Voorvork keerringen en vering vervangen goed te doen?

willem169

MF veteraan
22 mrt 2002
4.017
254
Bleiswijk
Hi :W

Ik overweeg de voorvorkkeerringen van mijn voorpoten tezamen met de veren en olie zelf te gaan vervangen. Is dit voor een nono een beetje te doen? Ik heb het werkplaatshandboek erbij gepakt en ik schrok wel van de daar aangegeven handelingen. Ook staat er dat ik op een gegeven moment gebruik moet gaan maken van een 'special tool': "Hold the front fork vertical and ajust the fork oil level with the special tool.'

De special tool waar ze het over hebben ken ik niet, en wordt ook niet eerder genoemd. De tool lijkt de exacte hoeveelheid olie, of in ieder geval het oliepeil te regelen. Het oliepeil moet 99mm zijn. Waar moet ik dat meten? Is het niet een kwestie van een aantal cc in een voorpoot doen? Hoe meet ik dat er bijna 10cm olie in staat? Kortom: is het verstandig om hier aan te beginnen als je de exacte benodigde hoeveelheid olie niet kunt meten?

Als er MF-ers zijn die willen helpen: natuurlijk welkom. :Y
Kratje bier als beloning? ;)

Het betreft een Suzuki RF 900 overigens, en die staat in Bleiswijk...
 
Laatst bewerkt:
Om welke motor gaat het?
Ik heb 't vorige week bij m'n XV750 gedaan. Het los/vast draaien van de schroef (inbus in mijn geval) onderaan de voorvorkpoot lukt het beste met een luchtsleutel, anders begint het binnenwerk mee te draaien en krijg je hem dus nooit los of vast. Het schijnt dat je ondertussen ook de veer in kan duwen en dán los/vast draaien, daar heb ik geen ervaring mee.

In je WPHB staat meestal hoeveel CC erin moet, die gooi je er van bovenaf in als de nieuwe keering erin zit. Of je meet van de bovenste rand hoeveel mm het peil onder de rand staat. Ik heb de voorgeschreven 280ml iets vergroot tot 300ml, en dit erin gegooid. Werkt prima!

Hier vind je 3 topics, met uitleg & foto's. Het is misschien iets anders dan bij jouw motor, maar in grote lijnen 't zelfde......

Het grote MF "How-to-...." topic

Succes! :]
 
Laatst bewerkt:
het enige probleem is inderdaad om de onderste schroef los en weer vast te krijgen die het hele zaakje vastschroeft (in geval van downside up).

Speciale tool om de hoeveelheid olie te meten is gewoon een schuifmaat in veel gevallen.

Andere speciale tool is iets om de oliekeerring er recht in te tikken zodat deze niet beschadigt.
 
Oké, wellicht dat ik de buurman even vraag dan, die heeft een compressor staan. Wel zo handig.
Vrees dat ik die bouten met een simpele imbus niet los ga krijgen (zelfde geldt voor bouten kroonplaat > al eens geprobeerd). Thanks voor de How-to @Kajotan.

Denk dat ik maar gewoon ga beginnen, en zie wel waar het schip strand.
 
Oké, wellicht dat ik de buurman even vraag dan, die heeft een compressor staan. Wel zo handig.
Vrees dat ik die bouten met een simpele imbus niet los ga krijgen (zelfde geldt voor bouten kroonplaat > al eens geprobeerd). Thanks voor de How-to @Kajotan.

Denk dat ik maar gewoon ga beginnen, en zie wel waar het schip strand.

En dat is waar de oeh-is-dat-wel-zo'n-goed-idee-mentaliteit ophoudt en de sleutelervaring begint. Door schade en schande wordt men wijzer.
 
Heb een setje oude voorpoten op de kop getikt, denk dat ik die eerst ga 'reviseren', vervolgens huidige poten eruit, nieuwe erin. :)

Verkijk je daar niet op... het is meestal vrij lastig om de poten uit elkaar te halen als ze niet in de motor zitten, je kan ze namelijk nergens goed in vast klemmen om de bovenste dop er uit te draaien. Vooral als degene die ze voor t laatst in elkaar gezet heeft zich niet aan de aanhaalmomenten heeft gehouden... maargoed, succes :) lees nog wel even alle howto's door, staan wel nuttige tips in
 
Verkijk je daar niet op... het is meestal vrij lastig om de poten uit elkaar te halen als ze niet in de motor zitten, je kan ze namelijk nergens goed in vast klemmen om de bovenste dop er uit te draaien. Vooral als degene die ze voor t laatst in elkaar gezet heeft zich niet aan de aanhaalmomenten heeft gehouden... maargoed, succes :) lees nog wel even alle howto's door, staan wel nuttige tips in

Euh... bankschroef?? Met zo'n alu-stripje (dacht ik) op de bankschroef dat je niets beschadigd....
Ik ben naar de motorzaak hier in de straat gegaan. Heeft ze voor mij los (en later weer vast) gedraaid met luchtsleutel. Voor hun een kleine moeite, kwestie van seconden...... en voor mij een gróót gemak!
 
Heb een setje oude voorpoten op de kop getikt, denk dat ik die eerst ga 'reviseren', vervolgens huidige poten eruit, nieuwe erin. :)

Mijn tip - om jezelf een hoop ellende te besparen - koop je voorvorkolie/oliekeering/stofkeering bij één winkel. En spreek gelijk af dat ze jouw voorvorkpoten even los/vast draaien met luchtsleutel. Dat vinden ze vást geen probleem.

(Vooraf thuis vast even de olie aftappen: aftapschroef eruit, terwijl je de poot in een emmer/soepblik (iets hoogs) zet, en dan de veer in/uit duwen... spuit het eruit).
Zodra je er niks meer uit krijgt: plastic tas eromheen , en naar de motorboer! :)
 
Euh... bankschroef?? Met zo'n alu-stripje (dacht ik) op de bankschroef dat je niets beschadigd....
Ik ben naar de motorzaak hier in de straat gegaan. Heeft ze voor mij los (en later weer vast) gedraaid met luchtsleutel. Voor hun een kleine moeite, kwestie van seconden...... en voor mij een gróót gemak!

Dan nog... ik had hetzelfde idee met een setje oude poten... voordat ze opengingen de buitenkant volledig schoon gemaakt en gepolijst. Na een aantal verwoede pogingen met een bankschroef (en in mijn geval koperen plaatjes) kreeg ik ze nog steeds niet los. Tijdens de sneeuw periode ze in m'n motor gemonteerd en ook toen kreeg ik ze met echt heel veel moeite pas los, wel nadat ik de klemmen van de kroonplaat enzo veel vaster had gezet dan normaal gesproken 'mag' aangezien ze doordraaiden nadat ze met de correcte aanhaalmomenten waren vastgezet.

Zolang je niet weet wat er met de poten is gebeurd door de vorige eigenaar/monteur kan je niet altijd verwachten dat je ze (zelf) makkelijk los krijgt... ;) ligt er misschien ook wel aan hoe lang ze al dicht zit en hoeveel bende er in het schroefdraad is vastgekoekt...
 
Laatst bewerkt:
LoL! Ik draai de bovenste dop al beetje los terwijl de vorken nog op de motor zitten. Onderste inbus gaat meestal zonder problemen. Als het niet lukt, klem de vorkpoot weer erin en probeer inbus zo eruit te draaien.

Verkijk je daar niet op... het is meestal vrij lastig om de poten uit elkaar te halen als ze niet in de motor zitten, je kan ze namelijk nergens goed in vast klemmen om de bovenste dop er uit te draaien. Vooral als degene die ze voor t laatst in elkaar gezet heeft zich niet aan de aanhaalmomenten heeft gehouden... maargoed, succes :) lees nog wel even alle howto's door, staan wel nuttige tips in
 
LoL! Ik draai de bovenste dop al beetje los terwijl de vorken nog op de motor zitten. Onderste inbus gaat meestal zonder problemen. Als het niet lukt, klem de vorkpoot weer erin en probeer inbus zo eruit te draaien.
Ik zou wel de bouten in de bovenste kroonplaat los maken want deze klemmen de doppen vast in de poot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan