Voorvork olie vervangen

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het vervangen van de voorvork olie van mijn yamaha xj900s. In het werkplaats handboek refereert men naar hoofdstuk 1.23, daar refereert men naar hoofdstuk 5 en in hoofdstuk 5 refereert men weer naar 1.23. Ik kan dus niks vinden. Kan ik de olie vervangen zonder de vorken uit elkaar te halen? En hoeveel olie moet er standaard in de vork? Iemand die dit weet?
 
Zolang de bout (13.32) nog onder in de poot zit kan de poot er niet uit.
De binnenpoot blijft dan tegen de terugslagveer (10.29)hangen.
De borgring boven de keerring voorkomt alleen maar dat de keerring er uit komt als de poot uit schuift
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaan we over geurtjes ?? :) :)

Dooie mol .. of een water lijk .. Heb nog niks gevonden wat beter meurt als deze 2 toppers
van meur..

Een onverzorgde fistel schoonmaken staat ook vrij hoog op de score lijst trouwens.

( afdeling, nu moet je toch even wat brokjes terugslikken )



Iets meer on topic..
Nooit meer om advies bij die motorport vragen , voor je eigen veiligheid en genot.

Die aftap plug ( op sommige vorken ) , zit er niet voor de show, omdat ze zo graag extra meuk op zo'n poot zetten voor de show.

Net zo iets als je carterplug.. heeft een reden ;p
 
\
er komt ook redelijk wat druk op de keerring[/quote
:Y
Dat is van grotere invloed dan de wrijving van de binnenpoot.
Maar heb jij al ooit een vork gezien die uit elkaar kon zonder de bout eerst te verwijderen?
ja, zelfprutser die de bouten er niet in had zitten :(
lekke voorvorkkeerring, dus de olie er maar uit en dan zijn die boutjes niet meer nodig :(
Ik zie echt rare dingen
 
Tekent hier niemand meer zijn binnenpoot en zijn onderpoot meer af, zodat als je ze in elkaar zet ze de zelfde lijn hebben zoals je ze uitelkaar hebt gehaald '( '(
Kan een broodje aap verhaal zijn maar ze hebben mij wel eens verteld dat er een lichte kromming in je binnenpoot komt waardoor de kans groot is dat je keering weer gaat lekken als je hem er op een andere stand inzet
 
Tekent hier niemand meer zijn binnenpoot en zijn onderpoot meer af, zodat als je ze in elkaar zet ze de zelfde lijn hebben zoals je ze uitelkaar hebt gehaald '( '(
Kan een broodje aap verhaal zijn maar ze hebben mij wel eens verteld dat er een lichte kromming in je binnenpoot komt waardoor de kans groot is dat je keering weer gaat lekken als je hem er op een andere stand inzet
Hmmm, kromming?
En een nieuwe vorkkeerring weet dan ook hoe de binnenpoot er eerst in zat :?
 
Tekent hier niemand meer zijn binnenpoot en zijn onderpoot meer af, zodat als je ze in elkaar zet ze de zelfde lijn hebben zoals je ze uitelkaar hebt gehaald '( '(
Kan een broodje aap verhaal zijn maar ze hebben mij wel eens verteld dat er een lichte kromming in je binnenpoot komt waardoor de kans groot is dat je keering weer gaat lekken als je hem er op een andere stand inzet

:Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Tekent hier niemand meer zijn binnenpoot en zijn onderpoot meer af, zodat als je ze in elkaar zet ze de zelfde lijn hebben zoals je ze uitelkaar hebt gehaald '( '(
Kan een broodje aap verhaal zijn maar ze hebben mij wel eens verteld dat er een lichte kromming in je binnenpoot komt waardoor de kans groot is dat je keering weer gaat lekken als je hem er op een andere stand inzet

Kromming is zeker geen broodje aap onder de wat oudere crossers en endurobetrouwbaarheidsrittenrijders.
Dit heb ik jaren moeten doen bij mijn oude enduro- en crossmotoren 1979-1982. De binnenpoten gingen inderdaad onderuit staan en werden wel vaker dan 1x per jaar 180graden verdraaid om alles weer een keer in het gareel te krijgen.

Of de keerring hierdoor gaat lekken heb ik nooit gemerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan