Voorvork olie verversen zx6r 2003

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hallo allemaal,

binnenkort moet er wat onderhoud gebeuren aan mijn zx6r. Nu vroeg ik me af wanneer de voorvork olie ververst moet worden? Heeft iemand van jullie een idee?

Weten jullie misschien ook wat de kosten hiervan zijn? En kan dit bij de dealer of is het handig om dit bij een een speciaalzaak te doen bijv HK in Tiel i.v.m. het afstellen van de vering?

Gr Diego
 
@ el pollo diablo Gaat niet werken. Moet ik eerst een ophang punt hebben en ik denk niet dat ik zomaar in het plafond mag gaan boren.

Maar kom net deze tegen: Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor

Nu wordt het weer interessant. Het zal wel geen top spul zijn maar voor die keren dat ik em nodig heb zal die wel volstaan. Toch maar zelf doen denk dus, met de omschrijving van zx7-arnold moet dit wel lukken en leer ik meteen wat. Hoop dat ik ze naderhand als ik een keer hard rem niet in me ogen heb zitten:)

@zx7-arnold Ik wou je nog een ding vragen. Kon het niet zo snel terugvinden op je site. Je zegt dat om het goed te doen de cartridge leeg gepompt moet worden. Is daar dan wel een speciale tool voor nodig?
 
Laatst bewerkt:
@ el pollo diablo Gaat niet werken. Moet ik eerst een ophang punt hebben en ik denk niet dat ik zomaar in het plafond mag gaan boren.

Maar kom net deze tegen: Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor

Nu wordt het weer interessant. Het zal wel geen top spul zijn maar voor die keren dat ik em nodig heb zal die wel volstaan. Toch maar zelf doen denk dus, met de omschrijving van zx7-arnold moet dit wel lukken en leer ik meteen wat. Hoop dat ik ze naderhand als ik een keer hard rem niet in me ogen heb zitten:)

@zx7-arnold Ik wou je nog een ding vragen. Kon het niet zo snel terugvinden op je site. Je zegt dat om het goed te doen de cartridge leeg gepompt moet worden. Is daar dan wel een speciale tool voor nodig?


nee, je moet gewoon de demperstan een paar maal goed op en neer bewegen, dan pomp je alle olie uit het systeem
 
Trowens, het voorwiel uitlijnen gebeurd dat op het oog? Of zijn daar nog tips en trucs voor?


uitlijnen wil niet, je moet wel ff het volgende aanhouden:

als eerste zet je de moer/bus aan de linkerkant (als je eropzit) in je poot. Dan monteer je het wiel met de spacers. Zet de 2 inbusbouten aan de linkerkant (waar de moer/bus zit dus) vast. Monteer je remklauwen. Vervolgens draai je de as aan.

Haal je motor van alle bokjes. Ga naast de motor lopen en knijp een paar keer goed in de rem (noodstop zeg maar :P )
Op die manier "zetten" de poten zich. Draai nu de 2 inbus boutjes aan de rechterkant vast en klaar.

Doe je bovenstaande niet dan is de kans groot dat de poten een beetje scheef gaan staan waardoor ze slecht veren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik je begrijp maar voor de zekerheid even. De hoogte dus hoe ver de veer uit de kroonplaat steekt die is vast? Dus het kan niet zo zijn dat ik uiteindelijk de hoogte van de motor aan de voorkant aanpas doordat ik de poot te ver of juist niet ver genoeg uit de kroonplaat laat steken?

En met uitlijnen doelde ik op een krom stuur. Zeg maar wat je met de fiets wel eens hebt/had, dat je het wiel tussen je knieën moet zetten en het stuur recht draait om het zaakje recht te zetten.

Of kan dit niet omdat bij een motor omdat je twee "assen" hebt i.p.v. 1 zoals bij een fiets.

Ik stel misschien iets te veel vragen nu maar heb geen zin om straks me fiets verpest te hebben. Of als ik een keer hard rem 2 veerpoten im me ogen:p
 
Laatst bewerkt:
O ik snap het denk ik. De remklauwen zitten aan de vork, de schijven op het wiel en er zit een as door het wiel. Daarnaast pas het wiel(as) precies tussen de poten. Hierdoor komt het automatisch op ze plek. Nu snap ik ook wat beter wat je bedoelde met remmen(noodstop). Dit is het toch? Ik ben niet zo slim :+

Ik vraag me wel nog steeds af hoe het zit met hoever de poot uit de kroonplaat steekt. Of wordt dit tegen gehouden door een randje op de poot of iets dergelijks?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan