voorvork keerringen vervangen, nu weer lek,wat nu?

jouri

MF veteraan
7 nov 2003
2.294
1
Oss
Hoi, ik heb pas zelf de keerringen uit mn vorkpoten vervangen. Ook is de olie vervangen en zijn er extra spacers in gegaan. Nu een paar weken verder komt de olie al weer vrolijk vanonder de stofringen! (voorlopig alleen bij 1 poot) Waardoor zou dit veroorzaakt kunnen worden? Ik had alle onderdelen uit de poot goed en grondig schoongemaakt en de binnenpoot met chroompolish behandeld. Wat is nu het beste om te doen:

1 Dit keer maar laten doen, of weer zelf doen?
2 Keerring weer vervangen?
3 Olie weer vervangen?

Ik hoor graag wat advies van jullie.....
 
Ligt eht neit aan je rijgedrag?
Wat doe je bij drempels?
En anders zitten er geen beschadigingen op je vorkpoten?
M'n rijgedrag? Ik heb net een maand mn rijbewijs, dus raggen doe ik echt niet. En bij drempels rustig eroverheen en even het kontje omhoog... :) Nu is het wel zow dat er op de binnenpoot aan de bovenkant (dus het stuk wat buiten de onderpoot steekt) wel enkele piepkleine "deukjes" zaten waarschijnlijk van steenslag. Maar zouden ze zo klein al zoiets kunnen veroorzaken? En hoe krijg ik ze evt weg? Weer met chroompolish in de weer?
 
M'n rijgedrag? Ik heb net een maand mn rijbewijs, dus raggen doe ik echt niet. En bij drempels rustig eroverheen en even het kontje omhoog... :) Nu is het wel zow dat er op de binnenpoot aan de bovenkant (dus het stuk wat buiten de onderpoot steekt) wel enkele piepkleine "deukjes" zaten waarschijnlijk van steenslag. Maar zouden ze zo klein al zoiets kunnen veroorzaken? En hoe krijg ik ze evt weg? Weer met chroompolish in de weer?

ik denk dat de hele voorvork eens goed onder handen genomen moet worden. Steenslag eraf draaien en polijsten.
 
Ja, die moet je helaas weer vervangen. De olie kun je opvangen en hergebruiken. De keerring kun je in het ronde archief gooien.

Controleer het chroom van je vorkpoten zéér nauwkeurig, er moet ergens nog een plekje (braam) zitten waar je steenslag hebt gehad. korrel 800 of 1600 is je grote vriend.
 
Ja, die moet je helaas weer vervangen. De olie kun je opvangen en hergebruiken. De keerring kun je in het ronde archief gooien.

Controleer het chroom van je vorkpoten zéér nauwkeurig, er moet ergens nog een plekje (braam) zitten waar je steenslag hebt gehad. korrel 800 of 1600 is je grote vriend.
Ik ben op dat gebied een leek, dus korrel 800 of 1600, is dat gewoon polijstpapier?
 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn GPZ1100 uit 83. Steenslag op het chroom.
Ik heb een paar avondjes voorzichtig met korrel 1000 en water zitten schuren en de nieuwe keerringen lekken nog steeds niet. Ondanks het feit dat ik wel met dat ding over drempels spring.
 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn GPZ1100 uit 83. Steenslag op het chroom.
Ik heb een paar avondjes voorzichtig met korrel 1000 en water zitten schuren en de nieuwe keerringen lekken nog steeds niet. Ondanks het feit dat ik wel met dat ding over drempels spring.
Sjonge jonge, als ik dit eerder had geweten..... En ik weet bijna wel zeker dat het die kleine steenslag is geweest dan. Maar goed, dan zullen we de poten maar weer eens gaan demonteren. Bedankt voor jullie advies!! :} :} :}
 
Sjonge jonge, als ik dit eerder had geweten..... En ik weet bijna wel zeker dat het die kleine steenslag is geweest dan. Maar goed, dan zullen we de poten maar weer eens gaan demonteren. Bedankt voor jullie advies!! :} :} :}


Controleer ook gelijk de geleiderbussen (glijlagers) in de voorpoten.
Als deze versleten zijn, heb je te veel speling op de poten en gaan ze ook lekken.
 
Controleer ook gelijk de geleiderbussen (glijlagers) in de voorpoten.
Als deze versleten zijn, heb je te veel speling op de poten en gaan ze ook lekken.
Geleiderbussen, ik zou echt niet weten welk onderdeel van de poot je nu bedoeld... Omcirkel het aub even.....
SU0343-1.gif
 
Waarschijnlijk heb je tijdens het monteren de keerring beschadigd. Gebruik celotape om de scherpe randen van de voorvorkbuis om de keering te beschermen tijdens montage. En natuurlijk zoals al opgemerkt verwijder alle steenslag braam met waterproof schuurpapier korrel 1000 of meer.

Gebruik de oude keering om de nieuwe te monteren, dus niet met een voorwerp de keerring monteren.
Veel Suc6
 
als hij blijft lekken kan je ook het veertje van de keerring inkorten. Dat doe je als volgt: bij de nieuwe keering wip je het veertje eruit. Nu zoek je waar het slotje zit, en pak nu draai je bij het slotje het veertje uit elkaar (gewoon aan de linkerkant met de klok meedraaien, aan de andere kant tegen de klok in) en hij is los. Nu knip je 4-5mm van het veertje af, en wind je hem wat op. Duw het slotje in elkaar. Nu moet de spanning van de veer ervoor zorgen dat ie zichzelf weer vastzet.

Nu zit je keering wat strakker en zou hij niet meer moeten lekken. Maar let op: als je te veel van het veertje afhaalt slijt je keering nog sneller!
 
Terug
Bovenaan Onderaan