voorvork keeringen vervangen yamaha diversion probleem

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.578
65
Bakkeveen
ik heb de voorvork uitelkaar gehaald, heb nou de nieuwe keeringen ,stofkappen, borgclipjes gekocht. probeer nou de voorvork weer in elkaar te zetten, maar loop vast. Ik krijg die eerste koperen ring er niet in. Dat is die smalste breedste ring.
Hoe krijg je die makkelijk er in? Want volgens mij ( verbeter me als ik het fout heb) moet je die binnenbuis helemaal naar omhoog trekken en dan die smalste breedste ring er tussen tikken. Dit probeer ik al ongeveer 2 uur maar het lukt me niet. Heeft iemand hier een makkelijke oplossing voor en een zeer duidelijke beschrijving?
Alvast bedankt!
 
Dit is van een XJ600 uit 1998.
front-fork-xj600skskc-1998_bigyau1765d-3_4f60.gif


Wat bedoel je precies?
 
in ureterp(friesland). maar ik denk wel dat ik het zelf kan. Maar heb geen ideeën meer hoe het moet.


Je hebt geen idee hoe het moet, maar denkt wel dat je het zelf kan...dat is :? ... ;)

Goed opletten hoe je het uit elkaar haalt, en ook weer zo in elkaar..
eventueel af en toe een digi-foto helpt ook wel, weet je hoe het zat...

Suxxes...
 
Waarom gaan daardoor de keerringen lekken ?


Als je die clips niet een beetje vettig maakt bij montage, staan ze open voor vocht.
Dus het eerste de beste vochtdeeltje wat de stofring voorbij gaat zet het roestproces in gang. En dat gebeurd dan tussen de stofring en de keerring. (7;26-7;24)
Dat zit daar lekker opgesloten en het roesten kan op z'n gemak verder gaan. Dan krijg je troep, troep maakt de keerring kapot, keerring lekt=sleutelen.

8-)
 
Als je die clips niet een beetje vettig maakt bij montage, staan ze open voor vocht.
Dus het eerste de beste vochtdeeltje wat de stofring voorbij gaat zet het roestproces in gang. En dat gebeurd dan tussen de stofring en de keerring. (7;26-7;24)
Dat zit daar lekker opgesloten en het roesten kan op z'n gemak verder gaan. Dan krijg je troep, troep maakt de keerring kapot, keerring lekt=sleutelen.

8-)
:Y
Bij het bestellen van keerringen, op voorhand deze clips ook meenemen in de bestelling: Y
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat ik het al heb het probleem:o (ja een nachtje in je bed liggen denken doet wonderen).
Ik zat denk ik met de verkeerde bus de hele tijd te prutsen........ Ik probeerde de bus die onderaan de binnenboot zit bij die uitsparing daarvoor, van boven af in te proberen te krijgen. (dit is dus die hele dunnen wat langere bus, die over de lengte is gesneden.) Maar volgens mij moet het dus niet zo, volgens mij moet je gewoon deze bus er op laten zitten en dan de binnenboot er in en hem onderaan vast zetten. Daarna de wat dikkere koperen ring er boven in slaan met een pvc buis, daarna de ring er in, daarna de keering en dan de borgclip.
Heb ik dit goed bedacht?
 
De borgclip zit tussen de keerring en de stofring. Daar komt niet zo veel olie denk ik. Er zal in de loop der jaren wel vocht in blijven staan. Duidelijk is te zien aan de keerring dat er enorm veel roest in zit. De borgclip is dusdanig aangetast dat er niet veel meer van over is. Aan de staat van de stofring (niet op de foto) is dat meestal al te zien. Dan gaat de boel lekken....
voorvork-keerringen.jpg


Ook de groef waar de borgclip in valt zit dan meestal vol met roest en rotzooi.
voorvork-groef.jpg


Als de boel dan toch los is, kan een verfje geen kwaad. Knapt de boel erg van op.
voorvork-spuiten.jpg


Voor het op zijn plek krijgen van de nieuwe keerring is een stukje PVC buis erg handig. Daarmee kan je de nieuwe keerring goed op zijn plaats drukken zonder deze te beschadigen.
voorvork-02.jpg


Suc6 met de vervanging.
 
ik denk dat ik het al heb het probleem:o (ja een nachtje in je bed liggen denken doet wonderen).
Ik zat denk ik met de verkeerde bus de hele tijd te prutsen........ Ik probeerde de bus die onderaan de binnenboot zit bij die uitsparing daarvoor, van boven af in te proberen te krijgen. (dit is dus die hele dunnen wat langere bus, die over de lengte is gesneden.) Maar volgens mij moet het dus niet zo, volgens mij moet je gewoon deze bus er op laten zitten en dan de binnenboot er in en hem onderaan vast zetten. Daarna de wat dikkere koperen ring er boven in slaan met een pvc buis, daarna de ring er in, daarna de keering en dan de borgclip.
Heb ik dit goed bedacht?

Mij staat bij dat je aan de onderkant iets moet tegenhouden dat anders meedraait.
 
ja dat heb ik ook gemaakt van een lang stuk draadeinde. Maar klopt het nou hoe ik het bedacht hebt? met name dat stuk van die dunne ingezaagde koperen stuk koper die helemaal aan het einde in de binnenpoot moet? en moet je dus als eerste die er op zetten en dan de binnenpoot weer in de buitenpoot schuiven?
 
ik denk dat ik het al heb het probleem:o (ja een nachtje in je bed liggen denken doet wonderen).
Ik zat denk ik met de verkeerde bus de hele tijd te prutsen........ Ik probeerde de bus die onderaan de binnenboot zit bij die uitsparing daarvoor, van boven af in te proberen te krijgen. (dit is dus die hele dunnen wat langere bus, die over de lengte is gesneden.) Maar volgens mij moet het dus niet zo, volgens mij moet je gewoon deze bus er op laten zitten en dan de binnenboot er in en hem onderaan vast zetten. Daarna de wat dikkere koperen ring er boven in slaan met een pvc buis, daarna de ring er in, daarna de keering en dan de borgclip.
Heb ik dit goed bedacht?
welke bedoel je?
 
*O* Kijk of google even, keerringen vervangen Bensi.
Deel 11 Yamaha Diversion Topic, zaterdag 12 maart 2011.
Krijg je een complete HowTo met tekst en foto's voor je yamaha Diversion 600.

Suc6. :W
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik niet helemaal snap wat je niet los of vast krijgt zijn er 2 tips:

Koop een draadeinde van een meter (11,99 bij de praxis) en 4 moeren van 24mm en een rol duktape bij de Action.

Draai 2 moeren aan beide uiteinden van het draadeinde op elkaar vast zodat ze niet kunnen bewegen en wikkel de hele stalen constructie in met duktape (2x ofzo) om beschadiging aan de binnenzijde van de buitenpoot te voorkomen.

Nu kan je deze tool op de "dampning rod" (binnenste demperstaaf) zetten en aan de onderkant van de demper de imbus losdraaien.

Alleen op deze manier krijg je de binnenpoot los.


Tip 2:
Om de koperen ring weer in de behuizing te krijgen kan je het beste een PVC buis kopen van een meter lang. Sowieso even meten wat de binnendiameter van de buitenpoot waar je de binnenpoot in schuift, volgens mij 50mm. dus dan moet je een pvc buis hebben van 1 meter lang en 50mm buitendiameter.

Als je de binnenpoot weer terug schuift na het vervangen van de keerring, kan je de PVC buis over de binnenpoot heen schuiven en zo met gepast geweld de koperen ring weer naar binnen tikken.

Doe dit gelijkmatig en met beleid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan