voorvork keering vervangen kawa z750

Laterz23

MF'er
21 mei 2020
45
4
Goededag mede rijders,

Ik heb sinds 1.5 maand een kawa z750 uit 2008 en sinds vrijdag mijn rijbewijs😁.

Toen ik hem heb gekocht heb ik alles nagekeken, ook de voorvork keerringen.

Maar nu ik 2 dagen gereden heb lekt de linker voorvork behoorlijk, als ik hem neer zet zie ik wat voorvork olie op de grond..

Ik wil dus de keerringen vervangen maar om het voorwiel los te krijgen heb je (zie foto) deze dop nodig, hoe heet zo één?

Ik heb behoorlijk wat gesleuteld en ik denk dat het wel moet lukken, maar als er iemand in de omgeving van Veenendaal woont die mij wil helpen voor de zekerheid hoor ik dat graag.

De dealer vraagt rond de 150 euro, kan ik momenteel even niet missen😅

Zelf doen ben ik als ik het zo zie rond de 20/30€ kwijt.


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200802-110702_YouTube.jpg
    Screenshot_20200802-110702_YouTube.jpg
    174,5 KB · Weergaven: 35
Als ik de poten los lever gaat het bij 2 zaken hier -+ 125 kosten..

Ik heb nog 1 laatste poging gedaan waar ik via via gevraagd heb om het te doen zonder bonnetje😅

Anders toch maar zelf proberen, ik denk dat het uiteindelijk wel moet lukken. Heb heel wat filmpjes gekeken.


Op deze manier krijg je die veer er wel redelijk uit denk ik.
 
Als ik de poten los lever gaat het bij 2 zaken hier -+ 125 kosten..

Ik heb nog 1 laatste poging gedaan waar ik via via gevraagd heb om het te doen zonder bonnetje😅

Anders toch maar zelf proberen, ik denk dat het uiteindelijk wel moet lukken. Heb heel wat filmpjes gekeken.


Op deze manier krijg je die veer er wel redelijk uit denk ik.
Toen ik hem de borg moer zag tegen houden met zijn vinger liepen de rillingen over mijn rug. Origineel hoor je daar een speciaal plaatje tussen te schuiven.
Denk daar aan.
En zelf zou ik 2 spanners gaan gebruiken, 1 links en 1 rechts.
 
Toen ik hem de borg moer zag tegen houden met zijn vinger liepen de rillingen over mijn rug. Origineel hoor je daar een speciaal plaatje tussen te schuiven.
Denk daar aan.
En zelf zou ik 2 spanners gaan gebruiken, 1 links en 1 rechts.
Ja ik zat zelf ook aan 2 spanners te denken om zo gelijk matig mogelijk te werk gaan. Op deze manier trek je hem scheef.

Als die los schoot zat ze vinger er goed tussen ja😅 beter een sleutel er tussen als een vinger.

Dit is ook een idee
Alleen het terug vast zetten is meer een ding om over na te denken🤔

Maar eerst morgen met een sealmate proberen, wie weet heb ik nog wat geluk 😜
 
Laatst bewerkt:
Oh, die dingen.
Voor een cross motor misschien wel handig op straat geloof ik er niet in.
Maar als je hem al hebt kun je het proberen, baat het niet dan schaad het niet.

Het is verholpen😅 en dat door een lege handzeep flesje.

Ik heb zelf een "sealmate"gemaakt en er kwam best veel troep uit. Aantal keer herhaald me vork blijft droog👍🏼
 
Nog een kleine tip voor je voorvork. Als er zoveel troep in je seal zit zal je voorvork olie waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn (olieniveau zal ook wel laag zijn), is ook iets wat heel vaak vergeten wordt.

Je olie vervangen is een klein klusje en daarvoor hoeft hij niet uit elkaar. De olie in de Z750 is ook origineel te dun, waardoor de motor niet goed in de bochten voelt. Origineel is de olie 5W, als je deze vervangt door 7.5W zal je er een hele andere motor voor terug krijgen. Mocht je nog een stapje verder willen gaan dan kan je nog de achtervering vervangen met 1 van een ZX6R, dan heb je echt een bochtenmonster :]*D (ja de achterveer van de Z750 is ook onderbemeten)
 
Misschien de omgeving waar daargaans gereden wordt, dacht je niet?
Zoveel zand en bagger zul je op de openbare weg niet tegenkomen.

No shit, dat meen je niet :/. maar dat staat er los van. op de openbare weg kom je ook vuil tegen, zeker bij een regenbui is dat goed te zien. Deze week nog een baanmotor (wat een woord..) erbij gekocht die jaren niet gewassen is, ik zal eens een foto van de vork posten voor je.

Los daarvan, ik heb zo'n sealmate en een "Risk Dr.Seal" gebruikt op mijn enduro en baanmotor maar die dingen helpen maar miniem. Leuk voor je rit af te maken en het lek te beperken voor de veiligheid maar lekken gaat ie toch doen in de kortste keren. En met youtubefilmpjes overtuig je me niet meer, zie de vele commentaren dat Risk DrSeal voor geen meter werkt.
Risk Racing seal doctor | Motodeluxe
 
Nog een kleine tip voor je voorvork. Als er zoveel troep in je seal zit zal je voorvork olie waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn (olieniveau zal ook wel laag zijn), is ook iets wat heel vaak vergeten wordt.

Je olie vervangen is een klein klusje en daarvoor hoeft hij niet uit elkaar. De olie in de Z750 is ook origineel te dun, waardoor de motor niet goed in de bochten voelt. Origineel is de olie 5W, als je deze vervangt door 7.5W zal je er een hele andere motor voor terug krijgen. Mocht je nog een stapje verder willen gaan dan kan je nog de achtervering vervangen met 1 van een ZX6R, dan heb je echt een bochtenmonster :]*D (ja de achterveer van de Z750 is ook onderbemeten)

Voorvork moet dan toch alsnog uitelkaar om te kunnen opmeten hoeveel olie er in zit?

Haha bedankt voor de tip kan een keer kijken hoe het is als ik er 1 tegen kom, voor nu eerst wat km maken. Ik heb een week mijn rijbewijs namelijk😅

No shit, dat meen je niet :/. maar dat staat er los van. op de openbare weg kom je ook vuil tegen, zeker bij een regenbui is dat goed te zien. Deze week nog een baanmotor (wat een woord..) erbij gekocht die jaren niet gewassen is, ik zal eens een foto van de vork posten voor je.

Los daarvan, ik heb zo'n sealmate en een "Risk Dr.Seal" gebruikt op mijn enduro en baanmotor maar die dingen helpen maar miniem. Leuk voor je rit af te maken en het lek te beperken voor de veiligheid maar lekken gaat ie toch doen in de kortste keren. En met youtubefilmpjes overtuig je me niet meer, zie de vele commentaren dat Risk DrSeal voor geen meter werkt.
Bekijk bijlage 1530434

Ik heb er zelf 1 uit een handzeep flesje geknipt, die dag 150km gereden en nog steeds droog. Misschien heb ik geluk deze keer 😁
 
Voorvork moet dan toch alsnog uitelkaar om te kunnen opmeten hoeveel olie er in zit?

Haha bedankt voor de tip kan een keer kijken hoe het is als ik er 1 tegen kom, voor nu eerst wat km maken. Ik heb een week mijn rijbewijs namelijk😅



Ik heb er zelf 1 uit een handzeep flesje geknipt, die dag 150km gereden en nog steeds droog. Misschien heb ik geluk deze keer 😁
Poten uit de motor halen en de dop loshalen is genoeg. Het is sowieso verstandig om te doen, durf te wedden dat de olie pikzwart is
 
Op die manier blijft alle troep juist onderin de vorkpoot achter.
Je pompt hem toch ondersteboven leeg en flusht m met de hoeveelheid olie die je teveel hebt gekocht? Bij de garage gaan ze je poten ook niet uit elkaar halen om je olie te vervangen hoor :W

Of doe jij dit ook met je blok bij een oliewissel ;)
 
Je pompt hem toch ondersteboven leeg en flusht m met de hoeveelheid olie die je teveel hebt gekocht? Bij de garage gaan ze je poten ook niet uit elkaar halen om je olie te vervangen hoor :W

Of doe jij dit ook met je blok bij een oliewissel ;)

ja, en die sludge onderin de poot komt met die 200cc die je over hebt echt niet los. En ja, ik sta letterlijk bij die garage die vorkpoot uit elkaar te halen om het langs binnen ook schoon te maken.

En nee, dat doe ik niet bij een motorblok.
 
ja, en die sludge onderin de poot komt met die 200cc die je over hebt echt niet los. En ja, ik sta letterlijk bij die garage die vorkpoot uit elkaar te halen om het langs binnen ook schoon te maken.

En nee, dat doe ik niet bij een motorblok.
Sludge? Het is geen brik uit 1980 :z

En hoe meet je dan de luchtkamer, of gooi je er klakkeloos in wat er voorgeschreven staat?
Er staat ook een voorgeschreven hoeveelheid voor. Tuurlijk meten is beter maar als je secuur bent dan is dit nog altijd beter dan met een half leeggelekte poot rijden.

Heren er zijn altijd mensen die het beter weten, als je dingen perfect wilt doen moet je de knowhow, tijd en gereedschap hebben. Dan maak je de drempel te hoog voor zo'n iemand om het even te doen. Volgens het WPH is dit gewoon een prima methode en dan weet ik zeker dat TS een stuk beter rondrijdt.

@TS ik wens je veel rijplezier en veilige KM's met je Z750 :]
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is het (grote) verschil qua inhoud, uitgelekt of volledig uit elkaar gehaalt.
Vind ik althans,
De problemen die je dan met een verkeerde vulling kunt krijgen zijn of een keiharde vork of een vork die bij remmen op het onderste stuitert.
En beiden wil je niet.
 
Het probleem is het (grote) verschil qua inhoud, uitgelekt of volledig uit elkaar gehaalt.
Vind ik althans,
De problemen die je dan met een verkeerde vulling kunt krijgen zijn of een kijharde vork of een voor die bij remmen op het onderste stuitert.
En beiden wil je niet.
Klopt, kawa schrijft voor beide situaties een hoeveelheid voor. Exact zal het niet zijn maar je kunt het goed evenaren, zeker als je (bij het niet lekke vork) opmeet hoeveel er uit komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan