Voorvork niet verder uit elkaar te krijgen?!?

gs450l

MF'er
9 sep 2004
144
0
Leiden
Ik ben bezig om de voorvorken van mijn motor uit elkaar te halen. Imbus bout los gehaald, olie eruit laten lopen, veerclip los gehaald, vorkplug los gedraaid. Vervolgens heb ik het geheel uit de vorkpoot gehaald en nu houd ik dus een stuk over waarin de veren etc. zitten. Nu de vraag hoe krijg ik dit verder uit elkaar????? Ter verduidelijking een afbeelding: dat moet dus uitelkaar.
Dan kan ik kijken of de veren nog voldoen aan de eisen die Suzuki stelt.
temp.jpg
 
Laatst bewerkt:
[edit]

Laat maar, het werkt al.

Je hebt de bout onderin de poot al losgedraaid? En de keerring en dergelijke is er ook allemaal al af?

Dan zou ik niet direct weten waar het binnenwerk nog vast kan zitten.
 
Zit er onderin de binnenpoot niet een bus met draad of een circlip o.i.d.?

Of kun je het alu busje (rechts op de foto) er niet af halen en dan vervolgens de demper (dunne deel) naar links schuiven en zo uit de binnenpoot halen?
 
Zit er onderin de binnenpoot niet een bus met draad of een circlip o.i.d.?

Of kun je het alu busje (rechts op de foto) er niet af halen en dan vervolgens de demper (dunne deel) naar links schuiven en zo uit de binnenpoot halen?

Nee het zit op de een of andere manier vast. Alle denkbare bouten/ moeren zijn los. En andere clipjes zijn niet zichtbaar (als ze er al zitten). Helemaal bovenin heb ik de vorkplug eruit gehaald, ik had eigenlijk het idee dan toen het zooitje eruit zou moeten komen maar helaas. Met de vorkplug bedoel ik de bovenste plug helemaal bovenin de voorvork net onder de rubber dop.
 
Ik ben bezig om de voorvorken van mijn motor uit elkaar te halen. Imbus bout los gehaald, olie eruit laten lopen, veerclip los gehaald, vorkplug los gedraaid. Vervolgens heb ik het geheel uit de vorkpoot gehaald en nu houd ik dus een stuk over waarin de veren etc. zitten. Nu de vraag hoe krijg ik dit verder uit elkaar????? Ter verduidelijking een afbeelding: dat moet dus uitelkaar.
Dan kan ik kijken of de veren nog voldoen aan de eisen die Suzuki stelt.
(Afbeelding)

Bij mijn voorpoot kan je dat meest rechtse dopje er gewoon vanaf trekken, vervolgens dat dunnere gedeelte aan de bovenkant van je poot eruit laten komen.

edit: Na het wat beter bestuderen van de tekening weet ik het 99% zeker, nummer 12 zou je er gewoon af moeten kunnen trekken en de rest via de andere kant eruit.
 
Waarschijnlijk zit nr 1 bij jouw niet geschroefd, maar wordt die vast gehouden met een clipje. Dan moet je dat dopje indrukken en het clipje eruit peuteren. Klote werkje in je ééntje :( Bovendien moet je ff naar de tandarts om zijn gereedschap te lenen. Het clipje zit hetzelfde als een pistonpen clipje.
 
Bij mijn voorpoot kan je dat meest rechtse dopje er gewoon vanaf trekken, vervolgens dat dunnere gedeelte aan de bovenkant van je poot eruit laten komen.

edit: Na het wat beter bestuderen van de tekening weet ik het 99% zeker, nummer 12 zou je er gewoon af moeten kunnen trekken en de rest via de andere kant eruit.

Nr 12 kan je er zo af halen dit is alleen een zitting van de demperstang (nr 6). In de demperstang zit schroefdraad waarin de imbus gaat als je hem in de voorvork plaatst (onderin dus, onder de wielas). En er vallen nog steeds geen veren uit ofzo. Bovenin zit btw een soort plug geval met een ventieltje erin, dit kan je eruit draaien, maar dit heeft verder ook geen effect.
 
Nr 12 kan je er zo af halen dit is alleen een zitting van de demperstang (nr 6). In de demperstang zit schroefdraad waarin de imbus gaat als je hem in de voorvork plaatst (onderin dus, onder de wielas). En er vallen nog steeds geen veren uit ofzo. Bovenin zit btw een soort plug geval met een ventieltje erin, dit kan je eruit draaien, maar dit heeft verder ook geen effect.

Dus de veren zitten er ook nog in?
Dan moet je even die post van Zot lezen.
 
Zit er geen lagerbus in je vorkpoot waar het geheel op vastloopt.
Volgens mij moet je het e.e.a. met gepast geweld uit elkaar kunnen halen.

Ik heb met gepast geweld al het geheel uit de vorkpoot getrokken. Een paar keer flink trekken en eruit was ie (ik wist dat dit kon). Ik weet niet hoever ik nu kan gaan met "gepast geweld"......

P.S. Er zitten verder helemaal geen lagers in de vorkpoot.
 
Waarschijnlijk zit nr 1 bij jouw niet geschroefd, maar wordt die vast gehouden met een clipje. Dan moet je dat dopje indrukken en het clipje eruit peuteren. Klote werkje in je ééntje :( Bovendien moet je ff naar de tandarts om zijn gereedschap te lenen. Het clipje zit hetzelfde als een pistonpen clipje.

Is dit wat je bedoeld??? (Dit is dus de bovenkant van de voorvork).
Status: de veren zitten er nog steeds in.... hoe krijg ik het verder uit elkaar?
full
 
Dat ding moet je dus indrukken, circlip eruit en dan kan je veer eruit. Pas wel op want er staat spanning op.
Schuur wel even dat bovenste stukje aan de binnenkant van je poot even, kan die daar iig niet op vast lopen.
 
Is dit wat je bedoeld??? (Dit is dus de bovenkant van de voorvork).
Status: de veren zitten er nog steeds in.... hoe krijg ik het verder uit elkaar?
(Afbeelding)

Het makkelijkst gaat het door de poot in de kroonplaten te zetten, de poot in de onderste kroonplaat vast zetten, de bovenste los laten en dan het dopje een klap met een hamer geven, door er eerst een busje over te zetten. Dan zie en voel je wat er gebeurt. Misschien blijft ie dan zelfs laag hangen. Anders moet je hem met 1 hand naar beneden drukken en het clipje eruit peuteren. Vervogens de spanning er rustig af halen.

Let op. Dat dopje kan wegschieten en dan heb je zo een deuk in je tank o.i.d.
 
Let op. Dat dopje kan wegschieten en dan heb je zo een deuk in je tank o.i.d.

Je kan het dopje goed vasthouden door in de schroefdraad van het ventiel een lange bout in te draaien.
Doe wel voorzichtig met de dop, omdat het een luchtondersteunde vork is zal er een rubber o-ring omheen zitten
 
Laatst bewerkt:
Top!!! Ik ga het morgen proberen, aangezien ik begrijp dat het een en ander eruit kan springen ;) ...
Probleem is dat mijn motor echt helemaal uit elkaar ligt. Frame, tank en overige onderdelen liggen bij de spuiterij. Dus ik kan niet ff die vork ergens netjes in klemmen, da's wel beetje jmmr (verzin ik wel wat op, hoop ik).

Ik zet dan dus een grote dopsleutel erop en geef er een klap met een hamer op en dan moet ie los schieten, ben benieuwd. Morgen een update!!
 
Dit gaat lukken :+

Ik begin er niet eens aan in mijn ééntje. Je hebt of een bijzondere special tool nodig of een extra paar handige of sterke handen. Ik heb een hekel aan die dingen als ik ze tegen kom :( Lekker goedkoop in productie, maar niet echt echt niet monteur vriendelijk.

Je kan het dopje goed vasthouden door in de schroefdraad van het ventiel een lange bout in te draaien.

Schroefdraad zal waarschijnlijk 10 x 1.25 of 10 x 1 zijn. Dat heeft niet iedereen op de plank liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik klem zo'n poot altijd onder mijn kolomboormachine in een machineklem en met 1 hand draai je de kop met een dikke boor er in naar beneden en hou hem even tegen en met de andere wip ik met een haakje zo de springveer er uit, allemaal heel beheerst dan hoor en ook alleen goed te doen.
 
Ik doe de poot altijd in de bankschroef met alu bekken, en een kartonnetje ertussen, laat het ventiel zitten (binnenventiel eruit), en pak een kort verlengstuk met dopje 10 erop, dit zet ik over het ventiel heen, zodat eea niet kan wegschieten of beschadigen, druk het hele zaakje een beetje omlaag, en wip de veer er ff uit.
 
Ik klem zo'n poot altijd onder mijn kolomboormachine in een machineklem en met 1 hand draai je de kop met een dikke boor er in naar beneden en hou hem even tegen en met de andere wip ik met een haakje zo de springveer er uit, allemaal heel beheerst dan hoor en ook alleen goed te doen.

Jouw raad heb ik zojuist opgevolgd en het werkt perfect!! Het was alleen ff piele om dat springveertje eruit te krijgen. De veer opgemeten en hij is 515mm lang nou staat er in mijn boek dat ie max 496mm mag zijn. De motor heeft 30.000 km gelopen (is dan wel 17 jr oud) maar is het dan al mogelijk dat de veren versleten kunnen zijn???? Ik twijfel aan het boek aangezien daar een afwijkende tekening in staat hoe de voorvork in elkaar hoort te zitten.
 
..........
en wip de veer er ff uit.

Heb ik dan altijd die veertjes die alleen naar beneden willen en niet naar boven? Zelfs met mijn grote vrienden van Snap on (de haakjes set) willen ze niet met 1 haakje naar boven. Ik moet altijd 1 haakje en 1 voelerlintje gebruiken. Het voelerlintje gebruik ik als soort van schoenlepel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan