voorvork korter maken

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.009
8.666
Driebergen
Facebook
Ik wil de voorvork in mijn Martin korter hebben, door de kroonplaat steken kan maar een heel klein beetje dan zit hij tegen het stuur aan dus wil ik de effectieve lengte wat minder hebben, hij staat naar mijn zin teveel achterover, de motor is hoog en stuurt zwaar in, ook vanwege het 19" wiel, stabiliteit is uitstekend dat dan weer wel ;)

Is een motor uit '81 met speciaal frame en werd voor meerderetypes gebruikt dus misschien heeft de Z900 voorvork meer lengte als die van bijvoorbeeld een CB900.

Standaard niet USD voorvork van 36 mm diameter :X , heb ook nog ruim 6 cm over tot de onderste kroonplaat als de complete veerweg is gebruikt.

Zit aan 2 cm lager te denken dan blijft er alsnog 130 mm totale veerweg over, wat zou er gebeuren als ik 2 cm van de binnenveer afhaal? Of beter nog de eventuele spacer.
Of moet dan de binnenpoot ook ingekort worden?

nu: negatieve veerweg 35 mm, vork ook 35 mm ingeveerd dus 115 mm veerweg over.
veer ingekort: negatieve veerweg nog steeds 35 mm(toch?) maar voorvork steekt 2 cm extra dus 150-55=95mm veerweg?

Er zitten ook aftermarket afdichtdoppen op waarmee je de vork een beetje luchtondersteuning kan geven, momenteel zit er geen lucht in anders zou hij nog hoger worden, heb nu een negatieve veerweg van zo'n 35 mm met lucht erbij zou dat minder worden denk ik???
 
Ik wil de voorvork in mijn Martin korter hebben, door de kroonplaat steken kan maar een heel klein beetje dan zit hij tegen het stuur aan dus wil ik de effectieve lengte wat minder hebben, hij staat naar mijn zin teveel achterover, de motor is hoog en stuurt zwaar in, ook vanwege het 19" wiel, stabiliteit is uitstekend dat dan weer wel ;)

Is een motor uit '81 met speciaal frame en werd voor meerderetypes gebruikt dus misschien heeft de Z900 voorvork meer lengte als die van bijvoorbeeld een CB900.

Standaard niet USD voorvork van 36 mm diameter :X , heb ook nog ruim 6 cm over tot de onderste kroonplaat als de complete veerweg is gebruikt.

Zit aan 2 cm lager te denken dan blijft er alsnog 130 mm totale veerweg over, wat zou er gebeuren als ik 2 cm van de binnenveer afhaal? Of beter nog de eventuele spacer.
Of moet dan de binnenpoot ook ingekort worden?

nu: negatieve veerweg 35 mm, vork ook 35 mm ingeveerd dus 115 mm veerweg over.
veer ingekort: negatieve veerweg nog steeds 35 mm(toch?) maar voorvork steekt 2 cm extra dus 150-55=95mm veerweg?

Er zitten ook aftermarket afdichtdoppen op waarmee je de vork een beetje luchtondersteuning kan geven, momenteel zit er geen lucht in anders zou hij nog hoger worden, heb nu een negatieve veerweg van zo'n 35 mm met lucht erbij zou dat minder worden denk ik???

Kortere veren monteren is mogelijk, zou wel eerst kijken hoe ver de voorvork in elkaar kan schuiven zonder veren.
 
Als je de veren inkort moet je er ook voor zorgen dat de poot minder ver kan uitschuiven.
Anders ben je je voorspanning kwijt
:Y :Y busjes van dezelfde lengte als de inkorting bovenop de reboundveer plaatsen. binnenveer inkorten kun je dan zelfs eventueel achterwege laten, heb je meteen ook hogere veervoorspanning wat bij veel brikken geen overbodige luxe is.
Op deze wijze heb ik m'n oude magna voor ook 3cm verlaagd.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat hij dan te ver in kan veren, de maximale invering is nl niet gewijzigd. De totale veerweg is natuurlijk wel minder geworden, maar ik heb iig nooit last gehad van doorslaan (nu is de veerweg van zo'n magna nou ook best behoorlijk ;) )
 
:Y :Y busjes van dezelfde lengte als de inkorting bovenop de reboundveer plaatsen. binnenveer inkorten kun je dan zelfs eventueel achterwege laten, heb je meteen ook hogere veervoorspanning wat bij veel brikken geen overbodige luxe is.
Op deze wijze heb ik m'n oude magna voor ook 3cm verlaagd.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat hij dan te ver in kan veren, de maximale invering is nl niet gewijzigd. De totale veerweg is natuurlijk wel minder geworden, maar ik heb iig nooit last gehad van doorslaan (nu is de veerweg van zo'n magna nou ook best behoorlijk ;) )
Als je de veren niet inkort maar wel bussen van 3cm op de reboundveer legd, hoevel negative veerweg hou je dan over :?
 
Vanavond met de voorvork bezig geweest, eerst een paar dingen gemeten, had al een tie-ripje om de vork zitten.

Maximale invering vanaf helemaal uit met veer = 107 mm
Maximale invering vanaf helemaal uit zonder veer = 126 mm
Veervoorspanning = 0 mm
spacer bovenop veer = 39 mm

Dus 2 spacers gedraaid van alu van 20 mm, vork is dan 19 mm lager, morgen nieuwe voorvorkolie halen. Ga ook de voorvork loshalen en kijken of het heel moeilijk is om de binnenpoten in te korten mocht het nodig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan