Voorvork lekt voor de 3de keer

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Hi MF-ers,

Vorige zomer zweten/lekte mijn voorvork een beetje - nu heb ik geen upside-down voorvork -, dus het zelf vervangen leek mij een mooie optie.
Na het vervangen van de keerringen en de olie (van beide poten), begon de linker weer te lekken/zweten na ongeveer 10/15 ritjes. Bij het vervangen van de keering kwam ik er wat achter dat er wat schade/krassen zitten rondom de borgveer. Vervolgens heb ik weer de keerring vervangen en na het einde van de zomer had ik weer hetzelfde probleem..

Zou de binnenpoot de oorzaak kunnen zijn, of moet ik het meer in de buitenstang zoeken? Ik heb geen deukjes o.i.d. op de vork gezien.

Gaat om een; Yamaha FZ6 (2005) 37.000km
 
Laatst bewerkt:
Mooie tip volgens mij heb ik ook weleens iets gezien met een dikke plastic en dan pas van het plastic afschuiven als je beneden bent.
Die tip van Joostst ging volgens mij over het beschermen van de keerring tegen een scherpe bovenrand van de poot.

Jouw aanvulling gaat volgens mij over het beschermen van de keerring tegen beschadigingen (roest pitjes) halverwege de poot.

Allebeide goede tips!
 
Kan aan meerdere dingen liggen, maar weer vrij om eens bij ons te informeren, haast elk probleem is op te lossen.
Een vorkpoot klinkt idd simpel, maar komen meer dingen bij kijken, daarvoor zijn er ook specialisten voor uitgevonden.
 
Weet niet waar je woont, maar met zulke dingen beter even naar de expert als Wilbers of JJ Suspension.
Kost natuurlijk wat geld, maar beter dan prutsen en hopen dat het opgelost zal gaan worden.
Bij deze heren is het euvel snel gezien en verholpen.
 
Ik heb de binnenpoot gecheckt, maar kan geen putjes/krassen etc vinden. ook met een panrty eroverheen gegaan en dit ging soepel. Wel zag ik helemaal onderin tegen de glijbus aan iets van het chrome af is.

Bekijk bijlage 1611078
Ik ben geen expert, maar naar mijn mening is die glijlager aan gort.

Beschadigd met het demonteren?

Ik heb in mijn motorleven kortgeleden voor de tweede keer voorvorkkeringen vervangen.

Bij de eerste keer had ik de glijlagers zelf per ongeluk gemold bij demontage, dus moest ze toen mee vervangen.

Bij de kortgeleden vervanging had ik ze niet beschadigd. Nieuwe keerringen erin (en ook nieuwe vorkolie), en alles terug monteren. Toen ik ook nog lekkage zag, ook na tig keer handmatig induwen en afkuisen (want het kon eerst wat overtollige olie geweest zijn), alles goed nageken. Er bleek lichte speling op de poten te zitten.

Ik bel naar mijn dealer, en die wist mij te zeggen dat dat meestal de oorzaak is bij mijn model motor, speling op de poten (glijlagers) maken de keerringen stuk.

Geen idee hoe dat nu bij jou model zit.

Btw: in de OP spreek je van "geen upside-down", dus kan ik ze zelf vervangen. Heb zelf nog nooit aan een UD voorvork gewerkt, maar is dat dan zo verschillend!

Edit: indien je besluit een glijlager te vervangen, vervang dan zowel beide piten, alsook beide glijlagers per poot. Dus niet alleen de onderste. Kist iets meer, maar alles ligt dan open, dus kun je het beter ineens goed doen.
Just my 2 cents ;)
 
Kan aan meerdere dingen liggen, maar weer vrij om eens bij ons te informeren, haast elk probleem is op te lossen.
Een vorkpoot klinkt idd simpel, maar komen meer dingen bij kijken, daarvoor zijn er ook specialisten voor uitgevonden.
Waarvan akte...


Ik zie telkens dat het lekken te wijten zou kunnen zijn aan de glijbussen, waar komt dat vandaan?
 
Het plan voor dit weekend is een lijstje van al jullie feedback - waarvoor dank :D zoals het vervangen van de glijbus evt licht opschuren, originele keerringen en nog secuurder opletten bij het plaatsen. Mocht het dan weer zweten, dan breng ik het langs de professional, maar kan het toch niet laten of zelf nog een poging te wagen.
 
Waarvan akte...


Ik zie telkens dat het lekken te wijten zou kunnen zijn aan de glijbussen, waar komt dat vandaan?
Als er geen (overmatige) speling is, zit de binnenpoot dmv de glijbussen gecentreerd in de buitenpoot, en ligt de keerring rondom aan op de binnenpoot. Als er slijtage is, kan de binnenpoot (bij veerbewegingen, wheelies, remmen, etc) uit het midden komen te staan van de buitenpoot. Hiervoor zal het gat in de keerring (tijdelijk) ovaal gedrukt worden, waardoor aan een zijde de keerring mogelijk niet meer (volledig) aanligt op de binnenpoot, en olie naar buiten kan.
 
Plausibel. Zeker wel.
Kan ik heel flauw gaan bedenken dat dan de glijbussen wel erg ver gesleten zijn. Wat ik totnutoe tegen ben gekomen uit voorvorken vandaan is dat de paar micron coating er nog steeds op zit. Ook heb ik wel eens mijn twijfels gehad over het uithonen van de binnenpoot, waarbij de glijbussen dus niet slijten maar de poot wel.
Als het een oorzaak zou zijn zou het een van de laatste kunnen zijn, toch?
 
In theorie kunnen de poten uiteraard ook slijten, maar de glijbussen zouden van een zachter materiaal zijn. Dus alleen in uitzonderlijke gevallen zal er daadwerkelijk slijtage (eigenlijk schade) aan de poten zijn door versleten glijbussen.
 
Omdat er bij mijn binnenpoten ook roest plekjes zaten boven het veer gedeelte. Heb ik de keeringen langs onderen gemonteerd. Ik heb wel de scherpe randjes waar de onderste glijbus in zit wat gladder gemaakt. Ook even goed opletten voor de volgorde van ringen en bovenste glijbus.
 
geen idee, mss technisch inzicht en ervaring??
Mijn grootvader leerde me dat degene die het hardst roept dat anderen kennis missen en geen antwoord geven meestal zelf de kennis missen maar het niet durven toe te geven.

Elke keer roepen dat je zelf het antwoord weet zonder het te geven en een ander neer te brengen omdat hij een vraag steld zorgt ervoor dat mensen je zullen zien als een "droplul".

Het zou je sieren als je gewoon antwoord gaf of een richting waar het antwoord te vinden is.

Het antwoord is al gegeven hierboven. (overmatige Vervorming keerringen)
 
Omdat er bij mijn binnenpoten ook roest plekjes zaten boven het veer gedeelte. Heb ik de keeringen langs onderen gemonteerd. Ik heb wel de scherpe randjes waar de onderste glijbus in zit wat gladder gemaakt. Ook even goed opletten voor de volgorde van ringen en bovenste glijbus.
Die scherpe randen zitten er mede om de glijbus goed op zijn plek te houden. Een stukje tape over de scherpe randen was goed genoeg geweest om de keerring daar zonder schade over heen te krijgen. Tape er weer af en glijbus weer op zijn plek, zonder afbreuk aan de functie te doen.
 
Mijn grootvader leerde me dat degene die het hardst roept dat anderen kennis missen en geen antwoord geven meestal zelf de kennis missen maar het niet durven toe te geven.

Elke keer roepen dat je zelf het antwoord weet zonder het te geven en een ander neer te brengen omdat hij een vraag steld zorgt ervoor dat mensen je zullen zien als een "droplul".

Het zou je sieren als je gewoon antwoord gaf of een richting waar het antwoord te vinden is.

Het antwoord is al gegeven hierboven. (overmatige Vervorming keerringen)

@kevinblade die niet zou weten waar hij over praat? _O-
Als voorvork keerringen meerdere keren kort achter elkaar lek gaan kan dat veel meer redenen hebben. Kromme voorvork poot oa
Zonder deze te bekijken valt er onmogelijk een oordeel over te vellen
 
Ik zou wel willen weten welke prof dit dan is?...
Ga je 'm er op afmaken? Ondertoon in je bericht is dat je het waanzin vindt, anders moet je het anders formuleren. Ik stond trouwens ook met mijn oren te klapperen toen die het zei. Maar ze zijn prachtig pitloos en glad teruggekomen.

Als je een beetje om je heen kijkt in mijn topics spuit de paarse verf om je oren.

Hyperpro dus
 
Ik heb de binnenpoot gecheckt, maar kan geen putjes/krassen etc vinden. ook met een panrty eroverheen gegaan en dit ging soepel. Wel zag ik helemaal onderin tegen de glijbus aan iets van het chrome af is.

Bekijk bijlage 1611078
Die glijbus is opgestuikt door het tikken tegen de ring die onder de keerring zit, tijd voor een nieuwe
 
Ga je 'm er op afmaken? Ondertoon in je bericht is dat je het waanzin vindt, anders moet je het anders formuleren. Ik stond trouwens ook met mijn oren te klapperen toen die het zei. Maar ze zijn prachtig pitloos en glad teruggekomen.

Als je een beetje om je heen kijkt in mijn topics spuit de paarse verf om je oren.

Hyperpro dus
Iemand is verliefd op Bas!
 
Terug
Bovenaan Onderaan