Voorvork keerring; probleem met demontage vorkpoot

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.204
3.478
Utrecht
Zoals de topic titel al zegt:

Ik heb een Honda CB 250, uit 1993. (http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/partsbandit/assets/schematics/Honda/H00390046.gif (Schemaatje (klikkerdeklik)) deze motor heeft geen luchtvering.

Nu ben ik aan de hand van de How-to mijn keerring aan het vervangen. Tot nu toe, is het me gelukt, de vorkpoot geheel van de motor af te halen, de stofring te verwijderen en de klemveer eruit te halen. Ook de veer zelf is eruit gekomen, en ook alle olie heb ik eruit gemikt.

Nu komt echter het probleem, ik wil de 2 helften van de poot uit elkaar halen. Nu staat er in de How-to dat het makkelijker gaat als je de buitenpoot verwarmd, dus dat heb ik gedaan met een verfbrander, en hij word ook wel heet, maar ik krijg hem er niet uit. Ik heb het gevoel dat hij ergens achter blijft hangen.

Misschien iemand die aan de hand van het bovenstaandschemaatje kan zien wat ik verkeerd doe?
 
Ja, die heb ik los gedraaid, maar die krijg ik er niet uit.
Ik heb het idee dat er in de poot iets mee draaid, waar door ik hem er niet uit krijg.
 
Heb net de How-to nog een keer gelezen, maar kan niets vinden over die bout :? Misschien dat ik er toch overheen lees?

Nou, het is in ieder geval gelukt. Dat probleem dan, want het volgende probleem dient zich weer aan. Ik krijg mijn keerring niet uit mijn buitenste poot. De binnenpoot is er nu dus uit, en er staat ook in mijn WPH dat die kering in de buitenpoot blijft zitten. Met een mooi plaatje staat erbij dat je die met een schroevendraaier eruit kan wippen, iets wat me helemaal niet leukt. Hij wil geen milimeter naar buiten komen, en ik ben bang dat ik met die schroevendraaier de binnenkant verpest van de poot.
 
Schroevendraaier op de keerring zetten en dr een 3-4 deukjes rondom inslaan, dan word de buitendiameter wat kleiner en wip je m dr normaal gesproken zo uit.

"zo" moet relatief gezien worden, enig aandringen is er meestal nog wel nodig
 
Bij de FZ is dat een bout met een 1" (25 komma nog iets mm) maat. Ik heb een stuk van dat gele pvc electriciteitsbuis gebruikt, werkte perfect :)

En een ander stuk grijs pvc was precies de goede maat om de nieuwe keerringen op hun plek te tikken.

Suc6, Dutch
 
Nou, ik kreeg de keerring niet meer in mijn buitenpoot. Hij paste goed om mijn binnenpoot, en zag er nog hetzelfde uit als mijn oude keerring die eruit kwam.
Ik vrees dat ik een iets te grote kering heb :?
Ik heb ze online besteld bij Roukama, maar ik ga morgen toch maar even langs de locale dealer, om even te checken of het wel de goeie grootte is.
Heb vandaag toch geen tijd meer om alles terug te plaatsen, dus heb alles even hoog en droog in de schuur gelegd ;)
 
Dat je de verkeerde keerring hebt zou goed kunnen, dat is me ook al eens overkomen. Het nr in het onderdelen boek bleek verkeerd, ik had dus ook keerring die een fractie groter was dan de oude en dus ging ie er nooit in.
Oude keerring meenemen naar de motorzaak is dus niet onverstandig.
De nieuwe gaat er overigens gemakkelijk in, gewoon met blote handen, althans bij mij.

succes verder,
Albert
 
Ik heb de kering online gekocht, maar het zijn dus niet de goede. Kan ook nergens in mijn WPH of op internet vinden wat het formaat zou moeten zijn van deze keerring. (volgens de site van http://www.motorparts.nl/winkel1/N_frame.html?http://www.motorparts.nl/winkel1/N_art_11709.html (Roukama) zouden ze 33X46X10.5 MM moeten zijn.
Nou ja, morgen maar even langs de locale dealer :)
 
Zou je je WPH misschien willen delen?
[edit]
Er van uitgaande natuurlijk dat die digitaal is. :)
[/edit]
Ik heb ook zo 'n fiets uit '93 maar geen manual...

Wat zijn je rijervaringen btw? *D
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem best willen delen, maar ik heb er vrij weinig zin in om hem te scannen/kopieren, het is een paper back, en het is nog al een aanzienlijk aantal pagina's.
Niet digitaal dus, heb hem op Ebay gekocht, maar ik ben er niet zo tevreden over.
(het is een Clymer).

Mijn rij ervaringen zijn super :) Heb hem nu 2 jaar, en rij er nog steeds vrolijk op rond. Hoef ondertussen al bijna een jaar geen 25kW meer, maar bij gebrek aan geld voor een andere motor, houd ik deze nog. Ben van plan om komende week een paar dagen met tassen & tent achterop door Duitsland te gaan rijden.
Verder lag er bij aanschaf geen origineel formaat voorband op, een iets te breed. Na aanschaf van een paar nieuwe banden, heb ik nu als voorband een Michelin A39 90/90 - 18. En dat stuurt echt heel erg fijn, sindsdien rijd hij alleen maar beter.
Verder is de snelweg best te doen met 110 km/u, alleen is inhalen een probleem :P
Voor de rest vind ik de zit-positie echt super, en kan het dagenlang uithouden op m'n motor.

Heb je trouwens een Amerikaans model (Nighthawk met trommelrem & spaakwielen) of een Europeesche? (Two-fifty met schijfrem & kunstof wielen?)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al dacht, het waren niet de goede. Ben vanmorgen even langs de dealer gegaan, en die heeft even nagekeken welk formaat het wel moest zijn. En had er nog een paar op voorraad. Dus ben weer bezig geweest, en het zit allemaal weer in elkaar!
Vind 't toch niet slecht van mezelf :) Een paar uurtjes werk, goed gereedschap, een WPH, een paar plaatjes van net, en natuurlijk motor-forum.nl ;)
 
Heb je trouwens een Amerikaans model (Nighthawk met trommelrem & spaakwielen) of een Europeesche? (Two-fifty met schijfrem & kunstof wielen?)
Ik heb allebei, maar de amerikaanse is geschorst (daar ben ik mee onderuit gegaan). Snelweg kan zelfs wel met 120/130 km/u dan moet je wel een beetje slipstreamen. Waar ik vooral vrolijk van wordt is het verbruik (nog niet onder 1 op 26.5 geweest) verzekering, belasting, onderhoud.
Tot de 80 km/u kun je bijna alle auto's er nog uittrekken, en ze rijden erg soepel (50 in de 5 kan prima). Met de trommelrem heb je te weinig remvermogen, die trek je op droge weg niet eens in de blokkering, maar het schijfremmetje is perfect. Ik reed er de afgelopen tijd elke dag 80 op en neer mee naar zwolle, en nog een aantal dagen naar Hengelo (snelweg) en dat is prima te doen.
I just like the bike!!
 
Dat slipstreamen ken ik wel ja, maar daar moet je toch mee uit kijken. Het verbruik is bij mij inderdaad ook erg laag geweest, maar liep de laatste tijd steeds meer op, met name door het erg vuile luchtfilter, vandaag een nieuwe gekocht :)
Je kunt er inderdaad erg sportief mee rijden, maar ook erg relax op cruise stand :) Ben er ook erg tevreden over!
 
Is het al gelukt om de bout onderin de vork weer vast te draaien?

Zelf gebruik ik een lang stuk zeskant om de zeskant in de plunger tegen te houden, maar als je dat niet hebt kan je ook een bout pakken en daar 2 moeren tegen elkaar in op vast draaien. nu kan je de boutkop in de plunger laten vallen en met een paar lange verlengstukken de moeren op de bout tegen houden.

Succes
 
Laatst bewerkt:
nou het lukte me eigenlijk meteen... Heb het met een stuk geel PVC buis vast weten te houden, en de inbusbout weer vast gedraaid. Toen ik het stuk pvc los liet, kon ik de bout nog eens extra goed vast zetten.
Dat was eigelijk het probleem niet :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan