerring weer binnen een paar dagen lek.
Je kan ook nog een poging wagen met een sealmate (of zelf dat vormpje uit een fles knippen = goedkoper), misschien zit er wel gewoon een vuiltje tussen.

Hier laatst de mijne vervangen, was binnen 3 dagen weer lek door een pitje in de binnenpoot.
Rij er nu al meer dan een maand mee ondanks dat hij lek is, hij is vanzelf een keer leeg, kan het ook niet meer lekken haha.
(Wel nieuwe poot liggen, maar nog geen tijd gepakt om hem te verwisselen, dus even controleren op beschadigingen kan je tijd besparen)
 
Bedankt voor de snelle reacties alle!

Moet je wel lukken hoor, check gewoon YouTube even voor wat gratis tipjes.
Check wel even of je binnenpoot nog gaaf is, anders is je keerring weer binnen een paar dagen lek.
Je kan ook nog een poging wagen met een sealmate (of zelf dat vormpje uit een fles knippen = goedkoper), misschien zit er wel gewoon een vuiltje tussen.

Hier laatst de mijne vervangen, was binnen 3 dagen weer lek door een pitje in de binnenpoot.
Rij er nu al meer dan een maand mee ondanks dat hij lek is, hij is vanzelf een keer leeg, kan het ook niet meer lekken haha.
(Wel nieuwe poot liggen, maar nog geen tijd gepakt om hem te verwisselen, dus even controleren op beschadigingen kan je tijd besparen)


Ik ga eerst maar met een sealmate proberen of dat het gaat werken, ik heb ook gelezen dat je de binnen poot licht met een scotch brite kan opschuren ofzo? Om hem weer mooi egaal te krijgen.
 
Bereid je voor op een flinke klus, ik heb een paar weken geleden die van mijn zoon aan een set nieuwe keerringen geholpen.
Je hebt eigenlijk een stuk speciaal gereedschap nodig om de spacer op de veren naar beneden te duwen zodat je er een plaatje tussen kunt schuiven.
ik vond de veerdruk nogal veel, misschien zaten er bij mijn zoon al vervangingsveren in, met een hand de spacer naar beneden duwen om er een steeksleutel tussen te duwen ging iig niet.
Ene, download een WPHB voor je begint.
 
is de poot nu niet egaal dan?

Op het 1e gezicht wel maar moet nog beter kijken
Bereid je voor op een flinke klus, ik heb een paar weken geleden die van mijn zoon aan een set nieuwe keerringen geholpen.
Je hebt eigenlijk een stuk speciaal gereedschap nodig om de spacer op de veren naar beneden te duwen zodat je er een plaatje tussen kunt schuiven.
ik vond de veerdruk nogal veel, misschien zaten er bij mijn zoon al vervangingsveren in, met een hand de spacer naar beneden duwen om er een steeksleutel tussen te duwen ging iig niet.
Ene, download een WPHB voor je begint.

Die veer hoef je toch niet los te halen ? Keerring zit in het zwarte gedeelte?

Veer kan er in ze geheel uit als ik na het filmpje kijk



Ik doe dat met waterproof korrel 1000.
draaiende bewegingen met de vorkpoot makend.

Ah top mocht het nodig zijn probeer ik dit bedankt
 
Enige wat ik echt 'nodig' had, was iets om de keerring erin te drijven, de rest met huis, tuin en keuken gereedschap gedaan.
Dat kan een keerringdrijver zijn, of gewoon een PVC pijp van de juiste diameter opzich als goedkope alternatief.
 
Op het 1e gezicht wel maar moet nog beter kijken


Die veer hoef je toch niet los te halen ? Keerring zit in het zwarte gedeelte?

Veer kan er in ze geheel uit als ik na het filmpje kijk





Ah top mocht het nodig zijn probeer ik dit bedankt

als de vork niet meer egaal is gaat een keerring vervangen niet helpen ben ik bang. En ja, je kan de keerring vervangen zonder de veer te demonteren, maar je kan dan niet het olieniveau op het juiste peil zetten.
 
Iemand die weet welke types de zelfde voorvork hebben? Dan kan ik een wat betere filmpje zoeken. Zal over het algemeen redelijk gelijk zijn denk ik maar toch.


als de vork niet meer egaal is gaat een keerring vervangen niet helpen ben ik bang. En ja, je kan de keerring vervangen zonder de veer te demonteren, maar je kan dan niet het olieniveau op het juiste peil zetten.

Dat is waar! In het handboek staat wel hoeveel ML er in moet 485 ml volgens het boekje😄
Als je in de buurt van Nieuw-Vennep woont mag je wel wat van mij lenen. Zowel dat ding voor je voorwiel als de cartridge tool voor de voorvork
Bedankt ! Is helaas meer als een uur van mij haha
Grote inbusdop halen of buitenkant pijpsleutel gebruiken.

Slim! Als het goed is heeft een kennis 1 die past anders probeer ik dit bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200803-174934_Drive.jpg
    Screenshot_20200803-174934_Drive.jpg
    234,7 KB · Weergaven: 9
Iemand die weet welke types de zelfde voorvork hebben? Dan kan ik een wat betere filmpje zoeken. Zal over het algemeen redelijk gelijk zijn denk ik maar toch.




Dat is waar! In het handboek staat wel hoeveel ML er in moet 485 ml volgens het boekje😄

Bedankt ! Is helaas meer als een uur van mij haha


Slim! Als het goed is heeft een kennis 1 die past anders probeer ik dit bedankt!
Goed lezen!
1596472268416.png
 
Mijn engels is inderdaad niet helemaal geweldig🙄

Ik lees het als

485ml olie als die volledig uitelkaar lig en droog.

Lucht kamer 100mm gemeten vanaf de top zonder veer en volledig ingedrukt.😅
Volgens de post van @RoyalClub zijn links en recht sowieso al verschillend.

Mijn voorkeur gaat uit naar luchtkamer meten. Dat is de modernere manier van werken. En iets secuurder, zeker bij werken aan een bestaande vorkpoot. Blijft altijd iets achter van olie.
 
Mijn engels is inderdaad niet helemaal geweldig🙄

Ik lees het als

485ml olie als die volledig uitelkaar lig en droog.

Lucht kamer 100mm gemeten vanaf de top zonder veer en volledig ingedrukt.😅



Goed gelezen. Je prikt die vork weer gedeeltelijk in elkaar, maar zonder veer en eventuele ringen/bussen daaromheen, je giet er olie in, zorgt dat de demper cartridge ontlucht is door te pompen, en zet de poot ideaal gezien ff een half uurtje weg zodat alle lucht er uit is, en dan ga je luchtkamer meten, dat is die 100mm vanaf bovenkant vork.

Weet je zeker dat je het zelf wil gaan doen? :+
 
Goed gelezen. Je prikt die vork weer gedeeltelijk in elkaar, maar zonder veer en eventuele ringen/bussen daaromheen, je giet er olie in, zorgt dat de demper cartridge ontlucht is door te pompen, en zet de poot ideaal gezien ff een half uurtje weg zodat alle lucht er uit is, en dan ga je luchtkamer meten, dat is die 100mm vanaf bovenkant vork.

Weet je zeker dat je het zelf wil gaan doen? :+
Ik denk dat ik ze er maar onderuit haal en na de garage breng😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan